عوامل تاثیرگذار بر صدای درام کدام اند؟

عوامل تاثیرگذار بر صدای درام کدام اند؟

در دسته بندی : آهنگسازی

عوامل بسیاری هستند که می توانند در صدای کیت های درام نقش داشته باشند. با توجه به این که شما چه سلیقه موسیقی و سبک نواختنی را برای خود انتخاب می کنید، این عوامل نیز می توانند تفاوت داشته باشند. به همین دلیل است که هیچ گاه دو کیت صدای یکسانی ندارند. با این حال شما می توانید صدای درام را بهتر، دقیق تر، شخصی سازی تر کنید و در نتیجه آن را به طور کلی بهبود دهید. ما در این مقاله به برخی از نکاتی که به شما در بهتر کردن صدای درام کمک می کند، اشاره خواهیم کرد.

نکات کمک کننده در بهبود صدای درام

صدای درام
  • پوسته

شکی در این نیست که متریال پوسته می تواند نقش بسیار مهمی را در صدای درام ایجاد کند. اگر در گذشته بدون فکر کردن به این که چه سبک نواختنی دارید یک پوسته با متریال نامشخص خریداری کرده اید، احتمالا زمان آن رسیده است که متریال دیگری خریداری کنید. امروزه پوسته ها از مواد مختلفی مانند چوب، فلز و یا دیگر ترکیبات مهندسی شده ساخته می شوند تا بتوان به صدای دلخواه دست یافت. شما می توانید با تغییر متریال پوسته تغییرات زیادی در صدای درامی که تولید می کنید، ایجاد کنید.

حتی در میان متریال های چوبی که برای پوسته انتخاب می کنید نیز تفاوت های بسیاری به چشم می خورد. برای مثال چوب ماهون، گردو و گیلاس به دلیل بدنه کم فرکانس و پایداری ای که دارند، در بیشتر اوقات انتخاب ایده آلی هستند. در نقطه مقابل چوب های افرا و توس در وضوح بیشتر صدا موثر اند.

اگر صدای درام چوبی شما را راضی نمی کند، می توانید از مواد فلزی بهره ببرید. این مواد به دلیل برش های خوب و پاسخ صوتی فوق العاده ای که دارند، هر روز در جامعه درام محبوب تر می شوند. برای صدا های واضح و روشن درام می توانید از پوسته های آلومینیومی یا فولادی استفاده کنید. اما اگر تمایل دارید که صدای قوی تری داشته باشید، فلز های برنزی و مسی انتخاب بهتری خواهند بود.

اگر نه فلز و نه چوب های مختلف آن صدای مد نظر شما را تولید نمی کنند، می توانید پوسته های درام اکریلیک را انتخاب کنید. پوسته های اکریلیک برای تولید صدای فوق العاده قوی هستند و هیچ عیوب طبیعی ای ندارند.

پوسته
  • سر درام ( سر طبل )

عامل بعدی که می تواند در بهبود صدای درام به شما کمک کند، کلاهک های درام یا همان سر طبل ها هستند. سر درام های مختلف می توانند تفاوت های زیادی را در صدا و طنین ایجاد کنند. اگر نوازنده درامی هستید که به صورت روزانه تمرین می کنید و می نوازید، حتما باید هر 3 تا 6 ماه یک بار بسته به میزان تمرین یا نواختن، سر طبل های خود را عوض کنید تا همیشه بتوانید آن صدای محکم و پر جنب و جوش صدای درام را از آن بشنوید.

اگر نیز قصد تعویض سر طبل برای داشتن یک صدای متفاوت دارید، می توانید از سر هایی استفاده کنید که به استاندارد های شما نزدیک تر هستند. برای این که صدای دقیقی از هر ضربه دریافت کنید، سر طبل هایی با طراحی راه راه، نقطه دار یا حتی چند لایه شفاف و روکش شده را انتخاب کنید.

  • سنج

عامل بسیار مهم بعدی در صدای تولید شده سنج است. برخی از جذاب ترین صدا های جذاب و منحصر به فرد از سنج ها نشات گرفته می شوند. امروزه اکثر سنج هایی که برای تولید صدای درام استفاده می شوند از برنج یا برنز ساخته شده اند؛ در نتیجه صدایی معمولی دارند. سنج های برنجی به دلیل قیمت مقرون به صرفه ای که دارند رایج هستند. اما استفاده از آن ها برای افراد حرفه ای و یا کسانی که به دنبال صدا های بلند تر و شفاف تر هستند، می تواند محدودیت ایجاد کند.

اگر به دنبال صدا های سنتی تر هستید باید به سراغ سنج های برنزی بروید. البته ترکیب فلزی سنج تنها بخشی از آن است. سطح سنج نیز می تواند در تغییر صدای درام تولید شده نقش داشته باشد. برای مثال سنج هایی با پرداخت های درخشان و تراش های سنگین برای دریافت صدای واضح که سرشار از انرژی است مناسب است. اما از سوی دیگر سنج های با پوشش تیره و نرم و چکش کاری های بزرگ تر بیشتر برای صدا های تیره و خشک مناسب اند.

سنج
  • درام پد

برای استفاده از صدای درام در موسیقی خود ابتدا باید یک درام پد مناسب تهیه کنید. امروزه درام پد های بسیاری هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. بهترین درام پد برای مبتدی ها و نیمه حرفه ای ها درام پد هایی هستند که نمونه ها را اندازه گیری می کنند. مقرون به صرفه ترین درام برای مبتدی ها درام پد هایی هستند که نمونه ها را درDAW  با حداقل 16 پد نمونه فعال کنند. بعد از این که درام پد مناسب خود را تهیه کردید، باید برای استفاده از درام در موسیقی آن را تنظیم کنید. درام پدی که انتخاب کرده اید، با توجه به تعداد پد های خود می تواند صدا را در خود ذخیره کند و هنگام فشار دادن آن را باز تولید کند.

جمع بندی

نوازنده های درام همیشه به دنبال این هستند که صدای تولید شده ابزار خود را به آنچه که در ذهن دارند، نزدیک تر کنند. نوازندگان متناسب با سبک و ترجیحات خود به انتخاب اجزای درام می پردازند و هنگام تهیه ساز خود باید مواردی را با دقت در نظر آورند. عواملی که می توانند روی صدای درام تاثیر بگذارند، زیاد هستند. اما برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از، سنج، سر طبل (سر درام) و متریال آن. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد این عوامل و این که چگونه می توانید آن ها را به صدای درام دلخواه خود نزدیک کنید، توضیح دادیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *