سکوئنسر چیست ؟ | معرفی سکوئنسر SQ-64 Poly از کمپانی Korg

سکوئنسر چیست ؟ | معرفی سکوئنسر SQ-64 Poly از کمپانی Korg

در دسته بندی : راهنمای خرید

یکی از اصطلاحاتی که در دنیای موسیقی احتمالا زیاد شنیده اید، سکوئنسر است. سکوئنسر یا سکانس در موسیقی همان رشته ای از نت ها است که پشت سر هم نواخته می شوند. در موسیقی های کلاسیک این نت ها با دست نواخته می شوند؛ اما در موسیقی های الکترونیک ترتیب نت ها می تواند تغییر کند و به صورت خودکار پخش شود. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد این که سکوئنسر چیست و چه کاربردی در موسیقی دارد بیشتر توضیح دهیم.

سکوئنسر چیست؟

سکوئنسر در واقع ابزاری است که به شما این امکان را می دهد تا به جای اجرا  یا ضبط هر قسمت از آهنگ در زمان واقعی، قسمت هایی از یک نت، ریتم یا افکت را به طور خودکار در آهنگ برنامه ریزی و پخش کنید. سکوئنسر خود صدایی را تولید نمی کند؛ اما می تواند اطلاعات MIDI و CV را برای فعال کردن سایر ابزار ها یا پارامتر های افکت ارسال کند.

زمانی که مشغول استفاده از سکوئنسر هستید، معمولا روی چند عامل مهم از جمله نت، طول نت، طول الگو، سرعت، پارامتر های افکت و موارد مشابه کنترل دارید؛ اما درباره این که سکوئنسر چیست و چه کاربردی دارد باید اشاره کرد که سکوئنسر می تواند نحوه اجرای یک موسیقی و ترتیب پخش نت های آن را مشخص کند.

سکوئنسر ها را می توانیم هسته اصلی موسیقی های الکترونیکی که امروزه تولید می شوند بدانیم؛ زیرا تمامی موسیقی از جمله ریتم و حلقه و همچنین الگو های آن ها با استفاده از سکوئنسر ساخته شده اند. البته تنها برای ساخت موسیقی الکترونیک از سکوئنسر استفاده نمی شود. بلکه ممکن است برای نوازندگان نیز سکوئنسر ها مفید باشند.

در توضیح این که سکوئنسر چیست و به چه شکلی وجود دارد باید گفت که اشکال سکوئنسر ها متفاوت است. یک سکوئنسر هم می تواند در یک سخت افزار دی جی تعبیه شده باشد و هم در نرم افزار های ترتیب دهنده موسیقی. حتی از ساز های خارجی مانند پیانو نیز می توان برای اجرای یک سکوئنسر استفاده کرد.

همچنین سکوئنسر ها می توانند در DAW های کامپیوتری نیز استفاده شوند. امروزه متداول ترین سکوئنسر هایی که تولید کنندگان موسیقی از آن ها استفاده می کنند شامل پیانوی رول و همچنین سکانس های استپ DAW می شود.

Piano roll

Piano roll

درمورد این که سکوئنسر چیست و کدام مدل آن از همه رایج تر است می توانیم به پیانو رول اشاره کنیم. پیانو رول پر کاربرد ترین و شاید بتوان گفت که بهترین سکوئنسر برای موسیقی محسوب می شود. پیانو رول یک شبکه دیجیتال با خط زمانی است که هر دو در یک محور قرار گرفته است و صفحه کلید نیز در سمت دیگر قرار گرفته است.

در پیانو رول می توانید نت ها را با موس تنظیم کنید یا از طریق صفحه کلید میدی آن ها را ضبط کرد. پیانو رول را در واقع می توان نوعی پیانو دیجیتال دانست.

Step sequencer

مدل رایج بعدی استپ سکوئنسر است. استپ سکوئنر دارای یک ردیف 16 واحد است که چهار میله نت شانزده 4 در 4 دارد. شما می توانید از استپ سکوئنسر برای برنامه ریزی الگو های طولانی تر 32 یا 48 مرحله ای نیز استفاده کنید.

به هر مرحله یا واحد می توانید یک گام، طول نت، سرعت و دیگر پارامتر هایی که در نظر دارید را اختصاص دهید. پردازش هر واحد به صورت جداگانه به شما این امکان را می دهد تا ریتم های جالبی ایجاد کنید و خلاقیت خود را افزایش دهید.

سکوئنسر SQ-64 Poly از کمپانی   Korg

سکوئنسر چیست

سکوئنسر SQ-64 Poly یک سکوئنسر ۴ ترک پلیفونیک است که اکنون به صورت رسمی از آن رونمایی شد. پیروزی چشمگیر سکوئنسر Korg SQ-1 کوچک با دو لاین ۸ پله ای که یک ابزار کلیدی برای اجرا است، کمپانی Korg را برآن کرد تا انرژی اش را روی طراحی و ساخت یک سکوئنسر با ویژگی های گسترده یعنی SQ-64 Poly بگذارد که توانایی سازگاری بیشتری هم برای کاربران سنتز آنالوگ و هم برای آهنگسازان با DAW ها دارد.

SQ-64 یک سکوئنسر پلیفونیک با خروجی های ویژه Pitch،Mod  و Gate CV بر روی ۳ ترک ملودی است (که بیشترین اندازه خروجی کنترل برای سینتی سایزر های آنالوگ و مدولار از هرگونه مدلی را فراهم کرده است) و می توانید آن را تا ۸ صدای پلیفونی بالا بیاورید هنگامی که از طریق MIDI به آن متصل شوید (یک ورودی و دو خروجی). افزوده بر این ها، D چهارمین ترک این سکوئنسر یعنی Drum-Rack است که روی ‌هم رفته ۱۶ خروجی تریگر ۸ گیت CV و ۸ تریگر نیز بر روی MIDI برای ۱۶ صدای مونوفونیک است.

سیستم همگام سازی Sync صدا بر پایه پالس کمپانی Korg که بر روی این سکوئنسر به کار گرفته شده است یک منبع Clock برای سینتی سایزر های Volca، Minilogue XD، Monolohue  و Electribes به همراه NTS-1 است که همگی آن ها می توانند بدون نیاز به یک کابل MIDI جداگانه از آن فرمان بگیرند.

اتوماسیون در سکوئنسر

اتوماسیون در سکوئنسر

تا این جا درمورد این که سکوئنسر چیست توضیح دادیم؛ اما جالب است بدانید که سکوئنسر می تواند برای اتوماسیون کردن تولید موسیقی نیز استفاده شود. برای مثال شما می توانید از آن برای اتوماسیون پارامتر ها و افکت های مختلف استفاده کنید. بسته به مدل سکوئنسری که استفاده می کنید، روش های مختلفی برای اتوماسیون فرآیند ساخت موزیک وجود دارد.

مشابه فعال کردن نت ها برای پخش با ضربه های مختلف، می توانید افکت ها را نیز برای فعال کردن با ضربه های مختلف در آهنگ به صورت خودکار قرار دهید. برای مثال با یک سکوئنسر می توانید افکت ریورب را بر روی هر آهنگی فعالی کنید.

علاوه بر این موارد می توانید از سکوئنسر داخلی DAW ها برای اتوماسیون افکت ها استفاده کنید؛ زیرا می توانید به سادگی یک خط اتوماسیون را برای هر پارامتری که در نظر دارید باز کنید و از ابزار مختلف برای ترسیم نحوه قرار گیری افکت های مختلف استفاده کنید.

جمع بندی

تقریبا تمامی موسیقی های الکترونیکی که امروزه می بینیم با استفاده از سکوئنسر ساخته شده اند. سکوئنسر ها می توانند ترتیب نت ها، افکت ها و به طور کلی قسمت های مختلف یک آهنگ را مشخص کنند. سکوئنسر ها علاوه بر موسیقی الکترونیک می توانند برای دیگر سبک های موسیقی نیز به کار برده شوند. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد این که سکوئنسر چیست و چه مدل هایی دارد توضیح دادیم.

 

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *