تاریخچه سمپلر در موزیک الکترونیک | سه سمپلر تاثیر گذار

تاریخچه سمپلر در موزیک الکترونیک | سه سمپلر تاثیر گذار

در دسته بندی : آهنگسازی

موسیقی رقص الکترونیک یکی از ژانر های بسیار محبوب است و همان قدر که به ریتم و ملودی اهمیت می دهد، به آزمایش و نوآوری چیز های جدید نیز می پردازد. در این خلاقیت ها همیشه سمپلینگ یا سمپلر نیز وجود داشته است. تکنیکی که از زمان پیدایش موسیقی الکترونیک با قوت به کار خود ادامه داده است. سمپلر به نمونه برداری از قسمت های کوچکی از موزیک الکترونیک و ضبط آن با ترکیب بندی های جدید گفته می شود تا بتوان با الهام از یک موسیقی منتشر شده یک موزیک جدید دیگر ساخت. در این مقاله درمورد سمپلر در موزیک الکترونیک صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه سمپلر در موزیک الکترونیک

سمپلر در موزیک الکترونیک

سمپلر برای چندین دهه است که نه تنها در موسیقی الکترونیک بلکه در تمامی ژانر ها استفاده می شود؛ اما اولین استفاده ها از سمپلر را در موزیک الکترونیک می توان به روز های اولیه موسیقی هیپ هاپ و سبک هاوس ربط داد. در اواخر دهه 1970 تجهیزاتی تولید شده بودند که به دی جی ها اجازه می داد از دو صفحه گرامافون برای میکس قطعات جدید در زمان واقعی استفاده کنند. به چنین تکنیکی بیت مچینگ (beatmatching) گفته می شد.

پایه ها و اولین حرکات سمپلر در موزیک الکترونیک به همین تکنیک باز می گردد؛ زیرا دی جی ها توانستند در ساخت آهنگ های خود از آهنگ های موجود و ترکیب آن ها با بیت های جدید استفاده کنند و موزیک جدیدی تولید کنند که باعث شد مفهوم اولیه سمپلر شکل بگیرد.

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی سمپلر نیز پیشرفت کرد و استفاده از آن افزایش یافت و هر دفعه بیشتر تکامل پیدا می کرد. برای مثال در دهه 1980 برخی از معروف ترین دی جی ها و تولید کنندگان موسیقی آن زمان مانند The Art of Noise شروع به استفاده از سمپلر در موزیک الکترونیک کردند و آهنگ های جدید و متنوعی به کمک آهنگ های قدیمی ساختند.

سمپلر در سبک موسیقی الکترونیک باعث شد که ژانر های متفاوتی مانند راک و پاپ با موسیقی الکترونیک با هم ترکیب شوند. چند سال بعد و با ورود به دهه 1990، سمپلر به بخشی جدایی ناپذیر از سبک موسیقی الکترونیک تبدیل شد. این زمان اوج استفاده از سمپلر در موزیک های الکترونیک بود هنرمندانی مانند Daft Punk و Fatboy Slim آهنگ های ماندگار و خلاقانه ای را به کمک سمپلر تولید کردند.

سمپلر در موزیک الکترونیک مدرن

سمپلر در موزیک الکترونیک مدرن

امروزه همراه با اوج پیشرفت تکنولوژی استفاده از سمپلر در موزیک الکترونیک با روش های بسیار متنوع تری ممکن شده است. علاوه بر سخت افزار، پیشرفت های مختلف در حوزه نرم افزار باعث شده است تا تولید موسیقی هایی که از طریق سمپلر ساخته شده اند نیز افزایش پیدا کند؛ زیرا هنرمندان با کوهی از امکانات بی پایان و تکنولوژی های مختلفی که در اختیار دارند می توانند از آن ها برای تولید ساز های واقع گرایانه گرفته تا بیت های انتزاعی استفاده کنند.

سمپلر در موزیک الکترونیک امروزه بیشتر در لحظه دراپ آهنگ استفاده می شود. دراپ لحظه ای از آهنگ الکترونیک است که انرژی در آن به حداثر سطح خود می رسد. در اینجا با استفاده از سمپلر می توان یک دراپ متفاوت ایجاد کرد که حال و هوای آهنگ را به طور کلی تغییر می دهد. از مشهور ترین نمونه هایی که می توان برای این تکنیک مثال زد کار دی جی معروف اسکریلکس است که یکی از سمپلر های او مربوط به فیلم اسکوبی دو از آهنگ Bangarang است. اسکریلکس با استفاده از این آهنگ و سمپلر کردن آن موفق شد یک موزیک کاملا جدید و به یاد ماندنی خلق کند.

نکات مهم برای استفاده از سمپلر در موزیک الکترونیک

برای این که مهارت های خود را برای سمپلر در موزیک الکترونیک گسترش دهید، باید به چند نکته مهم دقت کنید. برخی از این نکات عبارت اند از:

  • اطمینان حاصل کنید برای موزیکی که می خواهید سمپل کنید مجوز دارید. برخی از آهنگ ها دارای حق کپی رایت هستند و نداشتن مجوز برای سمپل کردن آن ها می تواند شما را دچار مشکلات حقوقی و قانونی کند.
  • سعی کنید در سمپل از صدا های ارگانیگ و طبیعی گرفته تا بافت های انتزاعی را امتحان کنید و ببینید که چه افکت ها و صدا هایی می توانند موزیک شما را بهتر کنند.
  • از فیلتر ها و افکت های مختلفی بای تغییر صدای نمونه خود استفاده کنید. کاری کنید که موزیک جدید امضای کار شما باشد و با نمونه اصلی خیلی فرق کند.
  • می توانید نمونه های مختلف خود را روی هم قرار دهید تا صدایی کامل تر و پویا تر داشته باشید.

۳ سمپلر تاثیر گذار در موزیک الکترونیک

۳ سمپلر تاثیر گذار در موزیک الکترونیک
  • Fairlight CMI

 Fairlight CMI به عنوان ارزان ترین سمپلر نسبتا مقرون به صرفه شناخته شده بود که در زمان آغاز فروشش یعنی سال ۱۹۷۹ نزدیک ۲۵ هزار دلار قیمتش بود که به نرخ امروز برابر است با ۷۷ هزار دلار. گرچه آن تنها یک سمپلر نDSJ و یک کامپیوتر بر پایه ویژگی های سکوئنس و سنتز صدا است و در آن زمان یک چیز بسیار پیشرفته و تنها در دسترس ثروتمند ترین موزیسین ها بود که با ورودشان درکنار پلتر ها پدیدار شدند و صدای دیجیتال را گسترش دادند.

  • SP-1200و E-MU SP-12

در آغاز دهه ۸۰ میلادی سمپلر های بیشتر و ارزان تری پدیدار شدند و خط تولید سری Emulator  توسط کمپانی کالفرنیایی  E-MU Systems راه اندازی شد. هنوز هم مقرون به صرفه بودن عبارت خوبی برای این دستگاه نیست؛ اما نسبت به مدل های پیشین قیمت بسیار کمتر شده بود، اما ۱۰ هزار دلار آن زمان چیزی برابر با ۲۸ هزار دلار امروز است. این دستگاه بسیار کاربر پسند تر از Fairlight بود و موزیک دهه ۸۰ را شکل داد که معروف ترین کاربران آن ها گروه های بزرگی مانند Depeche Mode، New Order و Genesis بودند. این سمپلر یک دستگاه ۸ بیتی بود که با استاندارد های آن زمان جور در نمی آمد و باورنکردنی بود. این سمپلر ها دارای فیلتر ها و ویژگی سکوئنس بودند که یک مزیت بزرگ برای موزیک های آن زمان به شمار می رفت و همچنین مدل های دیگر سری Emulator حتی تا اواخر سال ۲۰۰۲ به فروش می رسیدند.

  • سری MPC

سابقه ساخت بیشترین و حضور بلند مدت در صنعت سمپلر های موزیک در دست کمپانی Akai است که نخستین بار اولین MPC را در سال ۱۹۸۸ تولید کرد که تا به امروز همچنان این سری در حال تولید مدل های تازه می باشد. MPC60 که مدل اصلی است به دست Roger Linn  مهندس و طراح افسانه ای ساخته شد که درام ماشین های Linn LM-1 و  LinnDrum را نیز طراحی کرده بود. ترکیب ویژگی های سکوئنس و سمپل گیری در یک بسته با یک جدول پد ۴ در ۴ با حساسیت لمسی نخستین گزینه نیرومند تر پس از SP-1200 بود که ساخت ریتم و موزیک را با ریزه کاری های بیشتری فراهم می کرد.

جمع بندی

در دنیای موسیقی اصطلاحات و تکنیک های بسیار زیادی وجود دارد. یکی از مهم ترین تکنیک ها و اصطلاحاتی که در سبک های مختلف موسیقی به ویژه موسیقی الکترونیک رایج است، سمپلر می باشد. سمپلر به برداشتن قسمت ها یا ویژگی هایی از یک آهنگ و ترکیب کردن آن با افکت ها، صدا ها و فیلتر های جدید و تولید یک اثر تازه گفته می شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد سمپلر در موزیک الکترونیک توضیح دادیم

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *