راهنمای دی جی کردن با بیشتر از دو دک

راهنمای دی جی کردن با بیشتر از دو دک

در دسته بندی : دی‌جی

یکی از اصطلاحات بسیار رایجی که در حوزه دی جی کاربرد دارد، دکمه دک است. امروزه اکثر کنترلر های سطح بالا حداقل تا چهار دک را به صورت همزمان پشتیبانی می کنند. اکثر دی جی های مبتدی می توانند که حداقل با دو دک کار کنند؛ اما اکثر آن ها چیزی درمورد ترکیب کردن سه یا چهار دک برای ساخت موسیقی نمی دانند؛ چرا که برای استفاده بیشتر از 2 دک نیاز به تجربه و تسلط کافی دارید. در این مقاله قصد داریم درمورد نکاتی که می تواند در دی جی کردن با بیشتر از دو دک به شما کمک کند، اشاره کنیم.

تاریخچه استفاده از 3 و 4 دک در دی جینگ

اولین کسانی که از 3 و 4 دک در موسیقی و میکس موسیقی های خود استفاده کردند، جف میلز و کارل کاکس بودند که این کار را از دهه 90 شروع کردند. دک های سوم و چهارم در این زمان بود که به اکثر کنترلر های حرفه ای اضافه شدند. دی جی کردن با بیشتر از دو دک در واقع تحولی را در حوزه دی جی ایجاد کرد و باعث ایجاد تغییرات زیادی در عملکرد، انعطاف پذیری، آزمایش و ساخت موسیقی های جدید شد.

امروزه تمامی دی جی های حرفه ای و حتی دی جی های نیمه حرفه و مبتدی نیز از چهار دک برای ساخت موسیقی ها و یا میکس کردن موسیقی های مختلف استفاده می کنند. البته شاید به نظر برسد که استفاده از چهار دک برای ژانر های موسیقی پر هیجان و شلوغی مانند سبک تکنو مناسب به نظر برسد؛ اما امروزه بسیاری از دی جی ها کار دی جی کردن با بیشتر از دو دک را در بسیاری از ژانر های موسیقی شروع کرده اند تا چیز جدیدی به این حوزه اضافه کنند.

چرا بهتر است دی جی کردن با بیشتر از دو دک را شروع کنیم؟

چرا بهتر است دی جی کردن با بیشتر از دو دک را شروع کنیم؟

یکی از بهترین مزایایی که دی جی کردن با دک های بیشتر در اختیار شما می گذارد، اضافه کردن عناصر غیر منتظره و جذاب به موسیقی است. با استفاده دک های بیشتر شما حتی می توانید سبک خاص خود را داشته باشید. داشتن دک های سوم و چهارم به این معنی است که شما می توانید در حالی که سطح انرژی موسیقی خود را بالا نگه داشته اید، چیز های جدیدی به آن اضافه کنید؛ زیرا فرصت اضافه کردن چیز های جدید و جذاب به موسیقی تقریبا پایان ناپذیر است.

اما خلاصه مزیت دی جی کردن با بیشتر از دو دک را می توان در آزادی عمل بیشتر دانست که 41ISSA یکی از دی جی های معروف و محبوب جهانی به خوبی در مورد آن توضیح می دهد:«اولین باری که از 3 دک استفاده کردم، برای ریمیکس قطعات رابرت جانسون بود. بعد از آن ریمیکس و ساخت قطعات جدیدی را در ژانر های مختلف از جمله آر اند بی شروع کردم. نتیجه ها بسیار لذت بخش و به نوعی جدید بود. این بسیار سرگرم کننده است که همیشه به قوانین پایبند نباشید و سعی کنید چیز های جدیدی را امتحان کنید. استفاده سه یا چهار دک به شما این امکان را می دهد تا فیلتر های بیشتری روی آهنگ اعمال کنید و تسلط بیشتری روی آن داشته باشید.»

چرا استفاده از چهار دک دشوار است؟

چرا بهتر است دی جی کردن با بیشتر از دو دک را شروع کنیم؟

دی جی کردن با بیشتر از دو دک سخت است؛ زیرا وقتی که سه یا چهار آهنگ یا افکت صوتی با هم به صورت کامل پخش می شوند، همیشه نامرتب به نظر خواهد رسید و  میکس کردن آن ها نیز دشوار تر از میکس کردن دو افکت یا آهنگ خواهد بود. به همین دلیل برای داشتن یک میکس تمیز و خوب حتما باید به عناصر و قسمت های مختلف آهنگ بیشتر فکر کنید. هر چه با دک های بیشتری کار کنید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

نکات و ترفند های استفاده از چهار دک

قطعا دی جی کردن با بیشتر از دو دک کار دشواری است؛ زیرا در هر لحظه چیز های بیشتری هست که باید فکری به حال میکس کردن آن ها داشته باشید.

برای این است که حین استفاده از سه دک یا چهار دک توصیه می کنیم از نرم افزاری استفاده کنید که بتوانید راحت تر آهنگ ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. آهنگ های آکاپلا راحت ترین و بهترین گزینه برای شروع هستند.

برای راحت تر شدن کار خود می توانید بخش های اصلی و آهنگ های مورد علاقه خود را در دو دک اول قرار دهید و سپس عناصر و افکت های جدیدی را که دوست دارید به موسیقی اضافه شوند در دک های سوم و چهارم قرار دهید.

۳ روش برای دی جی کردن با بیشتر از دو دک

دی جی کردن با بیشتر از دو دک-3

  • لوپ‌ های پرکاشن یا درام

استفاده از لوپ‌ های درام یا پرکاشن بر روی یک دک سوم ممکن است برای تاثیر گذاری بیشتر استفاده شود و انرژی بیشتری را به آهنگ‌ ها القا کند.

  • آکاپلا ها (صدای خواننده) را در ست خود بیاورید.

این تکنیک ممکن است نیازمند کمی تمرین بیشتر باشد؛ اما بسیار تاثیر گذار است. اضافه کردن یک آکاپلا، مخصوصا یک صدای آشنا، بر روی یک ترک بدون صدای خواننده باعث ایجاد یک واکنش فوق العاده از سوی جمعیت خواهد شد. مانند اضافه کردن یک لوپ درام، لازم است شما آکاپلا را بر روی دک سوم بارگذاری کرده و سپس BPM آکاپلا را بر روی ترک ‌های در حال پخش مچ کنید.

  • در هنگام اجرا ویرایشی جدید از ترک خود را خلق کنید.

این تکنیک کمی پیشرفته تر است؛ اما ممکن است بسیار سرگرم کننده باشد. شما می ‌توانید از سه دک برای تجزیه و درهم شکستن عناصر مختلفی از یک ترک یکسان برای ایجاد ویرایش دی جی زنده‌ خودتان در طول ست استفاده کنید. با این تکنیک، شما باید نقاط Cue را در سه بخش مجزای مختلف ترک ذخیره داشته باشید. سپس هنگامی که شما ترکی را در یک دک پلی می‌ کنید، همان ترک را در دو دک دیگر بارگذاری کنید و از نقاط Cue که ایجاد کرده ‌اید برای اجرای این آهنگ در بخش‌ های مختلف استفاده کنید.

جمع بندی

برای این که تبدیل به یک دی جی حرفه ای شوید، لازم است که مراحل زیادی را پشت سر بگذارید. یکی از مهم ترین کار هایی باید برای تبدیل شدن به یک دی جی حرفه ای انجام دهید، دی جی کردن با بیشتر از دو دک است؛ زیرا هر چه تعداد دک ها بیشتر باشد، طبیعتا میکس کردن آن ها با یکدیگر نیز دشوار تر خواهد بود؛ اما برای راحتی بیشتر، در این مقاله درمورد این که چگونه می توانید میکس کردن با بیشتر از دو دک را شروع کنید، توضیح دادیم.

 

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *