نصب کارت صدا چگونه انجام می شود ؟

نصب کارت صدا چگونه انجام می شود ؟

در دسته بندی : آموزشی
 

کارت صدا قطعه ای سخت افزاری است که به کامپیوتر متصل می شود و وظیفه تبدیل سیگنال های صوتی آنالوگ به دیجیتال و برعکس را دارد. این قطعه باعث می شود که کامپیوتر بتواند صدا را ضبط، پخش، ویرایش و پردازش کند. کارت صدا در دو نوع داخلی و خارجی موجود است و از طریق پورت های مختلفی نظیر  USB،FireWire  یا PCI به کامپیوتر متصل شود. برای این که بهتر با کارت صدا آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله درمورد این قطعه و نحوه نصب کارت صدا توضیحاتی ارائه می دهیم.

کارت صدا چیست؟

کارت صدا یک قطعه سخت افزاری است که می تواند فایل های صوتی دیجیتال کامپیوتر را مانند فایل های MP3 به سیگناله ای صوتی واقعی یا برعکس تبدیل کند. همچنین توانایی تقویت صدا را نیز دارد. اگر رایانه شما کارت صدا داشته باشد، هنگامی که در آن از اسپاتیفای موسیقی پخش می کنید یا یک ویدیو را در یوتیوب تماشا می کنید، کارت صدا همزمان صدا را تبدیل می کند.

چرا به کارت صدا نیاز است؟

نصب کارت صدا

تمام رایانه های مدرن در خود یک کارت صدای داخلی دارند؛ در نتیجه عموم کاربران نیازی به نصب آن نخواهند داشت. این قطعه صدای آهنگ پخش شده در رایانه شما را به گوشتان می رساند و با آن می توانید به آسانی و بدون هیچ مشکلی فیلم تماشا کنید، بازی کنید و ... .

اما اگر قصد دارید به صورت حرفه ای وارد دنیای موسیقی شوید و به کار دی جی ای بپردازید، حتما به کارت صدا نیاز خواهید داشت. اولین مشکلی که بدون کارت صدا با آن مواجه می شوید این است که رایانه با کارت صدای داخلی تنها یک خروجی برای صدا دارد. یعنی اگر می خواهید آهنگی را از طریق اسپیکر پخش کنید و همزمان با هدفون استودیویی خود آن را بررسی کنید، بهتر است بدانید که این کار بدون کارت صدا امکان پذیر نیست.

شما برای گرفتن دو خروجی صدا به کارت صدا نیاز خواهید داشت. به کمک این قطعه می توانید یک خروجی صدا برای هدفون و خروجی صدای دیگر برای اسپیکر خود داشته باشید. با داشتن کارت صدا می توانید در حالی که آهنگی را از طریق اسپیکر برای مخاطبان پخش می کنید، خودتان نیز نظارت کامل را به وسیله هدفون بر آن داشته باشید.

ظاهر کارت صدا چگونه است؟

این قطعه جعبه مانند معمولا به سوکت USB رایانه وصل می شود؛ بنابراین نصب کارت صدا کار چندان سختی نخواهد بود. همچنین چند پورت خروجی دارد که می توانید هدفون و دیگر تجهیزات صوتی خود را به آن متصل کنید. ویژگی مشترکی که بین همه کارت های صدا مشاهده می شود این است که تمامی تجهیزات صوتی را می توان به آن ها متصل کرد.

نحوه نصب کارت صدا

نحوه نصب کارت صدا

نصب کارت صدا از طریق پورت USB کار دشواری نیست. کافی است که فقط آن را به رایانه خود متصل کنید. پس از متصل کردن، برای شروع استفاده لازم است که تنظیمات نرم افزاری اش را آماده کنید. راه اندازی کارت صدا بستگی به تنظیمات رایانه شما دارد؛ زیرا در قسمتی از رایانه و در تنظیمات پیکربندی باید پانلی باشد که کارت صدا را تشخیص دهد.

پس از این که کامپیوتر کارت صدا شما را تشخیص داد باید در تنظیمات نرم افزار دی جی خود مشخص کنید که از کدام خروجی استفاده کند. برای استفاده از این قطعه لازم است که در پانل نرم افزار گزینه کارت صدا خود را از بین گزینه های موجود انتخاب کنید. اگر در نصب کارت صدا با مشکلی مواجه شده اید و نمی توانید در بین گزینه های انتخابی کارت خود را پیدا کنید باید مطمئن شوید که تمامی درایور های لازم برای این قطعه نصب شده اند و به روز هستند.

در مرحله بعدی باید تنظیم کنید که نرم افزار حداقل به دو عدد از خروجی های کارت صدای شما صدا ها را ارسال کند. خروجی Master معمولا برای تمامی تجهیزات صوتی مناسب است. خروجی Cue نیز برای هدفون استفاده می شود. بعد از تنظیم این قسمت می توانید فایل های صوتی خود را در رایانه پخش کنید و آن ها را هم در اسپیکر و هم در هدفون خود بشنوید.

آیا می شود میکسر و کنترلر دی جی را به کارت صدا متصل کرد؟

نصب دی جی به کارت صدا

اگر نصب کارت صدا موفقیت آمیز باشد، میکسر و کنترلر دی جی به کارت صدا متصل می شوند. برای متصل کردن میکسر کافی است که یکی از دک های میکسر دی جی خود را طوری تنظیم کنید که از یک مجموعه خروجی کارت صدا را بشنوید. درمورد کنترلر ها نیز باید گفت که بیشتر آن ها در خود کارت صدا دارند. اما برخی از مدل های خاص کنترلر دی جی مانند Vestax VCI-100 و Numark Mixtrack کارت صدای داخلی ندارند و باید در کنار آن ها یک کارت صدا تهیه کنید.

کاربرد های کارت صدا

کارت صدا یک قطعه کاربردی است که برای استفاده های معمول مانند ادیت ویدیو یا صدا، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و بازی کردن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. افرادی هم که در حوزه آهنگسازی مشغول به کار هستند حتما باید به فکر نصب کارت صدا روی رایانه خود باشند؛ زیرا کارت صدا های مجزا معمولا از قطعات بهتری ساخته شده اند و کیفیت بهتری نسبت به کارت صدای یکپارچه رایانه ارائه می دهند.

علاوه بر موارد گفته شده بسیاری از کارت های صدا از قابلیت های مختلفی مانند Dolby Atmos پشتیبانی می کنند که می تواند برای بسیاری از کاربران جذاب باشد. این قطعات تاخیر بسیار کمی در تبدیل صدا و رساندن آن به گوش کاربر دارند.

نتیجه گیری

کارت صدا یک قطعه سخت افزاری است که وظیفه تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال و برعکس را برای پخش و ضبط صدا در رایانه دارد. کارت صدا هم به صورت داخلی است و هم خارجی و از اتصالات مختلفی برای ارتباط با رایانه استفاده می کند. این قطعه اجزای مختلفی دارد که شامل تقویت کننده، تبدیل کننده، جک های ورودی و خروجی، پورت های MIDI و جدول موج می شوند. کارت صدا برای آهنگسازان، خوانندگان، پادکست سازان، بازی کنان حرفه ای و هر کسی که به صدای با کیفیت نیاز دارد، مناسب است. در بازار انواع مختلفی از کارت صدا موجود است که بسته به نیاز و بودجه مصرف کننده می توان از بینشان انتخاب کرد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد نحوه نصب کارت صدا توضیح دادیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *