معرفی شغل دی جی و دی جی کلاب

معرفی شغل دی جی و دی جی کلاب

در دسته بندی : دی‌جی

مهمانی های شبانه همیشه نقش کلیدی در ترویج فرهنگ دی جی و حمایت از این شغل داشته اند. خوشبختانه امروزه دی جی بودن جذابیت و محبوبیت زیادی دارد. به عبارت دیگر شغل دی ‌جی امروزه یک تجارت بین ‌المللی جذاب است که محل اصلی استقرار افراد شاغل در آن، مهمانی های شبانه هستند. اگر می خواهید درمورد نحوه ورود به این سبک از موسیقی و مزیت های آن بیشتر بدانید، پیشنهاد می دهیم که این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. در این نوشته هدف ما توضیح درمورد این شغل و کار هایی است که باید برای ورود به آن انجام دهید.

پیش از ورود به شغل دی جی چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

شغل دی جی

برای ورود به شغل دی جی و حرفه ای شدن در این زمینه، ابتدا باید نحوه برقراری ارتباط و کار کردن با افراد مختلف در این حرفه را یاد بگیرید. برای مثال اگر در مراسمی برنامه اجرا کردید، برگزار کنندگان و مدیران آن مراسم می توانند شما را به سایر مدیران و افراد مشغول در این حرفه متصل کنند. اغلب مدیران با یکدیگر در ارتباط هستند و دی جی های حرفه ای را به هم معرفی می کنند.

البته اگر با یک مدیر تاره کار و بی تجربه برخورد کنید، ممکن است درآمد چندانی نصیبتان نشود و به کسی معرفی نشوید. بیشتر افرادی که به تازگی وارد این حرفه شده اند، سعی می کنند با مخفی نگه داشتن دی جی های بااستعداد، آن ها را برای خود حفظ کنند؛ در حالی که رشد و پیشرفت شما راهی برای مطرح شدن آن ها نیز محسوب می شود.

در مجموع هر چقدر بتوانید با اجرای بی نقص خود به مدیری کمک کنید تا پول بیشتری به دست آورد، شهرت و محبوبیت شما نیز خواه ناخواه به گوش مدیران و افراد دیگر می رسد. بهتر است پیش از ورود به شغل دی جی و شروع همکاری با یک مدیر یا برگزار کننده مهمانی، شرایط و انتظارات خود را به طور کامل مطرح کنید. علاوه بر این باید بدانید که انتظار مدیریت از شما چیست، چه نوع موسیقی ای را اجرا کنید و از اجرای چه مواردی اجتناب نمایید.

اما اگر قصد دارید شغل خود را در خارج از کشور ادامه دهید، شرایط کمی متفاوت خواهد بود. همه ما به خوبی می دانیم که بهترین محل برگزاری برنامه برای یک دی جی تازه کار، کلوپ های شبانه است. این کلوپ ها جایگاه ویژه ای میان علاقه مندان به این حرفه دارند و افراد خاصی به آن ها رفت و آمد می کنند. کار کردن در محیط های این چنینی تجربیات متفاوتی برایتان رقم می زند. در ادامه درمورد این که دی جی کلاب چیست توضیحات بیشتری می دهیم.

سعی کنید قبل از ورود به یک مجموعه به نحوه تبلیغات مالکان آن، نحوه طراحی و دیدگاه مسئولین آن برای رسیدن به موفقیت، توجه کنید.

نکته دیگری که علاقه مندان شغل دی جی باید در نظر بگیرند، حضور زود هنگام در محل اجرا است. همان طور که می دانید کیفیت اجرای یک موسیقی الکترونیک به ابزار و تجهیزات مورد استفاده و البته سالم بودن آن ها بستگی دارد. بنابراین بهتر است همیشه کمی زود تر از زمان اجرا در محل حاضر باشید تا از سالم بودن دستگاه ها و باند ها مطمئن شوید. علاوه بر این بهتر است چند روز قبل از شروع اجرا مخاطبان خود را بشناسید و مطابق با سلیقه آن ها اجرا کنید.

نکات مهمی که باید درمورد دی جی کلاب بدانید.

نکات مهمی که باید درمورد دی جی کلاب بدانید.
  • مهارت ‌های فنی مورد نیاز دی جی کلاب

همان گونه که می دانید، مهم ترین مهارت ‌های دی جی ها شامل برنامه ریزی برای یک ست دی جی بی نقص، اجرای زنده، میکس کردن دو بیت متفاوت و ... می شود. اما دی جی های سبک کلاب، بیشتر از اینکه به میکروفون و نحوه شور و حال بخشیدن به مجلس اهمیت دهند، بر کیفیت میکس کردن متمرکز می شوند. راحت ترین کار برای آن ها این است که به صورت دستی بیت مچ کنند. آموختن مهارت اسکرچ کردن نیز برای دی جی های کلاب ضروری است. همچنین باید بیاموزند که چگونه به درستی از FX استفاده کنند یا برای استفاده از آکاپلا ادیت های مجدد اساسی انجام دهند. انجام تمام این کار ها ممکن است دشوار به نظر برسد؛ اما جای نگرانی نیست. لازم نیست همه‌ ی این کار ها به صورت هم زمان انجام گیرند. از سوی دیگر، دی جی ‌های کلاب معمولا به مهارت های بسیاری در این حوزه مسلط اند.

  • در نظر گرفتن نام دی جی جدید

بازار کار دی جی سیار با دی جی کلاب بسیار متفاوت است. بیشتر دی جی هایی که در هر دو حوزه فعالیت می کنند، برای برنامه ‌های کلاب خود یک نام دی جی جدید انتخاب می کنند تا بتوانند این دو بخش را از یکدیگر جدا نگه دارند. بیشتر آن ها از یک نام عامیانه برای شغل سیار خود استفاده می کنند و یک نام پر مفهوم و رسمی تر را برای شغل کلاب خود بر می گزینند. این کار غلطی نیست، بلکه نوعی بازاریابی است و در صورت رعایت اصول حرفه ‌ای، مفید نیز تلقی می شود.

دی جی
  • تهیه کارت ویزیت

دی جای های کلاب لزوما نباید مخاطبان کلاب و برنامه‌ های سیار خود را از هم جدا کنند. کمترین کاری که برای پیشرفت کاری خود می توانند انجام دهند این است که کارت ویزیت شخصیشان را در برنامه ‌های سیار همراه داشته باشند و به مردم بگویند که علاوه بر دی جی عروسی، برنامه ‌های دیگری نیز برگزار می‌ دهند. ممکن است که مردم این دی جی ها را به جای دیگر معرفی کنند و در گسترش شغل دی جی های کلاب موثر واقع شوند.

  • تفاوت درآمد دی جی سیار با دی جی کلاب

دی جی های کلاب در اصل خلاقیت خود را به نمایش می گذارند و نباید به آن صرفا به عنوان راهی برای افزایش درآمد نگاه کنند. دی جی های سیار معمولا پیش از مراسم نرخ مشخصی تعیین می کنند؛ اما در شغل دی جی های کلاب هیچ تضمین مالی ای دیده نمی شود. حتی در وهله اول از آن ها خواسته می شود که به صورت رایگان پلی کنند. با این حال، باید در همان ابتدا نیز هزینه ای، هر چقدر کم، درخواست کنند. به طور کلی واضح است که درآمد دی جی های کلاب به میزان قابل توجهی کمتر از دی جی های سیار است؛ مگر اینکه در حوزه کاری خود بسیار موفق عمل کنند. در نتیجه دی جی های کلاب بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشند و متناسب با آن، انتظارات شغلی خود را مشخص نمایند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم بیان کنیم که چگونه می توانید وارد شغل دی جی شوید و در این حرفه پیشرفت کنید. همان طور که می دانید دنبال کردن حرفه دی جی در داخل و خارج از کشور تفاوت های بسیار دارد. بنابراین قبل از ورود به این شغل سعی کنید تمام جوانب آن را در داخل و خارج بررسی کنید. دی جی های کلاب که در خارج از کشور به فعالیت می پردازند باید پیش از اقدام به این کار، نکاتی را در نظر داشته باشند. در این نوشته این نکات را نیز در مواردی مجزا بررسی کردیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *