وظایف دی جی عروسی چیست؟

وظایف دی جی عروسی چیست؟

در دسته بندی : دی‌جی , روانشناسی دی‌جی

این سوال بار ها برای بسیاری از افراد پیش آمده است که دی جی در مراسم عروسی دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ کسانی که با دی جی حرفه‌ ای مراسم عروسی آشنایی ندارند، شاید تصور کنند که او فقط یک دکمه را فشار می دهد و موزیک پخش می کند. درست است که برخی از دی جی ها تنها کاری که انجام می دهند همین است؛ اما در دسته دی جی های ماهر قرار نمی گیرند. آن ها در حقیقت وظایف اصلی‌ شان را انجام نمی ‌دهند و از آن شب مهم تجربه خوبی برای عروس و داماد رقم نمی زنند. در این نوشته می کوشیم شما را با وظایف اصلی دی جی عروسی آشنا کنیم.

دی جی عروسی چه وظایفی بر عهده دارد؟

دی جی عروسی

درست است که برنامه ریزی برای پخش موسیقی، کار اصلی دی‌ جی ‌هاست؛ اما گاهی حیطه وظایفشان فرا تر می رود و موارد دیگری را در بر می گیرد. در صورتی که کسی برای برنامه‌ ریزی شب عروسی استخدام نشده باشد یا کسی مسئول کنداکتور برگزاری نباشد، این کار ها بر عهده دی‌ جی در عروسی خواهد بود. بسیاری از اوقات او وظیفه مهندسی صدا و مدیریت تمام مسائل مربوط به آن را حتی برای مسئولین دیگر، مانند فیلم بردار نیز بر عهده دارد.

روند استخدام دی جی عروسی به چه صورت است؟

استخدام دی جی عروسی

یکی از مهم ترین مسائل این است که دی جی مدتی قبل از شب عروسی باید خودش را آماده کند. در واقع کار او با اولین تماس با عروس و داماد شروع می‌ شود. سوالاتی که در اولین ملاقات با آن ها باید پرسیده شود، از این قبیل اند که آن ها دقیقا دنبال چه چیزی هستند؟ چه نوع آهنگی را بیشتر می پسندند؟ آیا به رقص نور علاقه دارند؟ آیا می ‌خواهند اولین رقصشان را در هاله ای از ابر و بخار تجربه کنند؟ و ... تمام این اطلاعات به دی جی عروسی کمک می کند که دریابد آن ها برای مراسمشان دقیقا به دنبال چه مواردی می گردند. سپس مبلغ را اعلام می ‌کند و منتظر جواب می‌ ماند.

هرچند اولین مذاکره گوشه‌ ای از آن چه را که مشتری می‌ خواهد، به دی جی نشان می‌ دهد، هر چه تاریخ عروسی نزدیک تر می ‌شود، جزئیات بیشتری مشخص می‌ شوند. برخی از دی جی ها فرم هایی را دو ماه زود تر از عروسی به عروس و داماد می دهند تا پر کنند. این فرم ها اطلاعاتی کلیدی را راجع به مراسم عروسی در اختیار آن ها قرار می دهند. در آن ها موارد مهمی از تلفظ اسامی مهمان‌ ها تا این که آیا می‌ خواهند پرتاب دسته گل داشته باشند یا خیر مشخص شده است. ممکن است این لیست برای بعضی‌ از دی جی ها خسته کننده باشد و سراغ آن نروند؛ در حالی که برای برخی دیگر مهم است که همه جزئیات را به یاد داشته باشند تا بتوانند کاری کنند که عروس و داماد شب فوق العاده و بی نقصی را تجربه کنند.

پس از تهیه لیست، دی جی عروسی بهتر است درمورد محل برگزاری مراسم اطلاعاتی به دست آورد. بعضی از دی جی ها در صورتی که با موقعیت مکانی محل برگزاری آشنایی نداشته باشند، معمولا از قبل به آن جا می ‌روند تا با مسئولین محل برگزاری صحبت کنند، محل قرار دادن وسایل دی جی عروسی را بررسی و در صورت نیاز درمورد مسائلی با آن‌ ها مذاکره کنند. ضمنا اگر از قبل با عکاس و فیلم بردار آشنا نشده باشند، با آن ‌ها نیز ملاقات می کنند تا با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند.

دی جی عروسی چگونه از بروز اتفاقات از قبل پیش بینی نشده جلوگیری می کند؟

استخدام دی جی عروسی 2

بعضی اوقات ممکن است بعضی چیز ها به صورت ناگهانی تغییر یابند. ممکن است آهنگ های انتخابی به دلیل حضور برخی افراد عوض شوند. شاید عروس و داماد یا میهمانان بخواهند چیز متفاوتی از آن چه که از قبل برنامه ریزی کرده اند، تجربه کنند. دی جی ها معمولا 30 روز پیش از عروسی با زوج تماس می ‌گیرند تا اگر موردی تغییر کرده باشد، در جریان قرار بگیرند.

در این زمان معمولا از عروس و داماد می خواهند نام آهنگ ‌های خاصی را که در نظر دارند، به او بگویند؛ زیرا تهیه کردن آن ها به زمان نیاز دارد. یک هفته مانده به تاریخ عروسی باید تکلیف تمام موارد کاملا مشخص شده باشد. دی جی های مجرب معمولا چندین بار جزئیات را مطالعه می ‌کنند و اگر موردی باشد که ندانند، حتما سوال می‌ کنند. آن ها باید مطمئن شوند که روز عروسی تا حد ممکن بدون نگرانی سپری می ‌شود. دی جی ها آهنگ‌ های خاص را مرتب می‌ کنند، از فایل ‌های هارد دیسک کپی برداری می کنند و یک کپی روی فلش می ‌ریزند تا در صورت نیاز از آهنگ‌ ها به اندازه کافی کپی داشته باشند. همچنین تمام تجهیزات دی جی را بررسی می ‌کنند تا چیزی از قلم نیفتد و به محل برگزاری و مسئولین اطلاعاتی می ‌فرستند تا در جریان کار قرار بگیرند. تمام این موارد باعث می شوند که اتفاق غیر مترقبه ای در روز عروسی رخ ندهد.

وظایف دی جی در روز عروسی چیست؟

دی جی عروسی4

مدیریت کار ها در روز عروسی معمولا سخت ترین قسمت کار دی جی ها است. اگر بخواهیم کار های آن ها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم، می گوییم که آن ها همه وسایل را در یک ون جای می دهند، رانندگی می ‌کنند، همه آن ها را نصب، تست و اجرا می ‌کنند. وسایل را مجددا جمع می‌ کنند و به خانه می ‌روند. هنگامی که همه چیز نصب و تست شد، تازه لذت کارشان آغاز می شود.

در عروسی همه باید مثل یک تیم با هم همکاری و در زمان نیاز به هم کمک کنند. این یعنی همکاری کردن کامل با مسئولین محل برگزاری برای مطمئن شدن از این که همه چیز در زمان درستش انجام شود. این همکاری درست و به موقع شامل مطلع کردن عکاس و فیلم بردار در زمانی که قرار است اتفاق مهمی بیفتد برای از دست ندادن ثبت آن و برنامه ریزی مجدد در صورتی که موردی تغییر می ‌کند، می شود.

برای یک دی جی بسیار مهم است که همه موارد به درستی انجام شوند؛ زیرا برای مثال یک عکاس می‌ تواند یک عکس بد در میان عکس هایش داشته باشد؛ چون صد ها عکس خوب برای انتخاب کردن دارد. یک یا دو گل شکسته یا پژمرده ممکن است در میان گل های مسئول گل آرایی مشاهده شود. ایرادی هم ندارد؛ زیرا گل‌ های زیبای دیگر آن ها را می ‌پوشانند. حتی ممکن است یک ظرف غذای بی کیفیت یا سرد شده در میان بیش از صد ظرف غذا دیده شود.

اما اگر برای دی جی عروسی، خصوصا در لحظه های مهم مشکلی پیش بیاید، همه چیز خراب می‌ شود. یک دی ‌جی شانس دومی نخواهد داشت. اگر میکروفون خراب شود باید یک میکروفون یدک آماده باشد. اگر یک آهنگ پلی نشود حتما یک کپی دیگر باید در دسترس باشد. دی‌ جی مراقبت زیادی از مراسم می‌ کند تا مطمئن شود تمام میهمانان در حال گذراندن لحظه های دلچسبی هستند.

هنگامی که میهمانان پس از صحبت با یکدیگر و پذیرایی شدن آماده رقص می شوند، نوبت دی ‌جی است که بهترین آهنگ ‌ها را طبق صحبت‌ هایی که قبلا شده است، برای رقص اجرا کند. آهنگ ‌هایی که مناسب گروه‌ های سنی و سلیقه افراد مختلف باشد تا همه لذت ببرند. در این زمان است که مهارت ها و معلومات دی جی عروسی در موسیقی و میکس کردن مشخص می شود.

یک نکته مهم آن که بسیاری از افراد تصور می کنند دی جی ها آهنگ های از پیش مشخص شده ای را تنها در همان ساعات مراسم اجرا می کنند و کارشان در همین نقطه به پایان می رسد. این در حالی است که بسیاری از آن ها ساعت های زیادی را که گاهی به 15 تا 30 ساعت می رسد، صرف این کار می کنند. البته این میزان با توجه به نیاز ها، نوع و ساعت مراسم متغیر است. هزینه کار دی جی برای عروسی نیز طبیعتا مانند هر شغل دیگری با توجه به زحمات و وقتی که صرف کرده است، مشخص می شود.

جمع بندی

کار دی جی عروسی تنها به نواختن آهنگ هایی پشت سر هم و پراکنده محدود نمی شود. دی جی ها از دو ماه قبل با عروس و داماد در ارتباط اند، خواسته های آن ها را جویا می شوند و مطابقشان پیش می روند. همچنین از آن ها می خواهند فرم هایی را پر کنند تا همه موارد دقیق و با جزئیات مشخص شده باشد. با انجام تمام این کار ها می توانند به آسانی از وقوع مشکلات پیش بینی نشده جلوگیری کنند. در این مقاله تمام وظایف دی جی در عروسی را بررسی کردیم و هر کدام را دقیق توضیح دادیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *