۷ ترفند برای ساخت صدا

۷ ترفند برای ساخت صدا

در دسته بندی : آهنگسازی

اگر تاکنون در هنگام کار در DAW و ساخت و پردازش صداهایتان راه را گم کرده اید و در نرم افزار سردرگم شده اید این نوشتار برای شما است. همه ما در این موقعیت بوده ایم. ساخت صدا یک هنر بدون فرم و باز است و به همان اندازه گسترده است که فراموش کردن چیزی که میخواستید بسازید آسان است. در این نوشتار ۷ ترفند ساخت صدا را که در دراز مدت بسیار پرکاربرد و پاسخگو بوده اند، بررسی می کنیم. این ترفند ها باعث می شوند تا شما در راه درست بمانید، با الهامات خود پیش بروید و DAW را به محیطی خلاقانه برای خودتان تبدیل کنید.

برای یک دی جی موفق چه چیزی لازم است؟

دی جی کردن خیلی گسترده تر و فرا تر از ترکیب کردن صدا ها و اسکرچ کردن رکورد ها است. یک دی جی موفق دی جی ای است که همیشه به دنبال به روز کردن مهارت ها و ارتقا دادن خود باشد تا بتواند همگام با روند تکنولوژی و مسیر جاری موسیقی پیش برود. یکی از مهم ترین کار هایی که می توان به این منظور انجام داد، به کار گرفتن راه های جدید برای ساخت صدا است. اگر همیشه از یک ترفند قدیمی برای درست کردن صدا استفاده می کنید، تلاش کنید تا با یک نگاه جدید از ترفند های دیگر نیز کمک بگرید. این کار به مرور زمان به شما کمک می کند که موسیقی خود را شکل دهید و راهکار مناسب خودتان را پیدا کنید. علاوه بر این شرکت در جشنواره های مختلف و بررسی آثار دی جی های مطرح جهان به شما کمک می کند تا پس از مواجهه با تکنیک های جدید، بتوانید از آن ها ایده بگیرید و راه های جدید را برای ساخت صدا و موسیقی جدید به کار ببرید.

درک درست موسیقی

ساخت صدا

قبل از این که به ترفند های ساخت صدا بپردازیم، باید ابتدا به بررسی اهمیت درک درست موسیقی بپردازیم. برای این که بتوانید به خوبی از صدا ها استفاده کنید ابتدا باید پایه و زمینه ای قوی از نظر تئوری داشته باشید. این به شما کمک خواهد کرد که صدا های مختلف را بهتر با هم درآمیزید و میکس های بهتری ایجاد کنید. همچنین شناخت درست ژانر های موسیقی در نتیجه نهایی کار شما به شدت موثر است. پس تلاش کنید علاوه بر تجربه های جدید عملی در حوزه دی جی کردن و میکس، دانش و آگاهی خود را نیز از موسیقی افزایش دهید. برای این کار می توانید از مقالات مختلف و تجربیات دی جی ها و موزیسین های دیگر استفاده کنید.

ترفند هایی برای ساخت صدا

  • همه چیز را رکورد کنید.

بهتر است هنگام آزمایش کردن یک صدای تازه روی میکس پروژه خود علامت رکورد را روشن کنید تا اگر قطعه ای زیبا و سکوئنسی ای (Sequence) خوب نواختید آن را از دست ندهید و ذخیره داشته باشید تا بتوانید آن را پردازش کنید و در موزیک خود به کار بگیرید. همچنین به همراه داشتن یک رکوردر صدا و در همه جا و ضبط صدا های عجیب یا دوست داشتنی در محیط بیرون از خانه و در طبیعت یک منبع الهام بسیار نیرومند و کارساز است که شاید هیچ جای دیگر نتوانید آن را پیدا کنید. رکورد صدا های ریتمیک و ملودیک در محیط پیرامون ما حتی با میکروفون موبایل و بازسازی یا احیای کیفیت آن نیز به همان اندازه برای شما کاربردی خواهد بود. پس نداشتن رکوردر مخصوص را بهانه نکنید تنها کافی است این الهامات را دریافت و به درستی درک کنید.

  • کژی (Distortion)

پلاگین های Saturation، Overdrive و Distortion برای اشباع سازی و به گونه ای شخصیت دادن به صدا و برجسته کردن آن به کار می روند و شما می توانید با فیلتر گذاری آن ها به صورت Pre یا Post (پیش یا پس از سیگنال صدا) برای کنترل یا برجسته کردن صدا آستین بالا بزنید. همچنین می توانید این افکت ها را به صورت پارارل یا موازی در کانال های AUX استفاده کنید. هر کدام از این روش ها پردازش ویژه خودشان را روی سیگنال انجام می دهند و الگوی خاص خودشان را می سازند، بنابراین بکوشید تا روی سیگنال های خام و نپخته خود هر روش را جداگانه آزمایش کنید تا نتایج گوناگونی را که به دست می آید دریابید و در جای درستش آن را به کار بگیرید.

کژی (Distortion)
  • زنجیره وار سازی (Sidechaining)

سایدچین کردن کنشی است که در فرایند فشرده سازی سیگنال باید آن را در نظر داشته باشید. کاری که این ابزار نیرومند برای شما انجام می دهد و  بیشتر در کمپرسور ها یافت می شود و یا می توانید در برخی از پلاگین های LFO مانند LFOTools به آن دسترسی داشته باشید، این است که ولوم سیگنال ها در هنگام ضرب های Kick را کاهش می دهد. این عملکرد برای بیشتر سیگنال ها پاسخگو است و خصوصا برای بیس لاین ها و پد ها اعمال می شود. همچنین می توان گفت این ترفند روشی کارآمد است که در همه ترک های الکترونیک مدرنی که از ریتم ۴/۴ پیروی می کنند به کار گرفته می شود. دریافت ارزش مکانیزم این ابزار و کاری که با صدا انجام می دهد شما را به سطح تازه ای از آهنگسازی خواهد رساند. تکنیک سایدچین کردن، صدا های شما را در زیر کوبش های Kick بریده بریده می کند و پویایی و گیرایی و هماهنگی بیشتری به میکس شما می بخشد.

  • اکولایز را مانند یک فیلتر خلاقانه به کار بگیرید.

به جای این که برای پردازش صدای خود، پلاگین های بی اندازه ای را در DAW بیاورید و همه آن ها را آزمایش کنید تا در نهایت یکی انتخاب شود، بهتر است که زمان خودتان را به تجربه کردن با پلاگین اکولایزر اختصاص دهید. شک نکنید اگر به کارکرد اکولایزر دلخواه خودتان به خوبی چیره شوید می توانید داینامیک، پویایی و زندگی بسیار خوبی به صدای خود ببخشید. با پر کردن کانال از پلاگین ها تنها روند پردازش صدا را پیچیده می کنید و دیر تر به نتیجه دلخواه خود از پردازش سیگنال خواهید رسید. اکولایز کردن نیمی از هرگونه پردازش صدا است.

  • پلاگین های به کار رفته در میکس

یکی دیگر از راه های ساخت صدا استفاده از پلاگین های به کار رفته در میکس است. ترکیب چیدمان پلاگین هایی که برای پردازش و به ویژه میکس در یک پروژه به کار گرفته می شوند در نتیجه نهایی تاثیر بسیاری دارد. به گونه ای که می توان گفت پیامد و اثری که یک چیدمان پلاگین کورس-فیلتر-ریورب دارد بسیار متفاوت تر از وارونه همین چیدمان است. یا مثلا اگر شما یک پلاگین ریورب را پیش از کمپرسور و سایدچین بگذارید اثرش متفاوت از زمانی است که ریورب پس از کمپرسور قرار می گیرد. هیچ قانونی درباره چیدمان پلاگین ها وجود ندارد، شما می توانید با پس و پیش کردن پلاگین ها اثرات گوناگون آن ها را بشنوید و بهترین چیدمان را پیدا کنید؛ اما وجود یک پلاگین اکولایزر و کمپرسور در ابتدای هر کانال چیزی گریز ناپذیر است که برای استحکام و ثبات سیگنال اولیه نیاز است. همچنین استفاده از بسته های پلاگین پردازشی مانند T-Racks یا Fabfilter برای یکپارچگی بیشتر کیفیت صدا نیز پیشنهاد می شود.

پلاگین ها
  • تنظیمات خود را ذخیره کنید.

شاید این مورد چیزی باشد که کمترین اهمیتی به آن داده نمی شود و معمولا در هر پروژه تازه یک سری از تنظیمات میکس و فضاسازی های تکراری استفاده می شود. این کار افزون بر زمانی که از شما می گیرد، می تواند باعث فراموشی و از دست رفتن یک ترکیب خلاقانه شود که در پروژه پیشین، شما آن را کشف کرده بودید. شما با ذخیره سازی برخی تنظیمات مانند تنظیمات وایت نویز ها، FX ها، زنجیره افکت های خاص فضاسازی که از ترکیب چندین پلاگین حاصل می شوند و تنظیمات افکت رک لاین ها برای مرحله میکس پروژه و یا تنظیمات پچ های سینتی سایزری که خودتان آن ها را خلق کرده اید، می توانید با اطمینان کامل در هنگام برخورد به نیاز های تکراری مانند نیاز به آن صدای سینت خاصی که ساختید یا نیاز به آن افکت صدای ویژه، آن ها را روی پروژه های جدید خود به سرعت بارگذاری کنید و به کار بگیرید. این کار علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند آهنگسازی، باعث می شود تا شخصیت موسیقی شما چهارچوب های خودش را پیدا کند و شکل بگیرد.

تنظیمات
  • لایه بندی بافت ها

در حین ساخت صدا هنگامی که بافت ها و لایه های مقابل هم را می سازید، دامنه صدا گسترش می یابد و می تواند روی دیگر صدا های تمیز و صیقل یافته شما اثر بگذارد. پس در هنگام ایجاد بافت و لایه ها برای پرتر نشان دادن صدا ها هوشمندانه عمل کنید تا صدا ها گل آلود و ناپیدا نشوند. برای نمونه اگر به فرکانس های پایین بیشتری نیاز دارید یک موج سینوسی یا سه گوش را در بخش های پیچیده فرکانس میانی بیفزایید، یا یک نویز شنی را با الگوی بیس لاین هماهنگ کنید تا صدای بیس لاین رمزآلود تر و فریبنده تر شود. همچنین با یک وایت نویز نیز می توانید لید های بسیار گیرایی ایجاد کنید. این لایه بندی درست و به دقت بافت ها باعث به وجود آمدن چسبندگی بیشتر صدا ها در میکس خواهند شد و خلق صدا های باورنکردنی را ممکن می سازند.

جمع بندی

برای ساخت صدا فارغ از راه های معمول، ترفند های خلاقانه ای نیز وجود دارد. نقطه اشتراک این ترفند ها نگاه جدید به صدا های موجود و پر و بال دادن به ایده های جسورانه است. استفاده از صدا های محیط پیرامون، بازنگری و استفاده دوباره از تنظیمات قبلی ای که خودتان ساخته اید و سایدچین کردن همگی بخشی از ترفند هایی هستند که به شما در ساخت صدا و موسیقی نوآورانه و منحصر به فرد کمک خواهند کرد. در این مقاله به بررسی 7 ترفند مختلف برای ساخت صدا پرداختیم و تلاش کردیم تا نگاه جدیدی را به شما عرضه کنیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *