چه تفاوتی بین میکس کردن و مستر کردن وجود دارد؟

چه تفاوتی بین میکس کردن و مستر کردن وجود دارد؟

در دسته بندی : آهنگسازی

یکی از سوالات متداولی که در جوامع آهنگسازی مطرح می‌باشد و هنوز خیلی از افراد به درستی جواب آن سوال را نمی‌دانند این است که " تفاوت میکس و مستر در چیست؟" در بسیاری از مواقع این دو کلمه در کنار یک‌دیگر دیده و خوانده می‌شوند، و ممکن است به صورت گیج کننده‌ای در سراسر انجمن‌های آهنگ‌سازی و دیگر پاتوق‌های آنلاین آهنگ‌سازان ظاهر شوند. من اینجا هستم تا به شما بگویم تفاوت‌های واضحی بین این دو وجود دارد و همچنین عملکردها و پردازش‌های مختلفی در روند پردازش هرکدام وجود دارد و درکش خیلی راحت می‌باشد. قبل از توضیح تفاوت‌های اصلی بین میکس و مستر، برای درک بهتر معنی این دو کلمه توضیح مختصری از هر یک از این فرآیندها می‌دهم.

فرایند میکس کردن

میکس کردن یک فرایند در تولید موسیقی می‌باشد که در آن مهندس صدا یا همان آهنگ‌ساز همه‌ی عناصر موجود در یک آهنگ یا قطعه‌ی موسیقی را در کنار هم در قالب یک ترک جمع می‌کند و تلاش می‌کند تا آن‌ها را با هم در یک "میکس" ترکیب کند به طوری که صدا‌ها به روی هم نیفتند و همه‌ی صداها به وضوح و طبق سلیقه‌ی او شنیده شوند. هنگامی که شما یک فیدر ولوم را برای زیاد کردن صدایی که در میان دیگر سازها گم شده است، بالا می‌برید، یا برای تجسم سازی خوب استریو سازها را به کانال‌های چپ و راست پن می‌کنید، شما در اصل در حال میکس کردن صداهای ساخته شده می‌باشید. همه چیز از اتومیشن افکت ها تا اعمال کردن افکت‌ها خودشان بخشی از فرایند میکس کردن می‌باشند. به عبارت ساده تری میکس کردن یک پروژه‌ی موسیقی، جمع آوری همه‌ی قطعه‌های مجزا از هم آن پروژه و ترکیب یکپارچه‌ی آن‌ها در یک قطعه‌ی کامل است که در آن زمان پس از میکس نوبت به مستر شدن می‌رسد. همچنین به یاد داشته باشید فرایند میکس کردن باید از همان ابتدای ساخت پروژه به صورت تدریجی انجام شود.

تفاوت میکس و مستر

3 موضوع اصلی وجود دارد که یک مهندس مستر کار برای انجام آنها تلاش می‌کند

- بالا آوردن بلندی صدای دریافتی از ترک تا سطوح تجاری استاندارد، در حالی که کیفیت صدا را حفظ کرده و یا حتی در صورت امکان کیفیت آن را بهتر می‌کند.

- ساخت آهنگ‌ها یا قطعه‌های موسیقیایی متعدد متناسب با یکدیگر (برای مثال همه‌ی ترک‌های یک آلبوم را طوری تنظیم کند که دارای بلندی صدای یکسان باشند و یک انتقال نرم و هموار از یک آهنگ به آهنگ بعدی آلبوم داشته باشد.)

آماده کردن یک پروژه برای انتشار گسترده

یک مهندس مستر یک میکس تمام شده را دریافت می‌کند که آن به صورت یک فایل استریو‌ی فشرده یا چند فایل بدنه‌ی اصلی آهنگ تبدیل شده است، و آخرین تحولات اساسی برای آماده کردن آن برای پخش سراسری را رویش اعمال می‌کند. این آخرین تحولات معمولا شامل مقداری تراز کردن صدا و مقداری فشرده‌سازی (Compression) محدوده‌ی داینامیک می‌باشد. کار یک مهندس مستر درست کردن یک میکس بد نیست، اما کمی تنظیمات جزئی برای بهبود صدا بدون تغییرات بیش از حد از کارهای او می‌باشد. در اصل مهندس مستر به صدای یک کار میکس شده کیفیت می‌دهد و درجه‌ی صدا و شفافیت آن را تا حد استانداردهای جهانی بالا می‌آورد.

 

تفاوت اصلی

یکی از دلایلی که باعث سردرگمی میان مفهوم میکس و مستر می شود این است که در هر دو فرایند از برخی از روش‌ها و ابزارهای یکسان استفاده می‌شود. این نوع پردازش‌ها و ابزارها شامل فشرده‌سازی محدوده‌ی داینامیک و تراز صدا می‌باشد. تفاوت اصلی ابزارهای آن‌ها نمی‌باشد بلکه روشی که از آن‌ها استفاده می‌شود است. در حالی که یک مهندس میکس از فشرده‌سازی (Compression)  برای افکت دادن به داینامیک‌های بخش‌های مختلف یک آهنگ یا قطعه‌ی موسیقیایی استفاده می‌کند، مهندس مستر آن را برای اصلاح و ویرایش داینامیک‌های تمام میکس استفاده می‌کند و برای اکولایز کردن یا تراز صدا هم همینطور می‌باشد، ممکن است یک مهندس میکس تغییرات اکولایز و تراز صوتی شدیدی را بر روی ترک‌های جداگانه اعمال کند، مانند پایین آوردن همه‌ی مناطق یک ساز یا صدای خاص ( فیلتر‌های بالاگذر و پایین گذر) ، در حالی که ممکن است یک مهندس مستر تنظیمات تراز صوتی و اکولایز اندکی بر روی تمام میکس اعمال کند تا بتواند آنها را به صورت یک قالب یکپارچه در بیاورد.

منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *