میکسر دی جی قدیمی نسبت به کنترلر دی جی نو چه برتری هایی دارد؟

میکسر دی جی قدیمی نسبت به کنترلر دی جی نو چه برتری هایی دارد؟

در دسته بندی : دی‌جی

ممکن است شما نیز به عنوان یک دی جی بار ها و بار ها از خود پرسیده باشید که آیا باید دستگاه دی جی نو تهیه کنم یا دست دوم؟ بدیهی است که احساسی که به انسان با خرید لوازم الکترونیکی نو دست می دهد با هیچ احساس دیگری قابل مقایسه نیست. تصور کنید دستگاهی خریده اید که تمام دکمه ها، فیدر ها و ویژگی های آن دست نخورده اند و شما نمی توانید منتظر بمانید تا خلاقیت های خود را با آن شکوفا سازید و به همه نشان دهید. با تمام این اوصاف آیا تمام دی جی ها باید دستگاه دی جی نو خریداری کنند؟ آن هم بدون توجه به این که تازه کار یا حرفه ای هستند؟ آیا دی جی دست دوم کارایی های لازم را نخواهد داشت و به هیچ عنوان نمی تواند نیاز های یک دی جی را برآورده کند؟ در این مقاله می کوشیم به پرسش های مطرح شده پاسخ دهیم.

دی جی نو یا دی جی دست دوم؟

دی جی نو

بیشتر دی جی ها ترجیح می دهند از میان دی جی نو یا دست دوم دی جی نو را انتخاب کنند. در نتیجه در ظاهر پرسیدن این سوال اندکی بیهوده به نظر می رسد؛ در حالی که در حقیقت چنین نیست و در برخی مواقع خرید دی جی دست دوم منطقی تر است. بسیاری از دی جی ها در مراحلی نیاز دارند تجهیزات خود را تغییر دهند؛ اما قیمت بالا مانع از این کار می شود. در این مواقع آن ها دو انتخاب دارند. یا می توانند با دستگاه قدیمی و کهنه خود به کارشان ادامه دهند و کاری نه چندان مطلوب را برای مخاطبان تولید کنند. یا می توانند خرید دستگاه دی جی استفاده شده را نیز گزینه ای در نظر بگیرند. قطعا در این حالت گزینه دوم منطقی تر است.

از سوی دیگر برخی از تجهیزات دی جی قدیمی با دوام و مورد اعتماد در قسمت هایی بسیار بهتر از آنچه که اکنون در بازار موجو است، کار می کنند. این موضوع خصوصا در خرید میکسر دی جی صدق می کند. این میکسر ها یکی از مهم ترین تجهیزات در میان لوازم دی جی بودند. آن ها نقطه مرکزی ای بودند که تمام صفحه های گردان و ابزار ها را به یکدیگر متصل می کردند و سطوح مناسب را به یک امپلی فایر، سیستم PA یا کنسول اصلی می فرستادند.

میکسر قدیمی یا کنترلر دی جی نو؟

دستگاه دی جی

 با وجود نقش کلیدی ای که میکسر دی جی در این کار داشتند، با ظهور کنترلر دی جی همه در یک دستگاه جدید تر جمع شدند و اهمیت اصلی خود را از دست دادند. امروزه تنها کاری که نوازندگان انجام می دهند اتصال لپ تاپ خود به پورت USB و کنترلر است.

با توجه به موارد گفته شده ممکن است تصور کنید که در این حالت نیازی به میکسر ها ندارید؛ در حالی که یک دی جی مدام در ذهن خود صدا های جدید را بررسی می کند و تصور می کند که چگونه آهنگ ها را تقویت کند یا به سطوح شنیداری مختلف برساند. این علاقه آن ها را به نواختن با ساز های گوناگون مانند پد های MIDI برای افزودن ضربات در حال پرواز و میز های وینیل قدیمی برای آزمایش صدا های سبک های قدیمی سوق می دهد.

مشکلی که کنترلر دی جی جدید دارد این است که تنها تعداد محدودی کانال ورودی در آن است. در آن تنها چند پورت USB، جک هدفون، ورودی میکروفون و خروجی بلندگو به چشم می خورد. بنابراین اتصال هر سیم اضافه ای امکان پذیر نیست؛ مگر این که میکسر اختصاصی دی جی داشته باشید.

قابلیت های میکسر ها تنها به کانال های اضافی محدود نمی شود و به شما کمک می کند تا کیفیت کار خود را ده درجه یا حتی بیشتر ارتقا دهید. از سوی دیگر در کنترلر دی جی کنونی پری امپ های ارزانی دیده می شود که پی در پی صدای میکروفون را بسیار ناهموار به گوش می رسانند. هنگامی که سطح میکروفون خود را بالا می برید، بسیاری از کنترلر های دی جی سیگنال ها را تحریف و بازخورد های گوش خراش و آزار دهنده ایجاد می کنند. با توجه به این موارد شما در حین اجرا مجبور اید به طور مداوم بین وضوح و قدرت یکی را برگزینید؛ در حالی که چنین انتخابی دشوار و تا حدودی نشدنی است.

یک میکسر خوب پری امپ میکروفون حرفه ای در اختیار شما قرار می دهد که می توانید با آن قدرت کار خود را بالا ببرید. میکسر اختصاصی ای که کیفیت بالایی داشته باشد، قادر است قبل از تحریفات صدا قدرت و وضوح کافی را ایجاد کند. این میکسر ها فیلتر های بالا گذری دارند که زمانی که فضای محدود مجبورتان می کند میکروفون را بسیار نزدیک بلندگو قرار دهید، مشابه کنترلر ها بازخورد های ناخواسته ایجاد نمی کنند.

زمانی که صدا های اذیت کننده به گوش می رسد، دی جی ها وسوسه می شوند که برای رفع آن صدا را بالا تر ببرند و به سطح قرمز برسانند. این راه حل مناسبی نیست؛ زیرا سطح قرمز همان توربو نیست و صدای شما را از طرف دیگر مخدوش می کند. این مخدوش شدن به درایور های بلندگو آسیب می رساند. با میکسر دی جی نو سیگنال سبز تمیز و شفافی را به پری امپ می فرستید و اجازه می دهید که خود تمام کار های سنگین را به انجام برساند. این میکسر ها موجب می شوند بدون هیچ اختلال، اغتشاش یا چراغ قرمزی از بلند گو های خود بیشترین بهره را ببرید.

جمع بندی

واضح است که تمام دی جی ها اعم از مبتدی تا دی جی حرفه ای در حالت ایده آل ترجیح می دهند تجهیزات خود را به صورت نو خریداری کنند. اما این خرید به دلیل بودجه محدود همیشه امکان پذیر نیست و گاهی هم منطقی به نظر نمی رسد. دستگاه دی جی سنتی برخی ویژگی های خاص دارد که موجب می شود بسیاری از دی جی ها آن ها را به کنترلر دی جی جدید ترجیح دهند. برای مثال با آن ها می توانید قوی ترین و واضح ترین صدا ها را بدون بازگشت و ناهمواری به گوش مخاطبانتان برسانید. در این مقاله درمورد انتخاب میان این دو دستگاه مطالبی را گردآوری کردیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *