Saturator: ابزار پنهان ویرایش صدا در Ableton Live

Saturator: ابزار پنهان ویرایش صدا در Ableton Live

در دسته بندی : آهنگسازی

Saturation اغلب به عنوان یک ابزار بسیار کاربردی در تولید موسیقی نادیده گرفته می شود؛ اما در واقع می توان از آن در تولید آهنگ های گوناگون استفاده کرد و به زیبایی موسیقی افزود. Ableton نیز به دلیل پلاگین های پیش فرض خود شناخته شده است و اگر قبلا این کار را نکرده اید، توصیه می کنم Saturator را به خوبی یاد بگیرید؛ زیرا به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی به تولید موسیقی های خود بپردازید. ما در این راهنما به مفهوم Saturation می پردازیم و به طور خاص پلاگین Abelton Saturator را به شما معرفی می کنیم.

Saturation  چیست؟

saturator

به طور کلی Saturation به فرآیند افزودن «هارمونیک» و «برش نرم صدا» برای دستیابی به اثری مشابه با تجهیزات آنالوگ اشاره دارد. در گذشته و قبل از دستگاه های دیجیتال،Saturation  در اصل از مغناطیسی که نوار می توانست در خود نگه دارد به دست می آمد. با افزایش مغناطیس روی نوار، اعوجاج توسط ذرات اکسید ایجاد می شدند.

همان طور که صدای ضبط خود را روی نوار افزایش می دهید، مغناطیس را نیز افزایش می دهید تا زمانی که نوار به بالا ترین حد ظرفیت خود برسد و بیش از حد بارگذاری شود. این زمانی است که صدا رنگ یا شخصیت پیدا می کند که به عنوان Saturation شناخته می شود. استفاده از Saturation در میکس می ‌تواند به شما کمک کند تا آهنگ‌ هایتان به نوعی به نظر برسند که انگار در یک استودیوی پیشرفته با تجهیزات آنالوگ تولید شده ‌اند، با اینکه شما فقط از یک نرم ‌افزار در استودیوی خود استفاده کرده اید. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که برای دستیابی به این اثر نیازی به تجهیزات گران قیمت نیست و به آسانی می توانید آن را انجام دهید. در واقع فقط کافیست با Saturator های مختلفی مانند پلاگین Abelton آشنا شوید.

پلاگین Ableton Live's Saturator

Ableton Live's Saturator ابزار قدرتمندی است که اثر مطلوب Saturation را به صدا های شما اضافه می کند. Saturator با استفاده از یک افکت شکل ‌دهنده موج، عناصری از پانچ و یا گرما را برای تقویت صدای شما ارائه می‌کند. چه یک لمس ظریف از Saturation را ترجیح دهید یا یک اثر اعوجاج واضح تر،Saturator  می تواند شما را به نتیجه ای که می خواهید برساند.

در مرکز رابط Saturator، یک منحنی برجسته آبی در (Ableton 10) را خواهید دید که در یک شبکه نمایش داده شده است. این منحنی نشان دهنده فرایند شکل دهی Saturator است و نحوه تاثیر آن بر صدای شما را نشان می دهد. محور X شبکه مربوط به ورودی است، در حالی که محور Y نشان دهنده خروجی است. این به شما امکان می دهد مشاهده کنید که چگونه مقادیر خروجی در رابطه با مقادیر ورودی نوسان می کنند و بینش ارزشمندی را در مورد فرایند Saturation ارائه می دهد.

دکمه Drive

دکمه Drive سطح دسی بل را برای قطع کردن سیگنال ورودی تنظیم می کند. با چرخاندن این دستگیره، متوجه خواهید شد که متر در سمت راست منحنی شکل دهی به سیگنال ورودی پاسخ می دهد. این متر نشان می دهد که Saturator چقدر بر صدا تاثیر می گذارد.

دکمه Drive

دکمه  DC

دکمه DC یک فیلتر DC را روی سیگنال ورودی قبل از Saturator اعمال می کند که برای سیگنال های با آفست DC مفید است. دکمه Color نیز دکمه های فیلتر پایه، فرکانس، عرض و عمق را در پایین افزونه تغییر می دهد.

حالت های منحنی شکل دهی Saturator

در زیر منحنی شکل دهی، یک منوی کشویی وجود دارد که در ابتدا «Analog Clip» را نشان می دهد. با کلیک بر روی آن می توانید به شکل های منحنی بیشتری دسترسی داشته باشید.

در هر دو حالت کلیپ آنالوگ و دیجیتال، سیگنال ورودی بلافاصله و به طور کامل قطع می شود. گزینه های Soft Sine،Medium Curve  و Hard Curve برش سیگنال را تا اندازه های مختلف نرم می کنند. استفاده از Sinoid Fold می تواند به جلوه های جالب و منحصر به فردی منجر شود. ما پیشنهاد می کنیم با این گزینه تست صدای خود را انجام دهید.

برای به دست آوردن تاثیرگذار ترین و بهترین جلوه ها، حالت Waveshaper را امتحان کنید. این حالت مجموعه ای از کنترل ها و تنظیمات خاص ارائه می دهد. پس از انتخاب Waveshaper، کنترل ‌های Drive، Curve، Depth، Lin،Damp  و Period فعال می‌ شوند. اگر نمی توانید آن ها را ببینید، روی دکمه مثلث واقع در گوشه سمت چپ بالای صفحه نمایش افزونه ها کلیک کنید. برای مشاهده اینکه چگونه منحنی صدا را تغییر داده و صدا را تغییر می دهد، از این گزینه ها برای کنترل صدا استفاده کنید.

حالت های منحنی
  • افزودن رنگ

هنگامی که شاسی Color را روشن می کنید با Saturator می توانید چگونگی پردازش فرکانس های پایین در پیکربندی های با Drive بالا تر را نیز کنترل کنید. همچنین بر سیگنال های فرکانس های پایین با اندازه ی پایه ای کم، ریزبین شوید و نمودار دیستروشن طیف فرکانسی را برای داشتن درام های Kick آلوده و زننده ی سبک های هارد، بالا بیاورید.

Freq، Width  و Depth در این بخش فرم‌ دهی نویز فرکانس بالا را کنترل می‌ کنند تا یک لایه دیگر از آلودگی را به سیگنال بیفزایند. بکوشید تا با افزایش یا کاهش دادن شماره گیر Depth و سپس بالا پایین کشیدن Freq و Width نقطه ای جذاب را برای کنترل این چشم ‌انداز ویژه از  Saturator  به دست آورید.

جمع بندی

در آخر سطح سیگنال از Saturator را می توان با استفاده از دکمه خروجی تنظیم کرد. هنگامی که دکمه Soft Clip فعال می شود، Saturator منحنی کلیپ آنالوگ خود را به خروجی معرفی می کند. دستگیره dry/wet به شما امکان می دهد ترکیب سیگنال های پردازش شده و پردازش نشده را که از طریق Saturator عبور می کنند کنترل کنید.

Ableton Saturator یک ابزار قدرتمند است که اغلب نادیده گرفته می شود. اکنون که درک بهتری از عملکرد آن دارید، کمی وقت بگذارید تا آن را در DAW خود آزمایش کنید. فراموش نکنید که پیش تنظیم ها را نیز امتحان کنید، زیرا ممکن است ایده ها و الهام های جدیدی را برای موسیقی شما ایجاد کنند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *