فلسفهی دی جی چطور میتواند در عمل ،تفاوتهای زیادی را در زندگی واقعی ایجاد کند
یکی از موارد جالب در مورد موسیقی Dance این است که هنرمندان و دی جیهای بی پروا چطور میتوانند در سیاست یا موضوعات اجتماعی درگیر بشوند. اگر برخی از ستارههای اصلی پاپ و افراد مشهور همچنان به حاضر به ریسک کردن و ناراحت کردن طرفداران خود یا عبور از خط قرمز قوانین حاکم محیطی نیستند، در عوض بیشتر هنرمندان و دی جیها از به اشتراک گذاشتن نظرات خود و انتقاد از ترامپ یا خروج بریتانیا از اتحادیهی اروپا تا تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و فمنیسم و بسیاری موارد گسترده ی دیگر هراسی ندارند بلکه و با جامعه آماری گسترده تری نسبت به بقیه واکنش خود را ابراز می کنند.
اما در حالی که رسانههای اجتماعی بدون شک میتوانند به سازماندهی اعتراض و تحرک مردم و اجتماعات کمک کنند، این حجم گسترده از سر و صدای آنلاین قابل کالبد شکافی و نفوذ نیست و نبرد با ارتش ترولها، مانند شطرنج بازی کردن با کبوتر است. Gideon Berger بنیانگذار گروه موسیقی اعتراضی R3 Soundsystem گفته است: رسانههای اجتماعی یک اتاق اکو بی فایده برای اعمال تغییرات اجتماعی یا سیاسی است.
اما موسیقی Dance، تقویت کننده و مشوق ارتباطات و اجتماعات مثبتی است که پایه و اساس فلسفهی درگیری با سیاست است. در حالی که موسیقی Dance الهام بخش تغییرات است، و آن زمانی است که ارزش یک صحنهی موسیقی متحد فراتر از رسانههای اجتماعی و زندگی واقعی روزمره است.
برگردیم به سال ۱۹۸۹ در برلین و زمانی که دکتر موت در حال برنامه ریزی برای فستیوال Love Parade که یک فستیوال اعتراضی با شعارهای صلح، شادی، پن کیک بود که بر روی یک ترک تکنو تنظیم شده بود. در زمان قبل از سقوط دیوار برلین آن یک جنبش بدون منع را ایجاد کرد، و با هدف رقصیدن برای دنیایی بهتر ایجاد شده بود. دکتر موت در طول یکی از سخنرانیهای خودش گفت: در اینجا همهی ما میتوانیم هر طور که میخواهیم حرکت کنیم، ما میخواهیم این مکان را برای خودمان، فرزندانمان و دیگر افرادی که بعد از ما در این سیاره زندگی خواهند کرد، نگه داریم.
این پیامی بود که به گوش بیش از ۵۰۰ هزار نفر مخاطبی در اوج آن فستیوال در آنجا حضور داشتند، رسید و باعث شد جوانانی که قبلا در یک شهر با یک دیوار به دو بخش جدا تقسیم شده بودند، به عنوان یک اجتماع در کنار هم قرار بگیرند و پایه و اساس رونق گرفتن موسیقی تکنو امروزی را شکل دهند.
زمانی که بخش ۶۳ قانون عدالت کیفری در سال ۱۹۹۴ در انگلستان معرفی شد، به پلیس این اجازه داده شد تا این رویدادها و ایونتها را تعطیل کند. اجتماعی در قلب صحنههای ریو تکنو به صورت غیر قانونی با دیگر سیستمهای صوتی یک اتحاد با نام All System Go را تشکیل دادند که کمکهای مالی را برای کمک به ریورهای جوان برای آمدن به لندن و پیوستن به یک سری راهپیماییها جمع کنند. حدود ۵۰ هزار نفر در آن شرکت کردند، که همه مشتاق اعتراض به سیاستهای قدیمی پلیسی بودند که توسط موسسهای طراحی شده بود که برای خدمت به این فستیوالها برپا نشده بود. همچنین این پول جمع شده، برای مبارزه با پروندههای دادگاه کمک کرد و این جنبش به تغییر نگرش در مورد فرهنگ ریو تکنو کمک خوبی بود و اکنون آن به عنوان یک جنبش فرهنگی قابل احترام یاد میشود.
اخیرا در تفلیس گرجستان #RAVEolution دید که هزاران کلابر و ریور جوان در مقابل پلیس و اجرای ناعادلانهی قانون ایستادگی کردند. آنها پس از جمع شدن در خیابانهای شهر به کلیسایی که در آن اجراهای تکنو برگزار میشد رفتند و دی جی Bassiani که دی جی مقیم و بنیانگذار کلابی به نام خود است، به همراه گروههایی مانند White Noise است این تودهی مردم را رهبری کرد و ثابت کرد که برای موجی از اعتراضات گستردهتر یک کاتالیزور است که سرانجام منجر به استعفای نخس وزیر گرجستان شد.
دی جیهای دیگر هم پس قدرت انجام اینگونه تغییرات را دارند. Blondish که خودش یک دی جی معروف است ابتکار عمل شعار ByeByePlastic را برای افزایش پایداری آنها در کلابها و فستیوالها ایجاد کرد و بخصوص ۱۵۰۰ دی جی دیگر این ابتکار عمل و قرارداد او را امضا کردند و در راستای از بین بردن پلاستیک ناسازگار با محیط زیست برآمدند.
همچنین دی جی The Black Madonna که یک مدافع نترس در رابطه با مسائل اجتماعی است توری را با عنوان We Still Believe: Choose Love راه اندازی کرده است که هم پول و هم هشیاری را برای متعهد بودن به جوامع LGBTQI+ را از سراسر دنیا جمع آوری کند. Eris Drew و Octo Octa نیز در سال گذشته در برخی از مکانهای جهان اجرا داشتند و پیامی را با خود به مردمان میرساندند که آنها را به تغییرات مثبت واداشت، از سیاستهای تعبیهی فضایی امن تر برای فستیوالها گرفته تا بسیاری موارد دیگر جز این پیامها در رابطه با تغییرات مثبت بود.
بعضی اوقات ، عمل آفرینش به خودی خود می تواند فعالیت گرا باشد. نگرش، موفقیت شخصی و خشم خاموش جف میلز، در ابتدا به عنوان بخشی از مقاومت زیرزمینی، کلیشه های مربوط به رنگ، فرهنگ و حتی جغرافیا را به چالش کشید. وی می گوید: "هدف ما توجه به برپا نگه داشتن موسیقی تکنو برای هر کسی بود که سعی در گسترش ایده ها و صدای خود به سایر نقاط جهان داشته باشد."
jeff mills معتقد است که این لحظه ممکن است از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد - نه فقط برای افراد بلکه برای کل کره زمین. "ما سی سال گذشته را صرف تلاش كردیم تا مشروعیت اقدامات خود را اثبات كنیم و واقعاً فقط در سه سال گذشته مردم شروع به درک این موضوع كرده اند كه چرا ما تصمیم به حفظ آن گرفتهایم. اکنون، شاید با احساس اطمینان بیشتر، به سایر نقاط جهان برگردیم. این امید من است."
نکته اصلی انتقال انرژی مجسم شده توسط فرهنگ کلاب و یا هر اجتماع و مکانی دیگر که تحت تاثیر موزیک الکترونیک قرار گرفته، به نیرویی در زندگی واقعی است. نتایج این روند در دنیا می تواند در مدت زمان طولانی مشخص شوند ، اما دعوا و نزاع هرگز از ارزش و اعتبار برخوردار نیست.
منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.
0 دیدگاه