چگونه به یک دی جی حرفه ای تبدیل شویم ؟

چگونه به یک دی جی حرفه ای تبدیل شویم ؟

در دسته بندی : دی‌جی

اصطلاح دی جی را از کلمه «دیسک جوکی» گرفته اند. دیسک جوکی میزبانان ایستگاه رادیویی را توصیف می کند که کارشان چرخاندن صفحات وینیل بر روی صفحات گردان بود. امروزه به کسی دی جی می گویند که موسیقی از پیش ضبط شده ای را برای مخاطبان و میهمانان یک مجلس پلی کند. برخی از دی جی های مدرن هستند که همچنان برای پخش موسیقی از گرامافون استفاده می کنند؛ در حالی که برخی دیگر برای این کار نرم افزار های دیجیتال را ترجیح می دهند. این نرم افزار ها به دی جی ها در پلی بک، تطبیق بیت و کراس فید کمک می کنند. در این مقاله برای تکمیل کردن اطلاعات شما درمورد دی جی ها به خصوص دی جی حرفه ای مطالبی را جمع آوری کرده ایم.

آیا دی جی حرفه ای همان تهیه کننده موسیقی است؟

دی جی حرفه ای

این دو اصطلاح در دنیای موسیقی با یکدیگر تفاوت های فاحشی دارند. در ادامه هر کدام را توضیح می دهیم.

  • دی جی

همان گونه که پیش تر نیز ذکر کردیم، موسیقی هایی که دی جی ها پخش می کنند، از پیش تولید و ضبط شده اند. دیسک جوکی های سبک رادیویی نیز آهنگ های ساخته و تمام شده هنرمندان دیگر را پلی می کنند. برخی از دی جی ها خود نوازنده هستند و مدام بین صفحه وینیل و کراس فید حرکت می کنند. دی جای های دیگری نیز هستند که آهنگ های نوازندگان و خوانندگان دیگر را می شنوند و از روی آن موسیقی خود را تولید می کنند. این دی جی ها در بیشتر مواقع تولید کننده نیز محسوب می شوند.

  • تهیه کننده

وظیفه تهیه کننده این است که بر ضبط موسیقی نظارت داشته باشد. در گذشته این کار شامل نظارت بر اجرا های زنده نوازندگان نیز می شد. امروزه تهیه کنندگان با نمونه برداری از ضبط هایی که در حوزه موسیقی هیپ هاپ و رقص موجود هستند، موسیقی تازه ای می سازند. تنها کسی می تواند هم دی جی و هم تهیه کننده لقب بگیرد که موسیقی منحصر به فرد و از پیش ساخته نشده ای را از ابتدا بیافریند.

انواع دی جی حرفه ای

انواع دی جی حرفه ای

تصور نکنید که فعالیت دی جی به پخش موسیقی در مراسمات عروسی و تولد محدود می شود. دی جی ها می توانند در زمینه های مختلفی مهارت کسب کنند و در آن حوزه به خصوص دی جی حرفه ای شناخته شوند. برخی از انواع دی جی عبارت اند از:

  • دی جی رادیو

دی جی رادیو از صفحات وینیل، سی دی، نوار ها و فایل های دیجیتال استفاده می کند تا در رادیو آهنگ های نواخته شده را پخش کند. از فرمت دی جی رادیویی برای پادکست ها و لیست های پخشی که باید در جریان باشند نیز استفاده می شود.

  • دی جی عروسی

دی جی حرفه ای در مراسم عروسی به صورت زنده آهنگ هایی را پخش می کند و میهمانان را به پیست رقص می کشاند. بسیاری از آن ها اغلب با عنوان MC یعنی مستر تشریفات نیز شناخته می شوند و علاوه بر پخش موسیقی وظایف دیگر مربوط به عروسی را مانند هماهنگی با تالار، گل آرایی، پذیرایی از میهمانان و ...، بر عهده می گیرند.

  • دی جی موبایل

دی جی موبایل هیچ ارتباطی با موبایل به معنای تلفن همراه ندارد؛ بلکه دی جی ای است که خودش تمام تجهیزات را فراهم کرده و مجهز به بلندگو ها، آمپلی فایر و تجهیزات کنترلر دی جی است.

چگونه به یک دی جی حرفه ای و موفق تبدیل شویم؟

چگونه به یک دی جی حرفه ای و موفق تبدیل شویم

یک دی جی زمانی موفق می شود که مواردی مانند کار سخت، پشتکار، تجهیزات دی جی حرفه ای و مناسب و یک کتابخانه موسیقی را توامان داشته باشد. برای این که در این کار موفق شوید، پیشنهاد می کنیم این مراحل را دنبال کنید.

  • تجهیزات سخت افزاری مناسب تهیه کنید.

یکی از مهم ترین عواملی که دی جی مبتدی را از دی جی حرفه ای متمایز می کند، تجهیزات مناسب است. اگر در حیطه کاری خود تازه وارد هستید، توصیه می کنیم این ابزار و وسایل را حتما خریداری نمایید: لپ تاپ، میکسر دی جی، کنترلر دی جی، تعدادی بلندگو و کابل بلندگوی XLR.

  • کار با نرم افزار های مخصوص را به خوبی یاد بگیرید.

امروزه دی جی ها برای تنظیم کار خود به نرم افزار های ویژه ای نیاز دارند. تعدادی از بهترین نرم افزار های دی جی عبارت اند از: Ableton Live، Virtual DJ، Rekordbox، Native Instruments Traktor، Serato DJ Pro. اگر شما بتوانید کار با این نرم افزار ها را به خوبی فرا بگیرید و به آن ها مسلط شوید، پیشرفت چشم گیری خواهید داشت.

  • یک آرشیو موسیقی بسازید.

یکی دیگر از عواملی که موجب تفاوت میان دی جی حرفه ای و معمولی می شود، داشتن یک کتابخانه موسیقی کامل و مجهز است. این کتابخانه را می توان هم به صورت فیزیکی و هم به صورت دیجیتال تهیه کرد. رسانه های فیزیکی مانند ضبط ها و سی دی های گوناگون برای این کار در دسترس اند. اگر روش دیجیتالی را انتخاب کردید، می توانید از سیستم وینیل برای رفت و آمد میان فایل های دیجیتال و آنالوگ بهره ببرید. پیشنهاد ما این است که به کتابخانه هایی مانند Beatport، SoundCloud و Traxsource نگاهی بیاندازید.

  • مهارت های خود را تقویت کنید.

پیشرفت در هر حوزه ای مستلزم یادگیری و اصلاح مهارت های مخصوص به آن است. اگر می خواهید به یک دی جی حرفه ای بدل شوید، برای تقویت مهارت های خود از جمله کار کردن با صفحات گردان، اکولیزیشن (EQing)، تسلط بر نرم افزار میکس و یادگیری نحوه ضرب مچ وقت بگذارید.

جمع بندی

دی جی ها کسانی هستند که در مراسمات گوناگون آهنگ های از پیش ساخته شده ای را برای میهمانان پخش می کنند. آن ها انواع مختلی دارند که عبارت اند از دی جی رادیویی، دی جی عروسی و دی جی موبایل. در این مقاله برای این که بتوانید در این حوزه ها موفقیت هایی کسب و کنید و تبدیل به یک دی جی حرفه ای شوید، مطالبی را بیان نمودیم.

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *