آشنایی با بهترین افکت صدای دیسک دیجی

آشنایی با بهترین افکت صدای دیسک دیجی

در دسته بندی : دی‌جی

دی جی ها با افکت های صوتی بسیار مختلفی سر و کار دارند که از آن ها برای ساخت آهنگ های متنوع استفاده می کنند. افکت ها به دی جی امکان ساخت آهنگ های پویا تر و همچنین تنوع بیشتر در ساخت را می دهند. این افکت ها یا در نرم افزار قرار دارند یا به کمک تجهیزات دی جی می توان آن ها را به صورت سخت افزاری روی آهنگ پیاده سازی کرد. اگر می خواهید که با افکت صدای دیسک دیجی بیشتر آشنا شوید، این مقاله مخصوص شما است.

توجه: املای کلمه «دی جی» به صورت «دیجی» صحیح نیست؛ اما به دلایل فنی و دسترسی افراد بیشتری به این مطلب، این کلمه به صورت «دیجی» نگارش شده است.

افکت صدای دیجی چیست؟

قبل از اینکه برخی از محبوب ترین افکت های صدای دی جی را نام ببریم، می خواهیم بگوییم که افکت صدای دی جی دقیقا چیست تا درک بهتری از آن داشته باشید.

افکت های صدا در واقع نمونه های از پیش ضبط شده ای هستند که روی نرم افزار یا سخت افزار پیاده سازی شده اند. دی جی می تواند تنها با یک کلیک، افکت ها را به موزیک خود اضافه کند و تجربه و آهنگ جدیدی خلق کند و یک میکس متفاوت داشته باشد.

امروزه بسیاری از دی جی ها از افکت صدای دیسک دیجی استفاده می کنند؛ برای مثال وینیل اسکرچ یکی از راه های اضافه کردن افکت صوتی به موسیقی است. افکت ها همچنین می توانند کتابخانه موسیقی شما را نیز بهبود ببخشند. شما می توانید جلوه های صوتی مختلفی را به آهنگ های خود اضافه کنید.

محبوب ترین افکت های صدای دی جی

افکت صدای دیسک دیجی

حال که متوجه شدید افکت صدای دی جی چیست، خوب است که با برخی از محبوب ترین افکت ها آشنا شوید. چند افکتی که در ادامه نام می بریم، برخی از متداول ترین و رایج ترین افکت هایی هستند در موسیقی ها به کار برده می شوند.

  1. افکت فیلتر

در اولین نمونه به عنوان افکت صدای دیسک دیجی می توانیم به افکت فیلتر اشاره کنیم. این افکت را می توان محبوب ترین افکت بین دی جی ها دانست که برای کنترل EQ به کار برده می شود.

افکت فیلتر در تمامی نرم افزار های دی جی و همچنین سخت افزار های مختلف وجود دارد. در واقع این افکت را می توان از اساسی ترین افکت های بهترین نرم افزار های دی جی و یا حتی سخت افزار ها، دانست که حتما باید وجود داشته باشد.

در حالت فیزیکی، چرخاندن دستگاه کنترل فیلتر به سمت چپ باعث می شود تا فرکانس موسیقی ها کاهش یابد. برعکس این موضوع نیز درست است. اگر دستگیره را به سمت راست بچرخانید، فرکانس های پایین کاهش و فرکانس های بالا راحت تر شنیده می شوند.

در حال حاضر رایج ترین نوع استفاده از این افکت برای کاهش فرکانس های پایین و بالا بردن فرکانس های بالا است. افکت فیلتر همچنین برای کنترل طیف صدا نیز عالی است. کسانی که معمولا به موسیقی های با کیفیت بالا گوش می دهند، می توانند به راحتی متوجه تاثیر افکت ها شوند.

  1. افکت فازر

در ادامه صحبت از افکت صدای دیسک دیجی می توان به افکت فازر نیز اشاره کرد. در واقع هدف اصلی افکت فازر عمق دادن به موسیقی و ایجاد حس پخش موسیقی از اسپیکر های لسلی است. شما با گوش دادن به موسیقی هایی که از افکت فازر استفاده می کنند، می توانید به راحتی متوجه تغییر تن و فرکانس موسیقی شوید.

فازر بیشتر برای فرکانس های بالا مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در استفاده از افکت فازر در فرکانس های پایین زیاده روی کنید، با صدای مخدوش شده ناخوشایندی رو به رو خواهید شد.

ریورب

  1. ریورب

یکی از افکت هایی که در چند سال اخیر به شدت محبوب شده است، افکت صدای دیسک دیجی ریورب است. ریورب را در حال حاضر مهم ترین سلاح دی جی ها برای ایجاد صدایی غنی تر، عمیق تر و پویا تر می توان دانست.

افکت ریورب باعث می شود که شما فکر کنید موسیقی در حال پخش در فضایی بزرگ است و شما علاوه بر شنیدن خود موسیقی، می توانید انعکاس صدا را نیز بشنوید.

به بیان دیگر، اگر تا به حال در یک سالن یا کلیسای بزرگ خالی فریاد کشیده باشید، متوجه شده ‌اید که صدای شما مانند یک اکو یا پژواک (اما نه کاملا) به نظر می ‌رسد. این افکت فضایی اضافه و مجزا را به ترک‌ هایی که شما پلی می ‌کنید اضافه می‌ کند.

ریورب افکتی است که می توانید از آن برای برجسته کردن صدا های مشخص در یک ترک در حال پخش استفاده کنید. استفاده از آن بر روی صدای Snare یا Clap ها سرگرم کننده است و صدای آن ها را حماسی تر جلوه می ‌دهد.

افکت دیجی

  1. اکو/دیلی

دیلی(delay)  افکتی است که یک بخش یا یک صدا را مکررا باز پخش می ‌کند و معمولا به آرامی از بین می ‌رود. این افکت ابزاری است که برای تاکید کردن بر روی بخش ‌های محبوب یا قابل تشخیص یک آهنگ یا در پایان استفاده می شود.

استفاده از اکو یا دیلی، که جزو سه افکت ضروی برای هر دی جی است، در طول یک بخش آشنای آهنگ صدای آن را رسا تر از آنچه که هست نشان می‌ دهد. این یکی از راحت ترین روش ‌ها برای جلب توجه به بخشی از یک آهنگ است.

برای بسیاری از دی جی ‌ها، اکو و دیلی در انتقال آهنگ‌ ها در طی سال‌ های گذشته بسیار محبوب شده اند. شما هم می‌ توانید با تکرار انتهای بخش آهنگی که می‌ خواهید از آن خارج شوید برای ایجاد انتقال صدایی بهتر استفاده کنید و ترک را فید کنید.

جمع بندی

مهم ترین فعالیت دی جی ها برای ایجاد میکس ها و آهنگ های جدید، استفاده از افکت های مختلف است. افکت صدای دی جی کمک می کند تا موسیقی ها یا میکس های جدیدی تولید کنید که می توانند حس جدیدی به مخاطب منتقل کنند. افکت ها به دلیل اهمیت بسیار زیادی که در صنعت موسیقی به خصوص حوزه دی جی دارند، حالت های مختلفی را شامل می شوند. برای آشنایی بیشتر شما با افکت صدای دیسک دیجی در این مقاله برخی از رایج ترین آن ها را نام بردیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *