چندین ترفند و کلید میانبر کابردی Ableton Live

چندین ترفند و کلید میانبر کابردی Ableton Live

در دسته بندی : آهنگسازی

Ableton Live از زمان آغاز به کار در سال 2001 به عنوان پلتفرم محبوب برای تولید موسیقی در میان نوازندگان متعدد ظاهر شده است؛ به ویژه برای کسانی که اجرای زنده را در اولویت قرار می دهند. رویکرد منحصر به فرد آن درمورد ترکیب و چیدمان، آن را از ایستگاه های کاری صوتی دیجیتال با طراحی معمولی متمایز می کند. با این حال هنوز جنبه ‌های زیادی هست که باید درمورد Ableton Live بدانید. اگر از روش بصری مبتنی بر کلیپ برای ساخت موسیقی استفاده می کنید، ممکن است بتوانید خود را کاملا غرق در فرایند ساخت آهنگ بدون نیاز به ایستگاه کاری صوتی دیجیتال جایگزین (DAW) کنید.

هزینه Ableton  Live

Ableton Live در سه نسخه اصلی موجود است. نسخه Intro، 99 دلار قیمت دارد و شامل 16 آهنگ صوتی و MIDI، هشت صحنه، هشت ورودی ضبط همزمان و دو ارسال و برگشت است. علاوه بر این یک مجموعه ابزار 5 گیگابایتی با چهار ابزار مجازی و 21 افکت پلاگین دارد. نسخه استاندارد با قیمت 449 دلار، تعداد آهنگ نامحدود، 256 ورودی، 12 ارسال و برگشت، پیچ و تاب و برش صدا، قابلیت های صوتی به MIDI، شش ساز، 10 گیگابایت صدا و 37 افکت صوتی را ارائه می دهد. نسخه Suite که 749 دلار قیمت دارد، شامل محیط ایجاد Max sonic، 75 گیگابایت صدا، 17 ساز و 60 افکت صوتی به همراه بسته های نمونه بیشتر برای سینتی سایزر آنالوگ و شبیه سازی ارکسترال می شود.

رابط، جلسه و ترتیب (Interface, Session, and Arrangement)

Ableton Live

ویژگی های اصلی Live دو نمای اصلی آن است: Session و Arrangement که در نسخه 11 تحت یک به روز رسانی ظریف قرار گرفت. این به روز رسانی منجر به ایجاد خطوط واضح تر شد. جا به‌ جایی بین این نما ها با استفاده از کلید Tab یا آیکون‌ های دایره ‌ای که نزدیک گوشه سمت راست بالای رابط قرار دارند، آسان است. نوار بالایی عناصر ضروری را مانند کنترل های حمل و نقل، سرعت، متر و سایر ابزار ها برای ناوبری، حلقه زدن و تنظیمات امضای کلید، در خود جای داده است. بخش پایینی پنجره ها به صورت پویا با توجه به انتخاب شما سازگار می شود. برای مثال با کلیک روی یک کلیپ مصنوعی، دستگیره ها و لغزنده های مربوطه نمایش داده می شود؛ در حالی که یک کلیپ نمونه موج صدا را نشان می دهد و گزینه های ویرایش و برش را ارائه می دهد. یکی از مزیت های قابل توجه Live قرار دادن تمام اجزای ضروری روی یک صفحه است که نیاز به چندین پنجره را از بین می برد و آن را برای کاربران، حتی کسانی که صفحه نمایش لپ تاپ کوچک تری دارند، راحت می کند.

در مقابل، DAW های سنتی مانند Pro Tools به کاربران این امکان را می دهند که بین ترتیب و ترکیب نما ها جا به جا شوند. نمای Arrangement در Pro Tools مشابه سایر DAW ها عمل می کند، در حین پخش از چپ به راست پیش می رود و آهنگ ها به صورت عمودی مرتب می شوند. با این حال نمای Session در Live یک تجربه منحصر به فرد را ارائه می دهد؛ به ویژه برای کسانی که با این نرم افزار آشنایی ندارند. در واقع مانند یک بوم بزرگ عمل می کند که در آن کاربران می توانند کلیپ های صوتی و MIDI را در زمان واقعی ایجاد و دستکاری کنند؛ بدون اینکه موتور صوتی قطع شود یا موقعیت مکان نما در نمای Arrangement مجددا تنظیم شود. این موضوع امکان ناوبری یکپارچه و روان را فراهم می کند و نوازندگان و آهنگسازان را قادر می سازد آزادانه خلاقیت خود را کشف کنند. کاربران می ‌توانند بدون دردسر بین بخش ‌های مختلف بروند، گروه ‌هایی از کلیپ ‌ها را ترکیب یا آهنگ ‌های جدید را معرفی کنند و هر کلیپ دلخواه را در هر لحظه فعال کنند. این رویکرد غیر خطی برای ضبط در تضاد کامل با روش ‌های ضبط خطی سنتی است.

ساز ها و قابلیت های میکس Ableton Live

ابزار های Ableton Live و قابلیت های میکس در سطح بالایی قرار دارند. این نرم افزار طیف گسترده ای از ساز ها و نمونه ها را معرفی می کند. این نمونه ها با نسخه 11 که افزونه های جدیدی مانند پیانوی قائم، کوارتت برنجی و کوارتت زهی دارد، معرفی شده اند. بسته‌ های Mood Reel و Drone Lab مناظر صوتی گسترده‌ ای را برای آزمایش در اختیار کاربران قرار می ‌دهند. هرچند Live ممکن است انتخاب مناسبی برای امتیاز دهی فیلم یا بازی ویدیویی نباشد، بسته‌ های ارائه شده پتانسیل تغییر دیدگاه فرد را دارند. علاوه بر این، ویژگی ‌هایی مانند Note Chance و Velocity Chance امکان تنظیمات مبتنی بر احتمال را برای صدا و ضربه‌ های درام فراهم می ‌کنند و شیار کلی را بهبود می ‌بخشند. بسته Ableton Live 11 Suite دارای بیش از 5000 صدای ساز و حلقه های متعدد بدون حق امتیاز برای دستکاری است. با وجود کیفیت صدای متفاوت در افزونه‌ های همراه، پروژه‌ ها همچنان می‌ توانند به راحتی با استفاده از Live 11 Suite و Core Library تکمیل شوند. این نرم‌ افزار همچنین مجموعه ‌ای از نمونه‌ های ساز های آکوستیک را از جمله کیت ‌های درام استودیویی با کیفیت بالا و کتابخانه ‌های ارکستر ارائه می ‌دهد. ویژگی مرورگر، فرایند جست و جو را ساده می ‌کند و مطالب نمونه جدید را در زمان واقعی فهرست می ‌کند.

چند ترفند کاربردی در Ableton Live

ترفند ها

  • سوئیچ به نمای فراگیر

ویندوز – F11

مک – CTRL+CMD+F

  • پرش به پنجره دوم

ویندوز – CTRL+Shift+W

مک – CMD+Shift+W

جابجایی بین نشست ها

ویندوز – Tab

مک – Tab

  • جابجایی بین نمای کلیپ و دستگاه

ویندوز – Shift+Tab

مک – Shift+Tab

  • پنهان یا پدیدار کردن نمای ریزگان (دستگاه/کلیپ)

ویندوز – CTRL+ALT+L

مک – CMD+ALT+L

  • Hot-Swap (جایی که Device را از منوی Browser برگزیدید.)

ویندوز – Q

مک – Q

  • جابجایی به دستگاه Drum Rack (ببینید که آرم میدی کیبورد همیشه پیش از فشردن D خاموش باشد وگرنه کلید D در جایگاه یک کلید پیانو رول کار می کند.)

ویندوز – D

مک - D

  • پنهان یا پدیدار کردن نمای آگاهی(info view)

ویندوز – Shift+?

مک – Shift+?

info view

  • پنهان یا پدیدار کردن نمای جستجوگر (Browser)

ویندوز – CTRL+ALT+B

مک – CTRL+ALT+B

  • پنهان یا پدیدار کردن نمای فراگیر (Overview)

ویندوز – CTRL+ALT+O

مک – CMD+ALT+O

  • پنهان یا پدیدار کردن کنترلهای فرستادن (Sends)

ویندوز – CTRL+ALT+S

مک – CMD+ALT+S

  • پنهان یا پدیدار کردن میکسر

ویندوز – CTRL+ALT+M

مک – CMD+ALT+M

  • پنجره پیکربندی (Preferences)

ویندوز – CTRL+,

مک – CMD+,

  • ازکاراندازی همه چیز (کلیپ ها دستگاه ها، ترک ها، افکت و...)

ویندوز – 0

مک – 0

  • پنهان و پدیدار کردن Retunها

ویندوز – CTRL+ALT+R

مک – CMD+ALT+R

  • پنهان و پدیدار کردن I/O کانالها

ویندوز – CTRL+ALT+I

مک – CMD+ALT+I

جمع بندی

در آخر نیز باید گفت که در حال حاضر Ableton Live 12 در حال توسعه است. در سال‌ های اخیر، تیم Live به‌ طور مداوم به‌ روز رسانی ‌ها و رفع اشکال ‌های متعددی را ارائه کرده اند. بهبود های قابل توجه شامل افزونه Reverb اصلاح شده برای نسخه 11.2 و پشتیبانی از پلاگین AUv3 برای سازگاری پیشرفته با سیلیکون اپل در جدید ترین رایانه های مک است. با نگاهی به سال 2024، Ableton از Live 12 پرده برداری کرده است که نمای Arrangement باز طراحی شده را با یک میکسر یکپارچه، یک کتابخانه صدا اصلاح شده و قابلیت های دستکاری الگوی MIDI نوآورانه معرفی می کند. در این نوشته سعی کردیم تمام ویژگی ها و مزایای Ableton Live را برشماریم و درمورد هر یک توضیح دهیم

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *