برای استفاده از دوره های آموزش دی جی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای استفاده از دوره های آموزش دی جی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در دسته بندی : دی‌جی

بسیاری از افراد یادگیری دی جی را یک چالش می دانند و آن فقط به دلیل نیاز به استاد شدن در تکنیک های دی جی حرفه ای نیست. مشکل واقعی این است که شما چطور باید بدانید در وهله اول کدام تکنیک را یاد بگیرید و کدام موارد را تمرین کنید؟ اطلاعات زیادی درمورد دی جی کردن هست که باعث می شود فهمیدن این که چه کاری باید انجام دهید دشوار شود. خصوصا اگر تازه شروع به کار کرده باشید. آیا باید اسکرچ کردن یاد بگیرید؟ یا لوپ گرفتن و سمپل گیری را تمرین کنید؟ یا این که اول باید ادیت کردن را بیاموزید؟ خوشبختانه آموزش دی جی و یادگیری آن مراحل بسیار ساده ای دارد. در این نوشته سعی کرده ‌ایم که اندیشه های نادرست را کنار بگذاریم و برای استاد شدن در مهارت هایی برای دی جی کردن برنامه ای ۵ مرحله ای به شما ارائه دهیم.

پیش از شروع آموختن کار دی جی چه مواردی باید در نظر گرفته شوند؟

آموزش دی جی

بهتر است قبل از آغاز این کار برای خود سوالاتی مطرح کنید و سعی کنید به آن ها پاسخ های قانع کننده ای بدهید.

  • می خواهید به چه سطحی از کار دی جی ای بپردازید؟

هدف شما از پرداختن به این کار چیست و چه سطحی از آن شما را اقناع می کند؟ آیا می خواهید تمام درآمد خود را از این کار به دست آورید یا به صورت تفریحی و ماهانه انجامش دهید؟ آیا از روی علاقه و سرگرمی به دی جی ای می پردازید یا می خواهید شغل دائمی تان باشد؟ آیا آرزوی تبدیل شدن به یک دی جی حرفه ای، متبحر و مشهور را در سر می پرورانید یا پلی کردن در چند مراسم در ماه شما را راضی نگه می دارد؟

به این سوالات خوب فکر کنید و سعی کنید پاسخ هایتان منطقی و جامع باشند.

  • به کدام ژانر دی جی علاقه بیشتری دارید؟

پاسخ این پرسش کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. این که از چه راهی بخواهید صدا و کار خود را تبدیل به برند کنید نیز به خودتان وابسته است. بسیاری از دی جی ها در یک یا چند ژانر مختلف که عبارت اند از تکنو، هاوس، دیسکو و درام اند باس تخصص دارند.

  • وینیل بهتر است یا دیجیتال؟

همان گونه که می دانید لازم نیست بین این دو، یکی را انتخاب کنید. اما زمانی که تصمیم گرفتید که از آموزش دی جی بهره مند شوید، بهتر است برای خودتان مشخص کنید که با کدام تنظیمات کارتان را آغاز کنید. دی جی وینیل قیمت بالایی دارد؛ با این حال اگر تجهیزات دیجیتال استاندارد باشند، از این نظر دست کمی از وینیل ها ندارند. نکته حائز اهمیت این که یادگیری مهارت هایی که به وینیل مرتبط اند، زمان بر و اندکی دشوار است؛ اما در دراز مدت فواید خود را نشان می دهد.

برای آموختن حرفه دی جی ای چقدر زمان نیاز است؟

برای آموختن حرفه دی جی ای چقدر زمان نیاز است؟

آموختن و آموزش دی جی شدن امری نیست که بتوان برای آن زمان مشخصی تعیین کرد. اگر عنصر تجربه را کناری بگذاریم باید بگوییم که دی جی ها دائما در حال به روز کردن اطلاعاتشان و یادگیری موارد تازه هستند. با این حال آموزش ابتدایی دی جی زمان زیادی طول نمی کشد. شما می توانید حتی در پنج دقیقه بیاموزید که دی جی کردن به وسیله لپ تاپ چگونه است. در این مدت یاد می گیرید که چگونه در CDJ ها ضرب کنید یا با استفاده از یک نرم افزار دی جی به ترکیب آهنگ ها بپردازید.

یکی از کار هایی که برای آموختن شغل دی جی می توانید انجام دهید، آموختن تجربی آن است. از همان ابتدا پس از آموختن مقدمات آن در مراسمات مختلف روی صحنه بروید. شما می توانید هم زمان با اجرا تمرین کنید. البته طبیعتا در ابتدای کار اشتباهاتی خواهید داشت. راه دیگر این که می توانید قبل از اولین اجرا سلیقه و ژانر مخصوص به خود را بیابید، در خانه مجموعه موسیقی تان را بسازید و مهارت های میکس کردن را تمرین کنید. درست مانند آموختن مهارت های دیگر، یادگیری دی جی نیز به میزان علاقه، انگیزه و سرمایه گذاری ای که در گسترش مهارت های خود می کنید، بستگی دارد.

آموختن شغل دی جی چه مراحلی دارد؟

آموختن شغل دی جی چه مراحلی دارد؟
  • فراهم کردن یک ست دی جی

این خیلی سخت است که بدون یک ست دی جی واقعی مهارت های دی جی ای را یاد بگیرید. خبر خوب این است که نیاز نیست ابزار دی جی شما گران قیمت باشد. اگر یک لپ تاپ دارید، کنترلر دی جی وسیله ای بدون پردازنده است که به کار شما سرعت می دهد و نسبتا ارزان است. در نظر داشته باشید که برخی از کنترلر ها با یک نسخه "لایت" یا "اینترو" نرم افزار دی جی فروخته می شوند و شما باید آن را به نسخه اصلی ارتقا دهید؛ بنابراین مطمئن شوید که قیمت ارتقا آن از بودجه تعیین شده شما بیشتر نباشد.

  • تهیه آهنگ هایی برای تمرین

در ابتدا حداقل با ۲۰ ترکی که دوست دارید، کار خود را آغاز کنید. اگر همه این آهنگ ها در یک سبک و محدوده BPM  یکسان باشند، برایتان کمک کننده خواهند بود. همچنین نسخه های DJ-Friendly  گسترش یافته آن ها را که اینترو و اوترو های طولانی تری دارند، تهیه کنید. آن ها باید برخلاف نسخه های رادیویی که معمولا ۳ تا ۴ دقیقه طول می کشند، 5 تا 7 دقیقه باشند.

  • استاد شدن در میکس پایه با  Sync

هدف این است که بتوانید ست های دی جی را در کمترین زمان ممکن پلی کنید. انتقال ساده بین ترک ها را در حالت Sync تمرین کنید تا به صورت منظم فقط بین ترک ها از یکی به دیگری در طول یک یا دو عبارت (بخش کوتاهی از آهنگ که در طول آن تکرار می شود) منتقل شوید. برای انجام این کار لازم است که cue کردن و ساختار یک ترک را یاد بگیرید. شما به دوره های آموزش دی جی نیازی ندارید و تنها با رعایت آداب پلی کردن، پلی کردن صحیح و گوش دادن مکرر می توانید این کار را به صورت تجربی فرا گیرید.

  • بیت مچ و اکولایز کردن دستی

هنگامی که دریافتید چگونه یک ست دی جی پلی می شود (پلی کردن یک ترک در دک A و انتقال به ترک بعدی در دک B و دوباره انتقال به آهنگ بعدی در دک  A)، وقت آن است که از کلید Sync رها شوید و به جای آن بیت مچ کردن آنالوگ را یاد بگیرید. سپس بیاموزید که چگونه با استفاده از اکولایزر میکس ها را نرم تر کنید. بهترین راه برای تمرین این است که مجددا آهنگ ها را یکی پس از دیگری در ست های مخصوص خود پخش کنید.

  • تهیه یک برنامه دی جی

فرض می کنیم که شما مجموعه موزیک خود را ساخته اید و در حالی که هنگام یادگیری مهارت های تکنیکی برای رسیدن به این نقطه بوده اید، به کار دی جی های دیگر گوش داده اید. اگر این گونه باشد، شما باید بتوانید در میان عموم پلی کنید. بهترین راه برای افزایش سرعت یادگیری این است که خودتان را در معرض کمی ترس و اضطراب قرار دهید و عملا در سرگردانی و ترس از اجرای عمومی قرار بگیرید. ممکن است باورتان نشود؛ اما رزرو یک اجرا و قرار گرفتن در موقعیتی که مجبور اید در آن به دی جی کردن بپردازید، ترس هایتان را از بین می برد و موجب می شود در کارتان به میزان چشم گیری پیشرفت کنید.

برای شروع کار دی جی به چه تجهیزاتی نیاز است؟

آموزش دی جی

همان گونه که پیشتر نیز ذکر کردیم، اولین گام برای تبدیل شدن به یک دی جی، فراهم کردن تجهیزات مخصوص است. در ادامه، این تجهیزات دی جی را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

  • لپ تاپ

اگر می خواهید حرفه خود را با موسیقی دیجیتال شروع کنید، برای این که موسیقی تولید شده را به USB هدایت کنید، به آموزش دی جی با لپ تاپ نیاز خواهید داشت. همچنین لپ تاپ برای دانلود و طبقه بندی آهنگ ها مورد نیاز است. نکته حائز اهمیت آن که اگر می خواهید با نرم افزار و کنترلر دی جی آهنگ ها را میکس کنید باید لپ تاپی تهیه کنید که از نظر فنی آن ها را پشتیبانی کند.

  • میکسر

از میان انواع متعدد میکسر دی جی، میکسر های Pioneer و Allen & Heath رایج تر اند. بیشتر دی جی های وینیل نیز از میکسر های چرخشی استفاده می کنند. البته برای شروع کار یک میکسر دو کاناله از برند های Pioneer و Allen & Heath کافی خواهد بود.

  • کنترلر

اگر برایتان مقدور نیست که از همان ابتدا بر وسایل گران قیمت سرمایه گذاری کنید، یک کنترلر دی جی سطح ورودی احتمالا گزینه مناسبی خواهد بود. با استفاده از این کنترلر تجربه ای مشابه با استفاده از یک میکسر دو کاناله و دو دک دیجیتال خواهید داشت. برای استفاده از این کنترلر ها به یک لپ تاپ و نرم افزار دی جی احتیاج پیدا خواهید کرد.

جمع بندی

بسیاری از کسانی که می خواهند دی جی کردن را بیاموزند، در وهله اول نمی دانند چه مواردی را در نظر بگیرند. شما نیز اگر جزو این گونه افراد هستید، بهتر است پیش از آغاز به این کار، سوالاتی را مطرح کنید و به آن ها جواب بدهید. برای مثال باید از خود بپرسید که می خواهید این کار، کار دائمی و اصلی تان باشد یا فقط برای تفریح سراغش بروید. همچنین به تهیه وسایل ابتدایی دی جی نیز نیاز خواهید داشت. در این مقاله این وسایل را بررسی کردیم و به توضیح درمورد مراحل آموزش دی جی پرداختیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *