بافر یعنی چه و از کدام تنظیمات بافر سایز باید در DAW‌ استفاده کنید؟

بافر یعنی چه و از کدام تنظیمات بافر سایز باید در DAW‌ استفاده کنید؟

در دسته بندی : آهنگسازی , نرم افزار

در این مقاله، ما در مورد این که بافر چیست و تنظیم درست بافر سایز (Buffer Size) در هنگام ضبط کردن در DAW صحبت خواهیم کرد. بافر سایز مقدار زمان لازم برای پردازش هر سیگنال صوتی است که به داخل کامپیوتر می‌آید. اندازه‌ بافر سایز استاندارد صنعتی ای برای اجرای پردازش مورد نیاز در کامپیوتر شما وجود ندارد، زیرا همه‌ این مسائل به قدرت پردازشی کامپیوتر شما بستگی دارد. تنظیم یک بافر سایز مناسب باعث ثبات DAW شما شده و محدودیت و ناامیدی شما را با کم کردن پیام‌ های خطا از بین می ‌برد.

DAW چیست؟

قبل از پرداختن به مبحث اصلی، بهتر است در مورد DAW اطلاعات مختصری داشته باشید. DAW (digital audio workstation) یا ایستگاه کاری صوتی دیجیتال، یک نرم افزار بسیار کاربردی است که تمام مراحل تولید یک آهنگ از نت نویسی گرفته تا پردازش نهایی را به صورت کامل انجام می دهد. امروزه تمام موزیسین ها و تنظیم کننده ها برای پیاده سازی ایده های هنری خود همواره به یک DAW احتیاج دارند.

بافر چیست؟

بافر یعنی چه

در اکثر مقاله های کامپیوتری به سوال بافر یعنی چه این گونه پاسخ می دهند: "بافر یک فضای ذخیره سازی موقت در کامپیوتر است که داده های ضروری را در حالت آماده باش نگه می دارد تا CPU در صورت نیاز بتواند از آن ها استفاده کند." اما در DAW بافر میزان ورودی و خروجی داده ها و اطلاعات است که معمولا در دستورالعمل ‌های راه ‌اندازی و تنظیمات اولیه آن وجود دارد. هرچند اکثر منابع ادعا می کنند که اندازه بافر DAW چندان مهم نیست؛ ولی برخی از تولید کنندگان موسیقی معتقدند این موضوع تاثیر بسزایی در کیفیت نهایی کار دارد و می‌ تواند بر تاخیر در هنگام ضبط موسیقی و این مسئله که سیستم به خوبی از پس خواسته ‌های DAW برآید، تاثیر بگذارد.

اندازه بافر چگونه تنظیم می شود؟

حال که می دانیم بافر یعنی چه، باید چگونگی تنظیم شدن آن را نیز بدانیم. اگر به تنظیمات اندازه بافر در بخش preferences یا ترجیحات DAW خود نگاه کنید، احتمالاً متوجه می شوید که میزان آن توسط سمپل ها (samples) اندازه گیری می شود. کلمه سمپل شاید کمی گیج کننده باشد؛ اما در اینجا منظور از سمپل یک برش  کوچک از اطلاعاتی است که هنگام تبدیل سیگنال صوتی به سیگنال دیجیتال تولید می شود. به عنوان مثال، نرخ سمپل استاندارد مورد استفاده برای سی دی ها 44.1 کیلوهرتز است، به این معنی که در هر ثانیه، صدا به 44100 برش یا سمپل اطلاعاتی دیجیتال تقسیم می شود. در حالت عادی اندازه بافر DAW ممکن است از 32 تا 1024 (Logic Pro X)، 32 تا 2048 (Ableton Live و Cubase) و 16 تا 4096 (Studio One) متفاوت باشد. این یعنی بسته به تنظیماتی که انتخاب می کنید، ممکن است بین 16 تا بیش از 4000 برش سیگنال صوتی در بافر منتظر باشند تا توسط CPU پردازش شوند.

در واقع اگر از یک موزیسین بپرسید بافر یعنی چه، به شما خواهد گفت: "اطلاعاتی که از صفحه کلید، میکروفون و یا از طریق یک رابط صوتی به کامپیوتر ارسال می شود، ابتدا در فضایی به اسم بافر ذخیره می شوند و منتظر می ماند تا CPU برای پردازش آن آزاد شود."

به طور مشابه، اطلاعات پردازش شده توسط CPU نیز در بافر دیگری ذخیره می شود تا بتواند به مرحله بعدی سفر خود منتقل شود. این سفری که سیگنال انجام می ‌دهد، گاهی اوقات به عنوان «سفر رفت و برگشت» نیز شناخته می شود، زیرا صدا قبل از شنیده شدن، به کامپیوتر وارد و در نهایت از آن خارج می ‌شود.

نکته مهم این است که اگر اندازه بافر کم باشد یعنی اطلاعات کمی می تواند در آن ذخیره شود، بنابراین CPU مجبور نیست زمان زیادی منتظر بماند تا بافر پر شود؛ اما بافر زیاد یعنی مقدار زیادی از اطلاعات در صف انتظار پردازش قرار خواهند گرفت و CPU نیز ممکن است مجبور شود مدتی صبر کند تا بافر پر شود. همین موضوع می تواند منجر به ایجاد تاخیر در روند کار شود.

چه زمانی باید بافر سایز را تغییر دهید؟

بافر سایز

تنظیم اندازه‌ بافر سایز به چندین چیز از جمله این که چند پلاگین مختلف در پروژه استفاده شده‌ است و قدرت پردازش کامپیوتر تا چه میزان است، بستگی دارد. اگر اندازه‌ی بافر سایز خیلی کم باشد، ممکن است شما هنگام بازپخش با پیام ‌های ارور مواجه شوید یا ممکن است در هنگام اجرا صدای تیک تیک و پت پت را بشنوید. اگر اندازه‌ی بافر سایز در هنگام ضبط کردن خیلی بالا باشد، هر چقدر هم که صدای صافی بشنوید ممکن است تاخیر کمی در شنیدن صدا وجود داشته باشد که می ‌تواند کمی ناامید کننده باشد. در ادامه مقاله ما چند نکته در مورد تنظیم بافر سایز را بررسی خواهیم کرد:

بافر کم

  • بافر سایز را بر روی کمترین مقدار تنظیم کنید تا مقدار تاخیر را برای شنیدن و مانیتورینگ دقیق تر صدا کاهش دهید. نکته‌ منفی در مورد کاهش اندازه‌ی بافر سایز این است که این کار فشار بیشتری را بر روی پردازنده ‌های کامپیوتر شما وارد می‌ کند و آن ها را مجبور به سخت تر کار کردن خواهد کرد.
  • تا حد ممکن از کمترین پلاگین ‌ها در مرحله‌ ضبط استفاده کنید تا پهنای باند پردازش کامپیوتر شما بی نظیر شود. اگر شما پردازنده‌ های خودتان را با انجام کارهای دیگر لبریز کنید، به زودی صد اهای کلیک تیک تیک و پت پت یا ارور ها را تجربه خواهید کرد که ضبط کردن و ترکینگ پروژه‌ شما را به یک کابوس تبدیل خواهد کرد.
  • این به طور معمول بسیار خوب است که بر روی صدای خواننده کمی افکت ریورب اعمال کنید یا از پلاگین ‌های سبک دیگری استفاده کنید؛ اما هنگامی که بافر سایز شما کم شده باشد، شما باید از استفاده کردن از پلاگین ‌هایی که با تمرکز شدید بر روی پردازنده ‌های کامپیوتر کار می‌کنند، پرهیز کنید.
  • شما معمولا می ‌توانید بدون آن که تاخیر زیادی را در سیگنال متوجه شوید اندازه‌ی بافر سایز را تا ۲۵۶ سمپل بالا ببرید.

بافر زیاد

  • در مرحله‌ میکس کردن، شما تنها باید با بازپخش آن پروژه صدا را به صورت مانیتورینگ بشنوید، بنابراین شما می‌ توانید به صورت امن اندازه‌ بافر سایز را در سطح بالاتری تنظیم کنید؛ زیرا دیگر در حال مانیتورینگ صدای سیگنال ساز ها یا وکال‌ های زنده نیستید. این بسته به منابع و محدودیت ‌های کامپیوتر شما دارد که با صدا های نا هماهنگ یا ارور ها مواجه نشوید تا به شما اجازه‌ استفاده‌ از پلاگین ‌های بیشتری را بدهد.
  • ممکن است با بافر سایز بالا، هنگام شروع بازپخش در DAW با اندکی تاخیر برای پخش مواجه شوید؛ اما این طبیعی است و نباید آن را نشانه ‌ای از خفه و اشباع شدن DAW در نظر بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که بافر یعنی چه پاسخ کاملی بدهیم و تاثیر آن را بر روی نتیجه نهایی و موسیقی تولید شده بررسی کنیم. همان طور که گفته شد اندازه بافر را می توانید از قسمت تنظیمات DAW خود مشخص کنید. هرچه این اندازه کمتر باشد اطلاعات کمتری در بافر (حافظه موقت) قرار می گیرد و CPU نیز مدت زمان کمتری منتظر پر شدن بافر باقی می ماند؛ اما بافر زیاد کمک می

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *