۴ نکته برای کاهش بار CPU در ایبلتون لایو

۴ نکته برای کاهش بار CPU در ایبلتون لایو

در دسته بندی : آهنگسازی

برنامه های بسیار زیادی در دنیا برای ساخت موسیقی وجود دارد. اما تنها تعداد کمی از آن ها به دلیل ویژگی هایی که ارائه می دهند محبوب و شناخته شده اند. یکی از این برنامه های محبوب ایبلتون (ebleton) است. این برنامه در سراسر دنیا به خصوص در بین تولیدکنندگان موسیقی هیپ هاپ و الکترونیک به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که عرضه می کند، شهرت دارد. اگر فردی هستید که به تازگی می خواهید آهنگسازی را شروع کنید، ایبلتون یکی از بهترین DAW ها برای یادگیری است.

اصول اولیه ایبلتون ebleton

این برنامه یکی از چندین ایستگاه کاری صوتی دیجیتال (DAW) است که Gerhard Behles و Robert Henke آن را ایجاد کرده اند.

در آغاز، این برنامه در یک پچ سفارشی در محیط ماژولاد به نام Max/MSP آغاز به کار کرد. دو سازنده این برنامه ابتدا از آن برای Monolake استفاده کردند و ایده تجاری کردن آن برای انتشار جهانی در سال 2001 عملی شد. از آن زمان تاکنون، این برنامه یکی از محبوب ترین برنامه ها برای تولید موسیقی به خصوص در حوزه هیپ هاپ و دنس الکترونیک است.

ایبلتون با سال ها توسعه و به روزرسانی های متعدد هم اکنون ویژگی های بسیار مفیدی دارد که امکان ایجاد هر نوع موسیقی ای را فراهم می کند.

این برنامه برای شما مناسب خواهد بود اگر:

  • شما عمدتا با ساز های مجازی و یا نمونه ها و صدا های دیجیتالی کار می کنید.
  • ترجیح می دهید آهنگ خود را در DAW بسازید تا این که بخواهید آن را ابتدا بنویسید و سپس ضبط کنید.
  • اولویت شما استفاده از حلقه ها یا بخش های حلقه دار موسیقی و برنامه است.

چرا Ebleton محبوب شد؟

ایبلتون

سوالی که وجود دارد این است که چرا ebleton تا این حد محبوب شد. در واقع ایبلتون توانست مهم ترین نیاز های تولید کنندگان دو ژانر موسیقی محبوب یعنی تولید کنندگان موسیقی الکترونیک و هیپ هاپ را در دوران انتشار خود برطرف کند.

برخی از مهم ترین ویژگی هایی که این برنامه دارد، عبارتند از:

  • نمای Session به شما این امکان را می دهد تا حلقه را به سرعت ایجاد، تنظیم و نشانه گذاری کنید.
  • عملکرد وارپ به شما این امکان را می دهد که سرعت هر صوتی را در لحظه به راحتی تغییر دهید.
  • ساز ها و افکت های داخلی برنامه بسیار با کیفیت هستند.
  • به کمک ایبلتون شما می توانید آهنگ های خود را به کمک تجهیزات دیگر مانند میکسر به راحتی نشانه گذاری کنید.

این موارد و بسیاری از موارد دیگر مهم ترین نیاز های تولید کنندگان موسیقی در آن زمان بودند. همین موضوع باعث شد تا برنامه در زمان انتشار خود با بازخورد های مثبت تولید کنندگان موسیقی رو به رو شود و مورد استقبال قرار بگیرد.

شروع کار با ایبلتون

شروع کار با ایبلتون

ایبلتون نیز درست مانند دیگر برنامه های DAW بخش های مشابهی دارد؛ اما اگر با بخش های DAW آشنا نیستید، بهتر است که نگاهی به قسمت های زیر داشته باشید:

  • Tracks

این بخش همان طور که از نام آن نیز پیداست، بخشی است که می توانید آهنگ های خود را به صورت جداگانه اضافه کنید. آهنگ هایی که انتخاب می کنید می توانند فایل های صوتی ای باشند که ضبط می کنید یا از اینترنت آن ها را دانلود کرده باشید.

  • Mixer

بخش میکسر در قسمت پایینی هر ستون آهنگ قرار گرفته است. در قسمت میکسر ebleton شما می توانید قسمت های مختلف مانند افکت ها و دیگر موارد آهنگ را تنظیم کنید.

  • Racks

این ویژگی یکی از قابلیت های اختصاصی ایبلتون است. شما می توانید به کمک این بخش به صورت خلاقانه از ساز ها و افکت های صوتی استفاده کنید. به کمک این ویژگی می توانید به زنجیره ای کامل از ابزار ها، پردازنده ها و افکت ها دسترسی داشته باشید که به صورت انعطاف پذیر از آن ها می توانید برای ساخت آهنگ استفاده کنید.

۴ نکته برای کاهش بار CPU در ایبلتون لایو

۴ نکته برای کاهش بار CPU

  • هارد کامپیوترتان را به نوع SSD تبدیل کنید.

در ابتدا شما می‌توانید روی خریدن یک هارد SSD سرمایه گذاری کنید؛ زیرا سرعت بارگذاری اطلاعات سیستم عامل و ایبلتون لایو یا هر برنامه‌ سنگین دیگری که روی آن نصب شود، بسیار زیاد می شود و تفاوت چشم گیری را ایجاد می ‌کند. این کار به کوتاه شدن زمان بوت و خواندن و نوشتن اطلاعات روی کامپیوتر و اجرای هر برنامه‌ سنگینی کمک می‌ کند. کمترین حجم قابل قبول یک SSD برای این کار ۵۰۰ گیگابایت است.

  • Buffer Size  را تنظیم کنید.

بسته به کاری که انجام می ‌دهید شما می ‌توانید اندازه‌ بافر سایز را تنظیم کنید. اگر شما در حال ضبط یا آهنگ سازی در ایبلتون هستید، به نفعتان است که بافر سایز را روی ۲۵۶ یا ۵۱۲ قرار دهید. هرچه بافر سایز کمتر باشد، زمان تاخیر ورودی در برنامه نیز کمتر است. در حقیقت بافر سایز مقدار زمانی است که به کامپیوتر شما اجازه می‌ دهد تا صدای کارت صدا یا رابط صوتی شما را پردازش کند. هرچقدر این زمان بیشتر باشد کیفیت صدا بالا تر می رود و ممکن است در اثر آن، صدا با تاخیر به گوشتان برسد؛ ولی برعکس هرچقدر بافر سایز کمتر باشد و زمان پردازش کمتری وجود داشته باشد شما صدایی با کیفیت کمتر ولی زنده و بدون تاخیر خواهید شنید.

شما می ‌توانید به صورت خلاقانه‌ ای از این تنظیمات استفاده کنید و در هنگام آهنگسازی و ضبط، حجم پردازش را پایین بیاورید و در هنگام میکس یک پروژه میزان پردازش ایبلتون را زیاد کنید تا هیچ لکنت صوتی ای را نشنوید.

  • اول فریز و بعد فلت کنید.

Freeze  وFlatt  کردن ترک ‌های صوتی نیز به افزایش سرعت کامپیوتر در هنگام اجرای پروژه ‌های سنگین کمک می‌ کند. شما می ‌توانید با راست کلیک کردن روی یک کلیپ MIDI و انتخاب گزینه‌ Freeze Track این کار را انجام دهید. این کار باعث می‌ شود تا تمام پلاگین‌ های فعال شما در آن ترک، بدون تغییری در صدا غیر فعال بشوند. بعد از اینکه ترک را Freeze کردید اگر از صدای آن ترک به طور کامل راضی هستید و کار خاصی با  MIDIهای نوشته شده‌ آن نداشتید می ‌توانید آن را با راست کلیک کردن و انتخاب گزینه Flatten به یک فایل صوتی Wave تبدیل کنید. انجام این کار بر روی چند ترک، مقدار زیادی از بار روی CPU شما را کم می ‌کند.

  • پلاگین‌ های بی استفاده را غیر فعال کنید.

یکی دیگر از مواردی که در زیاد شدن بار اضافه روی CPU کامپیوتر در هنگام کار با ایبلتون تاثیر دارد پلاگین‌ های بی استفاده‌ا ی است که در حال حاضر از آن ها در آن پروژه استفاده نمی‌ کنید. آن هایی که استفاده نمی ‌کنید را غیر فعال یا حذف کنید. همچنین می ‌توانید برای داشتن سرعت بیشتر، پلاگین ‌های آنالیز کننده‌ صدا با نمودار گرافیکی را طوری تنظیم کنید که نمای آنالیز صدای آن ها را غیر فعال کنید. در صورتی که از چند پلاگین آنالیز کننده استفاده می ‌کنید، غیر فعال کردن نمای آنالیز گرافیکی آن ها سرعت CPU را به صورت چشمگیری افزایش می‌ دهد.

جمع بندی

اگر به دنبال یک DAW مناسب برای ساخت آهنگ می گردید، بهترین انتخاب برای شما ایبلتون است. این برنامه یکی از بهترین ایستگاه های کاری صوتی دیجیتال است و برای کسانی که آشنایی زیادی با DAW ندارند، فوق العاده است. این برنامه در عین ساده بودن ویژگی های متعدد و مفیدی را ارائه می دهد که باعث می شود در بین تولید کنندگان آهنگ بسیار محبوب باشد.

 

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *