چند روش آسان برای ضبط کردن ست‌ های دی جی شما

چند روش آسان برای ضبط کردن ست‌ های دی جی شما

در دسته بندی : دی‌جی

هر دی جی باید ست ‌های دی جی خود را ضبط کند. دلیل این کار خیلی ساده است: تنها یک نفر در دنیا وجود دارد که چگونگی دی جی کردن شما را نمی‌ شنود و آن شخص خود شما هستید. چرا؟ از آنجایی که شما کسی هستید که این کار را انجام می دهد، قادر نیستید آن را به درستی و با دقت گوش دهید. آیا تا به حال صدای خودتان را بعد از ضبط کردن شنیده ‌اید؟ فهمیده ‌اید که صدایتان بعد از ضبط شدن واقعا چگونه است؟ می‌توانید حدس بزنید؟ این موضوع در دی جی کردن دقیقا یکسان است و تا زمانی صدای خود را نشنیده ‌اید نمی ‌توانید به درستی آن را قضاوت ارزیابی قرار دهید.

بهترین روش ضبط دی جی ست

ست ‌های دی جی

خوشبختانه امروزه روش های متفاوتی برای ضبط ست های دی جی وجود دارد که می توانید باتوجه به بودجه و مهارت خود، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. به طور کلی بهترین راه های ضبط ست های دی جی عبارت اند از:

  • گوشی آیفون یا اندروید
  • رابط استریم
  • کامپیوتر و کابل aux
  • کارت صدای خارجی
  • میکسر های ضبط دی جی
  • برنامه Pioneer DJM-REC
  • نرم افزار دی جی
  • رابط صوتی
  • فلش  USB
  • رکوردر مستقل

شما می توانید باتوجه به شرایط خود یکی از گزینه های بالا را انتخاب کنید. اگر تخصص کمی در این زمینه دارید نگران نباشید؛ در مقاله پیش رو شما را با جزئیات روش های گفته شده آشنا می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با معایب و مزایای هر روش تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

روش های آسان برای ضبط کردن ست دی جی

روش های آسان
  • نرم‌ افزار دی جی

این مشخص ترین روش کار است. اگر در حال ضبط ترک ‌های خود هستید یعنی از سرویس ‌های پخش آنلاین استفاده نمی کنید این کار برای شما راحت خواهد بود و تنها کافی است از داخل نرم ‌افزار، اجرای خود را ضبط کنید. برای مثال در حالت دی جی کردن با استفاده از سرویس‌ های آنلاین اغلب نمی ‌توانید از میکروفن چیزی را ضبط کنید و به صورت بک تو بک هم امکانم ضبط خروجی صدای دی جی کنار خود را ندارید. نکته مهم در اینجا کم کردن گین در قسمت ضبط صدا است تا در هنگام مستر ست به مشکل نخورید. در صورتی که گین در قسمت ضبط صفر دسبیل یا بیشتر باشد، از دست مسترکار  کار خاصی برنخواهد آمد و این یک اشتباه فاحش محسوب می شود. معمولا در ست های حرفه ای گین قسمت ضبط ترکتور روی حد فاصل منفی چهار دسیبل تا منفی شش دسیبل تنظیم شده است تا در هنگام مستر فضای کافی جهت تغییرات وجود داشته باشد.

  • فلش USB متصل شده به ابزار دی جی شما

اگر شما از یک سیستم دی جی مستقل استفاده می‌ کنید، می‌ توانید به راحتی USB را متصل کنید و با فشردن کلید Record هر صدایی که در آن دستگاه پخش می‌شود را مستقیما بر روی USB ضبط کنید. توجه‌ کنید محدودیت ‌هایی که در در اجرای استریم آنلاین اعمال می‌شود در این مورد نیز اعمال خواهد شد.

  • استفاده از موبایل

این یک روش کلاسیک قدیمی است. شما یک کابل را از خروجی میکسر یا کنترلر به آداپتور های مناسب جک گوشی خود وصل می‌ کنید تا بتوانید صدای خروجی را به عنوان صدای میکروفون داخل گوشی خود تعریف کنید. صدای کم و حتی مونوی ضبط شده توسط گوشی موبایل شما می ‌تواند ضبط قابل قبولی به شما بدهد. از آن جایی که تلفن همراه شما دارای سوکت جداگانه برای میکروفن نیست شما نیاز به یک کابل TRS به TRRS دارید تا بتوانید قسمت میکروفن گوشی خود را به کار بگیرید.

  • استفاده از یک رکوردر مستقل

انواع مختلفی از رکوردر ها وجود دارد. رکوردر های کلاسیک از کمپانی ‌هایی مانند Tascam مدل DR-05  و حتی ZOOM که بیش از یک دهه‌ درون کیف بسیاری از دی‌ جی ها قرار داشت و مدل ‌های جدید ‌تری مانند Reloop Tape 2 که شبیه نوار کاست است. در نهایت ‌می ‌توانید فایل ‌های ضبط شده را از آن ها به کامپیوتر و وسایل دیگر منتقل کنید.

  • استفاده از یک رابط صوتی

هر کارت صدای دو کاناله‌ ای می ‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد. شما با اتصال کابلی از خروجی میکسر خود به ورودی‌ کارت صدا و اتصال کارت صدا به لپ تاپ یا دستگاه ‌های اندروید یا iOS با USB می ‌توانید صدای ست خودتان را با یک روش مطمئن ضبط کنید.

استفاده از یک رابط صوتی
  • سیستم ضبط اختصاصی داخل موبایل یا تبلت

در واقع فقط یک مورد وجود دارد که با نام Evermix Mixbox  شناخته می‌شود و تا نسخه‌ V4 موجود است که همه‌ کار ها از جمله  ولوم صدا برای کم کردن برای جلوگیری از کلیپینگ یا بلند کردن آن را آسان می ‌کند. این اپلیکیشن برای iOS و Android قابل استفاده است و یک راه مناسب برای مبتدیانی است که می‌ خواهند با نرم‌ افزار دی جی خود ضبط کنند.

  • استفاده از اپلیکیشن Pioneer DJM-REC

اگر شما از سری میکسر های DJM پایونیر استفاده می‌ کنید، آن ها به ویژگی Send/Return مجهز هستند و می‌ توانید یک کابل USB به USB-C/Lightning از میکسر به iPhone خود متصل کنید. تنظیمات اپلیکیشن DJM-REC بسیار شبیه به اپلیکیشن  Evermixاست؛ اما بدون نیاز به سخت‌ افزار خارجی به عنوان رابطی برای میکسر می ‌توانید از این روش استفاده کنید.

  • ضبط دی جی ست با کامپیوتر

ضبط ست های دی جی با کامپیوتر و  کابل AUX، یک گزینه مقرون به صرفه و مناسب برای متخصصین این حرفه است. همان طور که می دانید اکثر کامپیوترها به یک mic-in یا کانکتور لاین و حتی گاهی  هر دو این امکانات، مجهز هستند. اگر کامپیوتر شما یک کانکتور خطی 3.5 میلی متری دارد، می توانید به کمک یک کابل ساده RCA 3.5 میلی متری موسیقی مورد علاقه خود را تولید کنید. البته سیستم هایی که مجهز به UGREEN هستند، گزینه بهتری محسوب می شوند و  تنها چیزی که نیاز دارید یک برنامه ضبط صدا حرفه ای مانند Audacity است.

  • ضبط دی جی ست با رابط استریم

امروزه استفاده از رابط های استریم، مانند جریان iRig، در بین دی جی های معروف بسیار محبوب شده است. مزیت اصلی  رابط های استریم این است که نسبت به سایر رابط های صوتی محدودیت کمتری دارند و می‌ توان از آن‌ ها برای ضبط هر صدایی که به کانکتور RCA متصل باشد، استفاده کرد. استریم iRig در بین کاربران آیفون و اندروید نیز بسیار محبوب است، زیرا می توان به راحتی به کمک یک نرم افزار ساده، گوشی خود را با اکثر پلتفرم های آن سازگار کرد.  بنابراین می توان ادعا کرد جریان iRig بهترین راه حل برای ضبط دی جی ست های استریم است. البته برای این منظور به کابل RCA نیز، احتیاج دارید.

  • ضبط دی جی ست با میکسر

میکسر های ضبط یک گزینه حرفه ای و عالی برای ضبط دی جی ست ها هستند. به ویژه اگر قصد دارید به لطف دکمه های کنترل صدا آن ها، پخش سینوسی جذاب هم داشته باشید. در این روش ضبط موسیقی به لطف یک USB که صدا را به کامپیوتر شما می فرستد، انجام می شود. بنابراین تنها چیزی که برای ضبط مجموعه خود با دستگاه های میکسر نیاز دارید، یک برنامه ضبط حرفه ای مانند Audacity و کابل جک RCA به TS، برای وصل کردن تجهیزات DJ و میکسر ضبط، به کامپیوتر است.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد در حال حاضر روش های بسیاری برای ضبط دی جی ست در اختیار افراد مبتدی و حرفه ای قرار دارد و شما می توانید باتوجه به مهارت و بودجه خود یکی از روش های گفته شده در مقاله را برای ساخت مجموعه خود انتخاب کنید. طبق بررسی های انجام شده از بین روش های موجود استفاده از گوشی آیفون و اندروید بسیار مقرون به صرفه است؛ اما اگر قصد دارید به عنوان یک دی جی حرفه ای مجموعه باکیفیت و فوق العاده ای را آماده کنید بهتر است برای این کار از کارت صدای خارجی یا دستگاه های میکسر استفاده کنید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *