چند نکته درباره مچ کردن بیت (BEATMATCHING)
راههای زیادی برای حرکت کردن از یک ترک به ترک دیگر وجود دارد و بیت مچینگ تنها یکی از آنهاست. مسلما تصمیم گرفتن در مورد این که چگونه از بیت مچینگ استفاده کنیم یا نه، میتواند به سبک موسیقی یا محلی که در آن به دیجی کردن میپردازیم بستگی داشته باشد. مثلا اگر مشغول اجرای یک سِت چهار ساعته دیپ هستید، احتمال زیاد از بیت مچینگ استفاده خواهید کرد.
از طرف دیگر اگر مشغول اجرا در مراسمی هستید که سبکهای مختلفی را باید پلی کنید، مثلا در یک مراسم عروسی، بیت مچ کردن کار پردردسری خواهد بود و اصلا الزامی نیست. البته تقریبا همه ترکها را میتوان بیت مچ کرد، و این فقط به مهارت نیاز دارد. با اینهمه حتی زمانی که دو ترک به خوبی قابل بیت مچ کردن باشند، اختلاف سبک موسیقیها میتواند باعث شود حرکت از یک ترک به ترک دیگر(ترنزیشن) به وسیله بیت مچینگ اصلا جالب نباشد. در این مواقع بهتر است از روش “end to end” استفاده شود. یک بار دیگر، استفاده از بیت مچینگ به سبک موسیقی و تاثیری که میخواهید ایجاد کنید بستگی دارد. مثلا وقتی میخواهید برای بیست دقیقه آخر اجرا یک ترک chillout را پس از یک ترک هاوس پلی کنید، به جای بیت مچینگ میتوانید فقط انتهای ترک هاوس را "فِید آوت" و شروع ترک چیل آوت را "فِید این" کنید و در این مواقع استفاده از افکت به شدت کمک میکند.
در آخر، تا زمانی که میدانید ترکها و پلی لیست خوبی را انتخاب کردهاید، مهم نیست که چگونه از یک ترک به ترک دیگر بروید. چیزی که اهمیت دارد این است که یک پیشرفت منطقی در سِت شما وجود داشته باشد. درست است که بیت مچینگ یک مهارت مهم در هنر دیجی کردن است، ولی این تنها یکی از مهارتها، فقط یک تکنیک، و تنها یک وسیله در جعبه ابزار شما است.
با توجه به این نکات می توانید بیت مچ بهتری انجام دهید.
مرتب کردن ترک ها در پلی لیست بر اساس BPM
ترک ها را در پلی لیستتان طوری مرتب کنید که تمپوی ترکهای نزدیک به هم حدود 5 BPM تا 10 BPM با هم اختلاف داشته باشند، نه بیشتر. هر چه اختلاف BPM دو ترکی که روی هم قرار میگیرند کمتر باشد، تغییرات تمپو کمتر احساس میشوند.
میکس یکپارچه انجام دهید
سعی کنید جمله های موسیقی را در آوترو (outro) و اینتروی (intro) ترکها روی هم قرار دهید. با قرار دادن جمله پایانی یک ترک و جمله آغازین ترک دیگر، میتوانید طوری از یک ترک به ترک دیگر بروید که بیشتر احساس شود یک ترک درحال پلی شدن است.
با ترکهایی که میکس کردنشان آسان است شروع کنید
برای تمرین از ترکهای هاوس یا ترنس که بیت واضح چهار ضرب four on the floor دارند استفاده کنید. آهنگهایی را انتخاب کنید که با بیت شروع میشوند، نه با یک اینتروی طولانی. بیت مچینگ روی ترکهایی که شروع و پایان طولانی ریتمیک دارند و از بیشتر از درامز استفاده میکنند، بهتر انجام میشود. ترکهای دنس به لطف بیتِ درامزشان معمولا برای بیت مچ ایده آل هستند.
قبل از این که ترک به آخر برسد کلید Cue را فشار دهید
اگر از ست آپ دیجیتال استفاده میکنید، این امکان را دارید که از دکمه cue برای شروع کردن ترک سینک شده از اولین ضرب، استفاده کنید. این کار را در آخرین ضربهای آهنگ اصلی انجام دهید و بگذارید پس از این که ترک بعدی شروع شد، ادامه پیدا کند.
به اجزایی که صدای زیرتری دارند گوش کنید
مچ کردن اجزایی که صدایشان زیرتر است (فرکانس بالاتری دارند) به مراتب آسان تر از مچ کردن بیس لاین است. حتی می توانید روی یک ترک cue شده، باند low را بر روی EQ پایین بیاورید تا فرکانسهای بالا بهتر شنیده شوند و تا قبل از اینکه بخواهید درام Kick بکوبد شما بیت مچ دقیق را انجام داده باشید.
بگذارید ادامه پیدا کند
یک بار که ترک cue شده را پلی کردید، بگذارید ادامه پیدا کند. تنظیمات بیش از حد pitch، وقتی مشغول beatmatching هستید، فقط باعث میشود همه چیز بیشتر طول بکشد. اجازه دهید ترک بدون این که از هدفون استفاده کنید مدتی ادامه بیابد. بعد از مدتی اگر ترکها در حالِ خارج شدن از سینک بودند، تنظیمات را انجام دهید.
تایمینگ را تمرین کنید
راه beatmatch کردن سریع، به دست آوردن حسی است که باعث میشود بفهمید چه زمانی طول میکشد تا ترکها از سینک خارج شوند. برای نمونه، اگر یک ترک بعد از چهار ضرب از سینک خارج شود، می دانید pitch به مقدار زیادی از تنظیمات نیاز دارد. ولی اگر شصت و چهار بیت طول بکشد تا ترک از سینک خارج شود، طبیعتا به مقدار کمتری از تنظیمات نیاز دارید. به دست آوردن این حس، به تمرین نیاز دارد، ولی در نهایت باعث می شود دی جی بهتری شوید و با شنیدن اولین ضرب های میکس متوجه شوید که آیا به درستی بیت مچ انجام شده یا خیر.
Clap ها را مچ کنید
این یک نکته مهم است که اگر clapهای دو ترک را مچ کنید، بهتر متوجه میشوید که آن دو با هم سینک هستند یا نه و دلیلش این است که clapها معمولا اجزای کوتاه و کوبندهی ترک هستند. مچ کردن clapها به beatmatching دقیقی نیاز دارد چون عناصری از ترک هستند که بیشتر به چشم میآیند، و با بیت مچ کردن Clapها با یکدیگر کاملا مطمئن خواهید شد که beatmatching را به خوبی انجام داده اید.
منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.
0 دیدگاه