چرا کنترلر دی جی نسبت به میکسر ها ارجح است؟

چرا کنترلر دی جی نسبت به میکسر ها ارجح است؟

در دسته بندی : دی‌جی , راهنمای خرید

تجهیزات دی جی ها با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و تنوع بسیار زیادی در انتخاب آن ها وجود دارد. علاوه بر این ها، تجهیزاتی که دی جی ها استفاده می کنند، بسیار زیاد است و برخی از آن ها بسیار شبیه به هم هستند. دو مورد از تجهیزاتی که معمولا تازه کار های این حوزه با یکدیگر اشتباه می گیرند، کنترلر دی جی و میکسر است. در این مقاله نگاهی کلی به کنترلر دی جی خواهیم داشت تا بیشتر با این وسیله کاربردی آشنا شویم.

کنترلر دی جی چیست؟

یک کنترلر در واقع یک دستگاه همه کاره است که از یک میکسر و دو صفحه گردان برای اتصال به لپ تاپ یا کامپیوتر حاوی نرم افزار دی جی ساخته شده است. یک کنترلر استاندارد معمولا قسمت های زیر را در خود دارد :

  • 2 عدد چرخ گردان برای کنترل هر آهنگ
  • 2 تا 4 کانال بسته به مدل کنترلر
  • دستگیره های EQ برای کنترل بالا، متوسط و پایین در هر کانال
  • صفحه نمایش دیجیتال برای دیدن موج صوتی هر آهنگ
  • جلوه های کنترل پد و دکمه ها در صفحه گردان
  • نرم افزار دی جی (مانند سراتو یا رکوردباکس)
  • ورودی ها و خروجی ها
  • اتصالات USB
  • ورودی میکروفون
  • ورودی های فونو و خط
  • مستر اوت

نکته: مواردی که در بالا نام برده شدند، تنها یک سری از ویژگی هایی هستند که توسط یک کنترلر استاندارد ارائه می شود. مدل های بسیار متفاوتی از کنترلر در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد و خاص خود را دارند. در واقع این قیمت کنترلر دی جی است که تعیین می کند محصول چه ویژگی هایی داشته باشد. به همین دلیل بسته به قیمت محصول، امکانات آن نیز متفاوت خواهد بود.

کنترلر دی جی به چه منظوری استفاده می شود؟

استفاده از کنترلر دی جی

هنگامی که کنترلر به لپ تاپ یا رایانه متصل می شود، دی جی می تواند از طریق نرم افزار فایل های موسیقی را روی صفحه های گردان کنترلر اجرا کند. از طریق صفحه های گردان و امکانات ارائه شده توسط کنترلر، دی جی می تواند تغییرات زیادی را در آهنگ در حال پخش اعمال کند. برای مثال دی جی می تواند افکت ها یا EQ هایی خاصی به کمک کنترلر به آهنگ اضافه کند. همچنین می تواند از قابلیت کراس فیدر که در کنترلر دی جی وجود دارد برای میکس کردن آهنگ ها استفاده کند.

در برخی از مدل ها کنترل کننده های دی جی به شما این امکان را نیز می دهند که صفحه های گردان دیگری را متصل کنید. در این زمان می توانند از لحاظ فنی قابلیت های یک میکسر را نیز ارائه دهند. برای مثال CDJ ها را می توان به دی جی کنترلر ها متصل کرد. با این کار دی جی انعطاف پذیری بسیار بیشتری برای میکس موسیقی از صفحه های گردان و یک لپ تاپ خواهد داشت.

مزایای کنترلر دی جی چیست؟

استفاده از یک کنترلر دی جی برای یک دی جی مزایای بسیار زیادی دارد. برخی از آن ها عبارتند از:

  • قابل حمل بودن

کنترلر ها به دلیل وزن بسیار کمتری که نسبت به میکسر های دیجیتال دارند، قابلیت جا به جایی بهتری دارند. به همین دلیل برای دی جی ها و افرادی که همیشه در حال جا به جایی هستند، می توانند گزینه بسیار مناسب تری باشند. یک کنترلر دی جی را می توان به کنسرت های مختلف در نقاط مختلف برد. همچنین نصب و راه اندازی آن ها نیز بسیار سریع تر از میکسر ها است.

  • صرفه جویی در فضا

کسانی که به تازگی وارد حوزه موسیقی شده اند، احتمالا فضای مخصوصی برای راه اندازی تجهیزات دستگاه دی جی خود ندارند و تصمیم می گیرند که در خانه یا اتاق خود تجهیزات لازم را قرار دهند. میکسر ها جای بسیار زیادی را می گیرند و در اندازه های بزرگ طراحی می شوند. اما یک کنترلر دی جی فضای بسیار کمتری را اشغال خواهد کرد. به همین دلیل کنترلر می تواند برای کسانی که مشکل کمبود فضا دارند، به یک گزینه ایده آل تبدیل شود.

  • ارائه قابلیت های یک میکسر

برخی از مدل های کنترلر می توانند قابلیت های برخی از میکسر ها را نیز ارائه دهند. اگر یک دی جی تازه کار هستید که در مکان های مختلف موسیقی پخش می کند، استفاده از یک کنترلر که می تواند برخی از قابلیت های میکسر را ارائه می دهد، می تواند بسیار هیجان انگیز و مفید باشد. همچنین کنترلر دی جی با اتصال به یک CDJ می تواند تقریبا تمامی ویژگی های یک میکسر را ارائه دهد. به همین دلیل اگر مکانی CDJ داشته باشد، می توانید به راحتی با اتصال کنترلر خود از ویژگی های جدید و بیشتر برخوردار شوید.

تفاوت کنترلر و میکسر
  • قیمت مناسب

شاید بتوان یکی از مهم ترین دلایل انتخاب کنترلر ها را قیمت مناسب آن ها دانست. در بازار های جهانی کنترلر های دی جی از 80 تا 2000 پوند قیمت دارند. به همین دلیل در بازار های داخلی نیز می توان کنترلر دی جی را با قیمت های بسیار متفاوتی و معمولا کمتر از یک میکسر تهیه کرد. البته این را هم در نظر داشته باشید که وجود مدل های متفاوت در بازار باعث شده است تا انتخاب یک گزینه مناسب کاری سخت برای یک تازه کار شود. به همین دلیل قبل از انتخاب حتما در مورد محصولی که در نظر دارید بخرید، خوب تحقیق کنید.

علاوه بر این ها، یکی از ویژگی های کنترلر ها این است که برخی از آن ها نرم افزار دی جی را به صورت پیش فرض دارند که این مورد بسیار مثبت است؛ زیرا برخی از نرم افزار های کنترلر دی جی مانند سراتو 130 تا 300 پوند در بازار جهانی قیمت دارند.

نتیجه گیری

کنترلر دی جی یکی از تجهیزات ضروری برای هر دی جی است. کنترلر دی جی در واقع شباهت زیادی به میکسر ها دارد؛ اما قابلیت هایی مانند پورتابل بودن، داشتن نرم افزار و تجهیزات مورد نیاز کمتر برای نصب و راه اندازی کنترلر ها باعث شده تا این محصول بین افرادی که بیشتر در حال جا به جایی برای کار خود هستند مناسب تر باشد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با این وسیله و مزایای استفاده از آن، توضیحاتی ارائه کردیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *