راهنمای خرید میدی کنترلر

راهنمای خرید میدی کنترلر

در دسته بندی : دی‌جی , راهنمای خرید

میدی کنترلر یکی از مهم ترین تجهیزات استودیویی که هر تنظیم کننده ای به آن نیاز دارد؛ اما باید بدانید که انتخاب و خرید یک میدی کنترلر که با نیاز های شما سازگار باشد و بتواند تمام آن ها را برآورده کند، کار چندان راحتی نیست؛ چرا که میدی کنترلر ها مدل های بسیار مختلفی دارند و هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را ارائه می دهند. به همین دلیل در مقاله راهنمای خرید میدی کنترلر قصد داریم نکاتی را که لازم است حین خرید به آن ها توجه کنید، نام ببریم و بررسی کنیم تا انتخاب درستی داشته باشید.

راهنمای خرید

تعداد کلید ها را در نظر بگیرید.

اولین و مهم ترین چیزی که باید در نظر بگیرید، تعداد کلید ها در انواع میدی کنترلر است. این که به چه نوع میدی کنترلر با چه تعداد کلید نیاز دارید به میزان آشنایی شما با این دستگاه و نوع نیاز شما بر می گردد. همچنین قبل از انتخاب باید بدانید که چقدر فضا برای نگهداری میدی کنترلر دارید؛ چون با افزایش تعداد کلید ها وزن و طول و عرض میدی کنترلر نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

برخی از مهم ترین ویژگی های میدی کنترلر ها بر اساس تعداد کلید عبارتند از:

  • مدل های 25 کلیدی: مدل های 25 کلید بیشتر بری افراد مبتدی مناسب است؛ زیرا افراد حرفه ای حتی می توانند با یک دست مدل های 25 کلیدی را کنترل کنند. مدل های 25 کلیدی معمولا نمی توانند بهترین عملکرد را برای تولید موسیقی داشته باشند.
راهنمای خرید میدی کنترلر
  • مدل های 49 کلیدی: مدل های 49 کلیدی برای استفاده با دو دست مناسب هستند. کار با آن ها بسیار سریع است و کیفیت بهتری نسبت به مدل های 25 کلیدی دارند.
  • مدل های 61 کلیدی: میدی کنترلر های 61 کلیدی نیز با دو دست استفاده می شوند و با توجه به تعداد کلید های خود نقش یک ارگ کلاسیک را ایفا می کنند.
  • مدل های 88 کلیدی: این مدل سنگین ترین و آخرین مدل میدی کنترلر ها از لحاظ تعداد کلید است. مدل 88 کلیدی نیز با دو دست نواخته می شود و می تواند نقش پیانو آکوستیک را ایفا کند.

دستگیره ها و کنترلر ها

در راهنمای خرید میدی کنترلر نکته بعدی که به غیر از تعداد کلید ها باید در نظر بگیرید، دستگیره ها، فیدر ها و پد های دستگاه هستند. استفاده از این قطعات حسی جذاب از عملکرد دستگاه به شما می دهد و می تواند در تولید هر چه بهتر صدا ها با افکت های مختلف به شما کمک کند. ویژگی هر یک از قسمت های میدی کنترلر عبارتند از:

پد ها

پد ها با لاستیک ساخته می شوند و حساسیت بالایی دارند. به همین دلیل ضرباتی که به آن ها وارد می شود باعث تغییرات پچ می شوند.

دستگیره ها

قسمت بعدی که در راهنمای خرید میدی کنترلر از آن نام می بریم دستگیره ها هستند. دستگیره ها قطعات قابل شخصی سازی هستند؛ اما معمولا به عنوان پتانسیومتر استفاده می شوند.

فیدر ها

فیدر ها همان عملکرد دستیگره ها را ارائه می دهند؛ ولی تفاوتی که دارند این است که بیشتر برای استفاده نوازندگان ارگ مناسب می باشد.

خرید میدی کنترلر

نوار های تاچ

نوار های تاچ معمولا در میدی کنترلر ها وجود ندارند؛ در صورتی که وجود داشته باشند می توان از آن ها برای شخصی سازی دلخواه و کنترل بهتر موسیقی استفاده کرد.

دکمه ها

در راهنمای خرید میدی کنترلر باید گفت که دکمه ها عملکرد ساده ای دارند. از آن ها می توان برای دسترسی به منو، تنظیمات، انتقال به قسمت بعد یا بالا و پایین بردن اکتاو استفاده کرد.

صفحه نمایش

برخی از مدل های میدی کنترلر صفحه نمایش دارند که به شما امکان کنترل و نظارت هر چه بهتر را ارائه می دهد.

سازگاری

قطعا میدی کنترلری که انتخاب می کنید باید با نیاز های شما سازگاری داشته باشد. تعداد کلید های میدی کنترلری که در نظر دارید باید به اندازه نیاز های شما باشد و به راحتی به DAW متصل شود. هر چه ویژگی های که یک میدی کنترلر ارائه می دهد به نیاز های شما نزدیک تر باشد، می توانید آثار بهتری تولید کنید.

سعی کنید مدل های 25 کلیدی را انتخاب نکنید.

نکته بعدی که در راهنمای خرید میدی کنترلر درمورد آن صحبت می کنیم، میدی کنترلر های 25 کلیدی هستند. میدی کنترلر های 25 کلیدی معمولا به عنوان میدی کنترلر های قدیمی تر شناخته می شوند. شاید قابلیت جا به جایی و اشغال کردن فضای کمتر آن ها شما را وسوسه به خرید کند، اما باید این را بدانید که نقاط ضعف آن بیشتر از نقاط قوتشان هستند. مدل های 25 کلیدی به دلیل کمبود ویژگی ها و دکمه خلاقیت شما را برای تولید صدا های جدیدتر محدود می کنند که این ضعف بسیار بزرگی است. هر چه تعداد کلید یک دستگاه بیشتر باشد دست شما برای تولید صدا های جدیدتر بازتر خواهد بود.

خرید میدی کنترلر2

چند صدایی

قابلیت چند صدایی قابلیت مهمی است که در راهنمای خرید میدی کنترلر باید به آن اشاره کرد. میدی کنترلر هایی که قابلیت چند صدایی را دارند، می توانند تا حداکثر 6 نت را به صورت همزمان پخش کنند. در صورتی که میدی کنترلر این قابلیت را نداشته باشد، نت ها پس از پخش هر نت قبلی و به نوبت پخش می شوند.

فضای ذخیره سازی

بررسی میزان فضای ذخیره سازی میدی کنترلر نیز مهم است. هر میدی کنترلری یک میزان فضای ذخیره سازی ارائه می دهد که شما بتوانید آهنگ ها و صدا های خود را ذخیره کنید. به همین دلیل قبل از انتخاب حتما میزان فضای ذخیره سازی دستگاه را نیز در نظر بگیرید.

جمع بندی

میدی کنترلر ها تجهیزات مهمی در آهنگسازی و استودیو ها هستند و از آن ها می توان برای میکس و کنترل آهنگ استفاده کرد. البته برای خرید میدی کنترلر باید به نکات مهمی توجه کرد تا بتوانید مدل مناسبی را انتخاب کنید؛ چرا که میدی کنترلر ها در مدل های مختلف با ویژگی های متفاوت تولید می شوند. در این مقاله نکاتی که قبل از انتخاب میدی کنترلر باید به آن ها توجه کنید را نام بردیم و در مورد آن ها توضیح دادیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *