گروو (groove)، راز ماندگاری موسیقی در ذهن

گروو (groove)، راز ماندگاری موسیقی در ذهن

در دسته بندی : آهنگسازی

حتما شنیده اید که موسیقیدان‌ ها در مورد گروو (groove) صحبت می ‌کنند. اگر که مبتدی باشید شاید از حرف‌ های آ‌‌ن ها هیچ سر در نیاورید و بخواهید بدانید که منظور آن ها چیست و به چه چیزی اشاره می ‌کنند و اصلا معنی groove چیست؟ بسیاری از موسیقیدان‌ ها نمی ‌توانند دقیقا آن را توضیح دهند و آن را فرا تر از چیزی می ‌دانند که باعث می ‌شود یک موسیقی صدای خوبی داشته باشد. برای تمام موسیقیدان ها هیچ لذتی بالا تر از این نیست که موسیقی آن ها در یاد و ذهن مردم باقی بماند. تصور کنید موسیقیدانی هستید که هنگام گذر از خیابان، موسیقی خود را بر زبان عابرین می شنوید. چه احساس خوبی به شما دست خواهد داد؟! گروو دقیقا همان اصطلاحی است که چنین وضعیتی را توصیف می کند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با معنی groove بیشتر آشنا شوید.

معنی گروو چیست؟

معنی گروو چیست؟

در نوازندگی درام، گروو یا جریان ریتمیک، ریتم اصلی و تمپوی اثر موسیقی را تعیین می ‌کند. جریان ریتمیک و فیل ها (fill) اجزای اصلی موسیقی اجرا شده بر روی درام‌ ست هستند و در ترکیب با یکدیگر و به کمک تکنیک ‌های مقدماتی، مبانی یادگیری نوازندگی درام ‌ست را تشکیل می ‌دهند. به طور خلاصه و برای فهم راحت تر باید بگوییم که مفهوم گروو برای یک درامر معادل مفهوم ریف یا همان موتیف برای یک گیتاریست است؛ بنابراین می توانیم بگوییم که گروو الگویی ریتمیک است که در طول قطعه درام چند بار تکرار می شود. آن چیزی که در نهایت از آهنگ مورد نظر در ذهن می ماند، گروو است که در طول یک قطعه ممکن است گسترش پیدا کند. گروو یک درام در سر شنوندگان گیر می کند و در یاد آن ها می ماند. گاه حتی آنقدر آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد که موسیقی را زمزمه می کنند و حرکاتی انجام می دهند.

در موسیقی درام، گروو عبارتی تکراری است که ریتم و تمپوی قطعه موسیقی را تنظیم و حفظ می کند. گروو ها و فیل ها (fill) اجزای اصلی موسیقی هستند که روی درام کیت نواخته می شوند و همراه با تکنیک ها و اصول اولیه یادگیری نواختن درام کیت را تشکیل می دهند.

تفاوت ریتم، بیت و گروو چیست؟

گروو

شاید با خواندن پاراگراف های قبل، برایتان این سوال پیش آمده باشد که تفاوت ریتم، بیت (Beat) و گروو چیست؟ در این بخش از مطلب، تفاوت های این اصطلاحات را برایتان شرح خواهیم داد.

به زبان خیلی ساده، بیت نبض ثابت موسیقی است و ریتم نبض در حال تغییر چیزی است که خوانده یا پخش می شود. در مدارس موسیقی غربی هنگامی که دانش آموزان سن کمی دارند برای تدریس تفاوت ریتم و بیت از حرکت دست و پا استفاده می کنند. ملموس بودن تفاوت بین این حرکات، سبب می شود که کودکان کاملا متوجه شوند که ریتم و بیت دو اصطلاح متفاوت هستند. هنگامی که سن آن ها کمی افزایش پیدا می کند از اصطلاح بیت برای تاثیر ریتمیک کلی موسیقی بر روی خودشان استفاده می کنند.

و اما گروو! گروو اثر ترکیبی ریتم و بیت بر روی بدن است. این اصطلاح کلمه ای است که توضیح می دهد چگونه بدن ما با حرکت به موسیقی واکنش نشان می دهد. گروو به‌ عنوان بیت بر ساختار ریتمیک موسیقی خودنمایی می کند.حال اگر می خواهید بدانید که چه چیزی به یک آهنگ گروو می دهد؟ باید بگوییم که گروو ترکیبی از ریتم، حس و زمان در یک قطعه موسیقی است و می تواند یک آهنگ را ماندگار و تاثیر گذار کند. یک گروو عالی می تواند یک آهنگ را زنده و جذاب کند. این در حالی است که یک گروو ضعیف می تواند یک قطعه موسیقی را ایستا و غیر جذاب کند.

تاثیر گروو بر شنوندگان موسیقی

تاثیر گروو بر شنوندگان موسیقی

تا به اینجا مطلب سعی کردیم تا معنی groove را برایتان توضیح دهیم. اما ممکن است با این همه، به توضیحات ملموس تری نیاز داشته باشید. در ماشین هنگام رانندگی، در مهمانی و یا در هر جمع و مکان دیگری، هنگامی که در حال گوش دادن به یک موسیقی هستید، ممکن است پس از چند ثانیه متوجه شوید که سرتان را دارید تکان می دهید. با پا هایتان به زمین ضربه می زنید. دستتان را حرکت می دهید و حرکتی شبیه به رقص انجام می دهید. این اتفاقات برای همه به صورت خودکار و ناخودآگاه اتفاق میفتد. اما سوال اصلی این است که چه چیزی سبب می شود که انسان ناگهان چنین واکنشی نسبت به شنیدن یک موسیقی داشته باشد. پاسخ به این سوال که چگونه موسیقی، انسان را به صورت ناخودآگاه به حرکت وادار می کند، مسئله ای است که ذهن موسیقی شناسان، روان شناسان و عصب شناسان را برای سال های متمادی درگیر خود کرده است.

گروو میل لذت بخش برای حرکت با موسیقی است. به این معنا که گروو انسان را مجبور می کند تا با شنیدن موسیقی با پا به زمین ضربه بزند یا برقصد. ریتم در این جریان ریتمیک (گروو) بسیار مهم است. اما فراموش نکنید که موسیقی فقط ریتم نیست. هارمونی، ملودی، صدا، ساختار، اجرا و خیلی چیز های دیگر هم بر گروو یا جریان ریتمیک تاثیر می گذارند.

جمع بندی

هر دی جی یا آهنگساز یا موسیقی دانی آرزو می کند که موسیقی اش چنان تاثیری بر شنوندگان داشته باشد که در یاد آن ها بماند و هنگام پخش شدن بر روی آن ها تاثیر بگذارد. این همان چیزی است که معنی groove را شرح می دهد. میلی ناخودآگاه و خودکار که هنگام پخش شدن یک موسیقی به سراغ انسان می آید تا سرش را تکان دهد. با پایش بر زمین بکوبد و یا هر واکنش بدنی دیگری داشته باشد. گروو یا همان جریان ریتمیک اصلی بیشتر در نوازندگی درام کاربرد دارد و ریتم اصلی موسیقی را تشکیل می دهد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *