داب استپ چیست و چگونه تکامل یافته است؟

داب استپ چیست و چگونه تکامل یافته است؟

در دسته بندی : معرفی سبک ها

داب استپ یکی از زیرشاخه های سبک موسیقی دنس الکترونیک است. درمورد این که سبک داب ستپ چیست و از کجا و کی رواج یافته است باید گفت که اواخر دهه 1990 در لندن جنوبی در بریتانیا شکل گرفت. آهنگ های این سبک به شدت مارپیچ و همراه با خطوط بیس و نمونه های کوتاه و هر از گاهی با صدای خواننده است.در ادامه مطلب در ابتدا درمورد منشا این سبک و چگونگی تکامل آن توضیحاتی می دهیم. سپس هنرمندان مشهور آن را بررسی می کنیم.

تاریخچه سبک داب استپ و روند تکامل آن

داب استپ

سبک داب استپ  Dubstep زیرشاخه ای از موسیقی Dance   Electronicاست که در اواخر دهه‌ ۱۹۹۰ در جنوب لندن رایج شده است. به طور کلی الگو های ریتمیک کوتاه شده و پراکنده به همراه فرکانس‌ های ساب بیس این سبک را برجسته کرده است. داب استپ در واقع به عنوان انشعابی از سبک UK garage ظهور کرد و ترسیمی است از سبک ‌های اصیل مرتبط مانند 2-Step، Dub Reggae وJungle ،‌Broken Beat  و Grim. ریشه‌ این سبک در انگلستان را می ‌توان به رشد رشته صدا های جامائیکایی در اویل دهه‌ ۱۹۸۰ نسبت داد. اولین نسخه ‌های منتشر شده این سبک به سال ۱۹۹۸ بر می گردد. آن ها معمولا در سمت B صفحه‌ های تک آهنگ منتشر شده‌ سبک-Step garage 2 قرار می گرفتند.

ترک ‌های اولیه‌ سبک داب استپ ریمیکس ‌های تجربی‌ تری بودند که نسبت به-Step garage2 تاکید کمتری بر وکال‌  ها داشتند و در عوض سعی می ‌کردند که عناصری از سبک Breakbeat  و      Drum and Bass  را ترکیب کنند.

در سال ۲۰۰۱ این سبک و سایر زیرشاخه‌ های موسیقی Garage به تدریج در کلاب شبانه Plastic People  لندن ظاهر شدند و ترویج یافتند. واژه‌ Dubstep به سبکی از موسیقی اشاره دارد که تقریبا از سال ۲۰۰۲ توسط لیبل‌ هایی مانند  Big Apple، ‌Ammunition  و Tempa مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان گرایشات این سبک در خلق ریمیکس ‌ها استفاده می ‌شد و به مرور بیشتر مورد توجه قرار گرفت و از سبک‌ های 2-Step و Grime متمایز شد.

موزیک داب استپ بسیار قدیمی تر از آن است که بیشتر مردم تصور می کنند. همان گونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، ریشه های اصلی این سبک به دهه نود میلادی بر می گردد. در واقع داب استپ در اواسط دهه نود با سبک "درام اند بیس" شروع شد. ترکیب ریتم های تکرار شونده درامز و صدای سنگین ساب بیس بود که داب استپ را آغاز کرد. ممکن است برایتان عجیب باشد که تمپوی داب استپ در حقیقت از درام اند بیس پایین تر بوده است. تمپوی درام اند بیس معمولا بین 160 تا 180 bpm بوده است؛ اما سازندگان موسیقی داب استپ امروزه  آهنگ هایشان را با تمپویی در حدود 140 bpm می نویسند. این امر باعث می شود ساختمان آهنگ هایشان قابل پیش بینی تر باشد.

با این که در صحنه موسیقی گاراژ در اواخر دهه نود در انگلستان از تمپو های بالا تری استفاده می شد، این صحنه تاثیر بسزایی در بیس لاین های سنگین تر که امروزه در داب استپ می شنوید، داشته است. این تاثیر به اندازه تاثیر موسیقی گاراژ بر موسیقی "تو استپ" در همان دوره از زمان است. در آن زمان درامز نصف می شد ولی عناصر ملودیک با تمپوی 200 bpm اجرا می شدند. این موضوع به گرایش سبک داب استپ به سمت هیپ هاپ کمک کرد و  دلیلی است برای این که امروزه بسیاری از رپر ها و ستاره های پاپ برای تهیه آلبوم هایشان به دنبال سازندگان موزیک داب استپ می گردند.

در سال ۲۰۱۶ این سبک به شدت از محبوبیتش کاسته شد، به خصوص در آمریکا که در آن بسیاری از هنرمندان داب استپ محبوب و پر طرفدار شده بودند. به دنبال کاهش محبوبیت این سبک هنرمندانی مانند Skrillex مسیر خود را تغییر دادند و به دنبال تولید آهنگ ‌هایی برای خوانندگان سبک Trap و Pop رفتند. در همین حال هنرمندانی مانند Mount Kimbie و James Blake صدا های خود را از Post-Dubstep به موسیقی تجربی یا متاثر از Soulful Electronic تغییر دادند.

در اوایل دهه 2000 داب استپ تحول یافت و بسیار شبیه به داب استپی شد که امروزه شنیده می شود. همچنین به بیست سبک مختلف انشعاب یافت که هر کدام با بقیه کاملا متفاوت اند. گفته می شود که کلمه "داب استپ" برای اولین بار در جلد مجله XLR8R در سال 2002 استفاده شده است. سپس در سال 2012 آرتیستی به نام اسکریلکس با نامزد شدن برای پنج جایزه و دریافت سه جایزه گرمی در محبوبیت این سبک تاثیر زیادی داشته است.  البته ناگفته نماند که به نظر می رسد بیشترین زحمت را برای این سبک آرتیستی به نام اسکریم کشیده است.

زیرشاخه های کنونی سبک داب استپ

سبک داب استپ

امروزه بزرگ ترین ستاره های موزیک پاپ مانند جاستین بیبر و تیلور سویفت نیز وارد صحنه استعداد یابی داب استپ انگلستان شده اند و تک آهنگ‌ ها و آلبوم هایشان را از این راه تهیه می کنند. احتمالا در آینده افراد بیشتری برنده گرمی می شوند و این سبک به گسترش خود ادامه خواهد داد. جالب است بدانید به تازگی سبکی به نام "دث استپ" ایجاد شده که به شدت از موسیقی "دث متال" الهام گرفته شده است. حتی از ترکیب موزیک "رگی" با داب استپ زیرشاخه ای به نام "گانجا استپ" متولد شده است. در آخر آنچه مسلم است این است که زمان به جلو خواهد رفت و داستان داب استپ ادامه خواهد یافت.

هنرمندان معروف سبک داب استپ

سبک داب ستپ هنرمندان صاحب نام بسیار زیادی دارد که در سطح جهانی نیز مشهور شده اند. برای مثال دی جی اسکریلکس، موسیقی دان اهل لس آنجلس که او را با نام سانی مور نیز می شناسند، پر آوازه ترین هنرمند این سبک محسوب می شود. جیمز بلیک نیز نوازنده الکترونیک، خواننده و ترانه سرای لندنی است که حتی موفق به نامزدی جایزه گرمی نیز شده است. این هنرمند بدون نام مستعار و با نام خودش فعالیت می کند.

هنرمند دیگر سبک داب استپ دی جی دسنتیس است. وی اهل جنوب شرق لندن است و با نام مستعار Dubstep بین عموم شناخته می شود. آساف بورگر تهیه کننده و دی جی اسرائیلی است که با نام هنری بورگوره (Borgore) مشهور شده و آثارش در سطح جهانی مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

لورین اشتون تهیه کننده و دی جی موسیقی الکترونیکی است که در سانتا کروز کالیفرنیا مستقر است. وی را با نام هنری Bassnctar می شناسند. دو هنرمندی که همیشه به صورت گروه دو نفره با یکدیگر به فعالیت می پردازند، Digital Mystik و Loefah هستند.Digital Mystikz تهیه کننده از جنوب لندن و Loefah نوازنده است. هر دوی آن ها لیبلی به نام DMZ دارند و جشنواره مخصوص به خود را که DMZ نام دارد، رهبری می کنند.

معروف ترین هنرمند سبک داب ستپ کیست؟

معروف ترین هنرمند سبک داب ستپ

معروف ترین هنرمند سبک داب ستپ را می توان بدون شک اسکریلکس (Skrillex) دانست. رویکرد منحصر به فرد وی در این سبک از موسیقی باعث شده است تا به یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین هنرمندان موسیقی داب استپ در جهان تبدیل شود. بیشتر افراد، موسیقی های اسکریلکس را به دلیل خطوط سنگین بیس و ملودی های جذابش می شناسند و همین امر موجب شده است که بین طرفداران این سبک محبوبیت بی سابقه ای کسب کند.

هنرمندان اولیه سبک داب استپ چه کسانی بودند؟

نیل جولیف، اوریس جی و مارتین کلاک اصطلاح داب استپ را ابداع کردند. پس از گذشت زمان این سبک در کرویدون در جنوب لندن به تدریج تکامل یافت. در آن زمان فروشگاه های موسیقی با فروختن آهنگ های این سبک به محبوبیت هر چه بیشتر آن کمک کردند. بعد از آن با تاسیس هفته نامه Forward در سال 2001 توسط دو فرد با نام های مستعار Tempa و Rinse FM فرصت شنیدن شدن و شناخته شدن سبک داب استپ بین عموم بیشتر شد.

جمع بندی

داب استپ یکی از اولین زیرشاخه ها و اشکال موسیقی الکترونیک است. این سبک را با باس سنگین و بافت خشن می شناسند و در حال حاضر افرادی مانند اسکریلکس و جیمز بلیک از معروف ترین نوازندگان آن محسوب می شوند. اکنون زیرشاخه های این سبک فراوان اند و دث استپ و گانجا استپ را در بر می گیرند. در این نوشته سعی کردیم بررسی کنیم که داب استپ چیست، چگونه تکامل یافته است و چه هنرمندانی در آن فعالیت می کنند.

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *