موسیقی هارمونیک چیست و چه تاثیری در کار دی جی ها دارد ؟

موسیقی هارمونیک چیست و چه تاثیری در کار دی جی ها دارد ؟

در دسته بندی : دی‌جی

به طور کلی هر سیستمی که اجزای آن با یکدیگر هماهنگ و یکپارچه باشند، یک سیستم هارمونیک است. در واقع هماهنگی بین اجزای مختلف یک مجموعه و قرار گرفتن هر جزء در بهترین جایگاه خود، از ویژگی های این سیستم است. به عبارت دیگر هارمونی به معنی وجود هماهنگی در بین اجزای مختلف یک مجموعه است. هارمونی در موسیقی نیز مفهوم عمیق و جامعی دارد و به آهنگ شما جلوه خاصی می بخشد. در ادامه این مطلب قصد داریم درمورد موسیقی هارمونیک و ویژگی های آن، مطالبی بیان کنیم.

موسیقی هارمونیک چیست؟

موسیقی هارمونیک

هارمونی در یک مجموعه به معنی وجود هماهنگی بین اجزاء مختلف آن است. در موسیقی نیز هارمونی فرایندی است که در آن صدا های مختلف به صورت هماهنگ با یکدیگر شنیده می شوند. در واقع در موسیقی هارمونیک اصوات گوناگون از نظر وسعت صوت، فرکانس و رنگ صدا به صورت هم زمان شنیده می شوند. این اصوات ممکن است تنها از یک یا چند ساز نواخته شوند و یک یا چند آکورد موزون را تولید کنند.

اگر به موسیقی علاقه مند هستید، مطمئنا می دانید رسیدن به دانش هارمونی یکی از مهم ترین  قسمت های یادگیری تئوری موسیقی است. دانش هارمونی علمی است که با نگاهی زیبا، چگونگی جای گیری و هماهنگی آکورد ها را در یک ملودی اصلی بررسی می کند. اولین قدم برای یادگیری این علم، شناخت آکورد های مختلف و جایگاه آن ها است.

یک اجراکننده موسیقی با تسلط بر این علم می تواند در اجرا های هموفینیک خود از بین آکورد های موجود، هماهنگ ترین آکورد با ملودی را برای تولید یک موسیقی هارمونیک انتخاب کند و آهنگی گوش نواز بسازد.

 هرچند ریتم و ملودی قدرت بالایی در جلب توجه شنونده دارند، زمانی که مخاطب به یک موسیقی تلفیقی گوش می دهد که بیش از یک صدا از آن شنیده می شود، هارمونی اهمیت بسیاری پیدا می کند. برخی از شنوندگان باهوش هنگامی که با طیفی از صدا ها مواجه می شوند، علاوه بر تم آهنگ می توانند اجزای مختلف آن را مانند انواع صدا ها، قدرت نت ها و کیفیت صدای ساز های مختلف، تشخیص دهند و آن ها را از یکدیگر تفکیک کنند.

مفاهیم اصلی موسیقی هارمونیک

مفاهیم اصلی موسیقی هارمونیک

به طور کلی موسیقی هارمونیک چند مفهوم اصلی دارد که در ادامه هر یک را به صورت مجزا بررسی می کنیم.

  • آکورد

آکورد یکی از مفاهیم اصلی موسیقی هارمونیک است که به آن هارمونی چند صدایی نیز گفته می شود. آکورد مجموعه ای از نت ها است که به صورت عمودی و تکراری در موازات نت های افقی یک ملودی قرار می گیرند. هدف از قرار دادن آکورد در یک قطعه، تقویت ملودی اصلی و ایجاد یک موسیقی هارمونیک است. به عبارت دیگر آکورد، پایه اصلی ایجاد هارمونی بین اجزاء مختلف یک قطعه در گام های مناسب است.

  • کادانس

کادانس یا فرود یکی دیگر از مفاهیم مهم موسیقی هارمونیک است. کادانس نقطه توقف در یک قطعه موسیقی است و با توجه به حسی که در مخاطب ایجاد می کند، ممکن است ملودیک یا هارمونیک باشد. انواع مختلف کادانس با توجه به محتوای ملودی ها و نوع اتصال آکورد ها به یکدیگر، دسته بندی می شوند. اصولا کادانس احساس رسیدن به پایان موسیقی را به شنونده القاء می کند. علاوه بر این نشان دهنده فرصتی برای اتصال به گام بعدی و تغییر ریتم است. یکی از موارد اختلاف در دستگاه های مختلف موسیقی به ویژه موسیقی سنتی ایران، تفاوت در درجه و جایگاه های فرود صدا یا همان کادانس است.

  • آکومپانیمان

آکومپانیمان یک مفهوم خاص در موسیقی هارمونیک است و به اجزایی از یک قطعه موسیقی که ملودی نباشد، گفته می شود. می توان گفت خطوط باس، آکورد ها، فواصل، قسمت های ریتمیک و سایر مواردی که خارج از ملودی هستند، آکومپانیمان محسوب می شوند.

نکاتی درمورد میکس هارمونیک برای دی جی‌ ها و آهنگسازان

مفاهیم اصلی موسیقی هارمونیک

یادگیری قواعد میکس هارمونیک برای ارائه‌ اجرای بهتر برای دی جی ها بسیار مهم است. آیا تا به حال دو ترک ملودیک را که یک دی جی آن ها را با هم ترکیب کرده است و صدای شگفت انگیزی دارد، گوش کرده اید؟

راز یک میکس بی نقص، هارمونیک بودن آن است. تمام دی جی ها در همه نقاط جهان از سیستم هارمونیک بهره می برند. در این سیستم ترک هایی که نت های سازگار دارند با یکدیگر ترکیب می شوند. در ادامه روش هایی را معرفی می کنیم که با به کار گیری آن ها می توانید میکس هارمونیک بسازید.

  • آنالیز کلید (Key)

در حالی که بسیاری از دی جی های بااستعداد به طور مستقیم با استفاده از گوش هایشان میکس می کنند، دی جی های مبتدی می توانند از مزایای یادگیری کلید‌ های ترک‌ ها و فهمیدن اینکه چه کلید هایی با یکدیگر سازگار اند، بهره ببرند. برای شروع باید کلید‌ ترک ‌های مجموعه‌ خود را پیدا کنید. شما می توانید با شنیدن و به کار بردن دانش تئوری موسیقی خود یا با آنالیز کردن فایل های دیجیتالی موسیقی، این کار را انجام دهید. فایل ‌های دیجیتالی موسیقی با نرم افزار ‌های آنالیز حرفه‌ای مانند  Mixed in Key یا با استفاده از الگوریتم‌ های آنالیز در نرم افزار ‌های دی جی Traktor یا Serato  آنالیز می شوند.

  • سیستم چرخ Camelot

سیستم علامت گذاری شده و ابداع شده Mark Davis برای نشان دادن کلید ‌هایی است که با یکدیگر سازگار اند. از آنجایی که همه دی جی ها با تئوری موسیقی آشنایی ندارند، یک سیستم عددی بر Wheel Camelot طراحی شده است تا میکس کردن برای آن ها آسان تر شود. برای کسانی که تئوری موسیقی را آموخته اند، چرخ Camelot با استفاده از Cercle Of Fifth بیان می ‌شود.

جمع بندی

موسیقی هارمونیک ، نوعی از موسیقی است که در آن صدا های مختلف در یک واحد زمانی و به صورت هماهنگ با یکدیگر شنیده می شوند. هرچند این صدا ها از نظر رنگ، وسعت و سطوح فرکانسی با یکدیگر تفاوت دارند، همواره به صورت هماهنگ نواخته می شوند و اثر هنری فوق العاده ای تولید می کنند. برای تبدیل شدن به یک آهنگساز حرفه ای باید به طور کامل با مفهوم هارمونی و نحوه استفاده از آن در موسیقی آشنا شوید. به عبارت دیگر تا زمانی که اصول و قواعد آهنگسازی و ساخت قطعات هارمونیک را نیاموزید، نمی توانید یک موسیقی زیبا، دلنشین و گوش نواز تولید کنید.

 

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *