درام کیت ، انواع مختلف و عناصر تشکیل دهنده آن

درام کیت ، انواع مختلف و عناصر تشکیل دهنده آن

در دسته بندی : آهنگسازی

درام کیت (Drum Kit) که به آن درام پک نیز گفته می شود، مجموعه ای از ساز ها و ابزار های مختلف است. سه ساز اصلی هر درام کیت، اسنیر (Snare)، های هت (Hi-Hat) و درام بیس است که در کنار آن ها، انواع سنج ها، تام تام ها و ساز های کوبه ای دیگر نیز وجود دارد. برای نواختن فیزیکی ساز های درام پک، به یک درامر نیاز است که به طور همزمان، هم از دست ها و هم از پا های خود برای نواختن استفاده می کند. درام پک ها می توانند هم برای اجرا های انفرادی و هم برای اجرا در یک گروه به کار برده شوند. در این مقاله قصد داریم درمورد درام کیت، انواع و عناصر تشکیل دهنده آن توضیح دهیم.

انواع درام کیت

انواع درام کیت

درام کیت های الکترونیک

  • درام کیت الکترونیکی (EDK)

در این دسته از کیت ها، پد های الکترونیکی جایگزین درام و سنج های سنتی می شوند. پد های الکترونیکی که در این کیت ها به کار می روند، از نظر فنی عملکردی مشابه مدل های آکوستیک دارند، اما صدای آن ها از خود پد به صورت طبیعی پخش نمی شود. در این نوع درام کیت، از ماژول های به خصوصی استفاده می شود که صدا را به عنوان نمونه ذخیره می کنند و هنگامی که به آن ها ضربه وارد می شود، صدای نمونه را پخش می کنند.

  • درام ماشین

درام ماشین ها فرم دوم کیت های الکترونیکی هستند. این نوع درام پک ها را می توان برای نواختن صدا های درام و کوبه ای به روشی که از قبل برنامه ریزی شده است استفاده کرد؛ البته باید گفت که برای برنامه ریزی این درام ماشین ها، به مهارت در ساز ها و دانش برنامه نویسی نیازی نیست. علاوه بر این، به لطف پیشرفت سریع تکنولوژی، این نوع درام کیت ها نیز پیشرفت های زیادی کرده اند. به همین دلیل این نوع درام پک ها در بین نوازندگان و آهنگسازان بسیار محبوب شده است.

درام های هیبریدی

درام پک های هیبریدی ترکیبی از درام های آکوستیک و الکترونیکی هستند. این درام پک ها در سه دسته تقسیم بندی می شوند :

  • درام های آکوستیک با پد های الکترونیکی

این نوع درام کیت، یک پک استاندارد آکوستیک است که با چند پد ماشه ای الکترونیکی ترکیب شده است. از پد های الکترونیکی در این نوع درام ها برای ایجاد ساز هایی استفاده می شود که امکان تولید آن ها با درام های آکوستیک وجود ندارد. این نوع درام پک دارای محدودیت های زیادی در حمل و نقل است.

  • درام آکوستیک با تریگر های الکترونیکی

این نوع درام کیت از اواخر دهه 1980 محبوب شد. بیشترین استفاده از این نوع درام پک بیشتر برای صدا های Arena Rock بود که در آن زمان طرفداران بسیار زیادی نیز داشت. این نوع درام کیت مانند درام های آکوستیک از طریق PA میکروفون تنظیم می شود؛ اما یک تریگر الکترونیکی روی درام قرار می گیرد تا با هر ضربه ای که به ساز وارد می شود، صدای از پیش ضبط شده الکترونیکی نیز تولید شود. این نوع درام کیت به کاربر این امکان را می دهد که در عین داشتن اصالت مدل های آکوستیک بتواند از ویژگی های مدل های الکترونیک نیز استفاده کند.

  • درام های الکترونیک با پوسته چوبی

این نوع درام پک ها برای این که ظاهر زیبا تری داشته باشند و احساس کیت های آکوستیک را به کاربر بدهند، در ساخت خود از چوب استفاده می کنند. در این مدل، تریگر ها مستقیما در پوسته درام ها قرار می گیرند. همچنین در برخی مدل ها ممکن است که سر های میلار نیز روی درام ها قرار بگیرند تا درام کاملا به یک مدل آکوستیک تبدیل شود. استفاده از چوب می تواند مرز بین آکوستیک و الکترونیک را کمرنگ کند.

عناصر تشکیل دهنده درام کیت

درام کیت

هر پک درام، بستگی به هدف و سبکی که دارد، عناصر مختلفی را شامل می شود. هر درام کیت دارای زبان خاص خودش است و هر ساز آن، صدای متفاوتی را ایجاد می کند. همه کیت های درام سه عنصر اساسی دارند که با توجه به سبک موسیقی، از الگو های متفاوتی پیروی می کنند. علاوه بر این سه عنصر، ساز های اصلی دیگری هم پک های درام را تشکیل می دهند که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد:

  • Bass Drum

درام بیس یا kick بزرگ ترین و قوی ترین ساز درام است که در کیت های فیزیکی، در مرکز مجموعه قرار می گیرد و با استفاده از پدال، نواخته می شود. این ساز عمیق ترین نت ها را تولید می کند (پایین ترین فرکانس ها) و بسیار پر اهمیت هستند.

  • Snare Drum

اسنیر نیز از ساز های اصلی مجموعه درام است و در اکثر سبک ها، ریتم منحصر به فرد و موزونی به ضرب ها می دهد. در درام کیت های فیزیکی، اسنیر روی یک پایه نصب می شود و صدایی بلند و تیز دارد.

  • Hi-Hat

های هت ریتم ساده ای را شکل می دهد که در آهنگ شما تحول ایجاد می کند. از دو سنج کوچک تشکیل شده است که با پدال و چوب های درام نواخته می شود.

  • Tom

تام ها یا تام تام از عناصر اصلی درام کیت نیستند، اما جزو مهمی از هر مجموعه درام خواهند بود. آن ها معمولا یک صدای توخالی و تهی در گام های مختلف تولید می کنند که بسته به نوع ست درام، انواع مختلفی دارند:

  • High Tom

کوچک ترین نوع تام است و بر روی درام بیس نصب می شود و برای نت های بالا است.

  • Mid Tom

همان طور که از نامش پیدا است، برای فرکانس های میانی استفاده می شود.

  • Floor Tom

بزرگ ترین تام موجود است و معمولا بر یک پایه مجزا سوار می شود.

درام کیت-3

  • Cymbal

سنج های دیگری هم علاوه بر های هت ها وجود دارند که در کیت های شروع کننده از آن ها استفاده می کنند:

  • سنج های Crash

اندازه های متفاوت دارند و بالای تام ها نصب می شوند. صدای این نوع سنج بلند ترین صدا در یک کیت درام است.

  • سنج های Ride

از سنج Crash اندازه بزرگ تری دارد اما صدایش ملایم تر است و به صورت معلق نصب می شود.

جمع بندی

درام کیت ها مجموعه ای از ساز های کوبه ای مانند کیک ها و اسنیر ها است. درام پک ها دارای مدل های مختلفی هستند. دو مدل محبوب که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، مدل های هیبریدی و الکترونیکی اند. مدل های الکترونیکی از طریق صدا های نمونه برداری شده از قبل کار می کنند؛ اما مدل های هیبریدی را می توان نوعی درام ترکیب شده از مدل های کلاسیک آکوستیک و مدل های نسبتا جدید الکترونیکی دانست که هر دو، ویژگی های این دو را ارائه می دهند. هر درام کیت معمولا از سه عنصر اصلی درام بیس ها، اسنیر ها و های هت ها تشکیل شده اند و علاوه بر این ها، ساز های دیگری هم بسته به هدف و سبک موسیقی، دارند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *