بیس صدا چیست و چه تاثیری بر ساخت آهنگ می گذارد؟

بیس صدا چیست و چه تاثیری بر ساخت آهنگ می گذارد؟

در دسته بندی : آهنگسازی

اگر به موسیقی علاقه مند هستید، بهتر است با اصطلاحات مختلف آن از جمله بیس صدا نیز آشنایی پیدا کنید. بیس همان عنصری است که به موسیقی ریتم می دهد و به نت ها جان می بخشد. در واقع در موسیقی بیس است که شما را به حرکت وادار می کند. اگر ریتم، ضربان قلب یک آهنگ باشد، خط بیس همان عاملی است که موجب پمپاژ خون در بدن می شود و بدون آن، موسیقی از بین می رود. در این نوشته بررسی می کنیم که بیس صدا چیست و چه نکاتی را باید برای داشتن بیس بهتر رعایت کرد. در انتها نیز ساز های بیس دار را معرفی می کنیم.

بیس صدا چیست؟

بیس شریان اصلی موسیقی است و به طور مثبت یا منفی بر همه جنبه های آن، از زیر و بم ملودی گرفته تا صدای ساز و احساسات شنونده، تاثیر مستقیم می گذارد. به همین دلیل، بیس مهم ترین و چالش برانگیز ترین بخش هر آهنگ است و درست کردن آن پیچیدگی های بسیاری دارد.

در واقع خط بیس تنها یک توصیف ساده از آنچه قرار است از آهنگ شنیده شود نیست و جزئیات بسیاری را در خود جای داده است. یک خط بیس باعث مشهور شدن یا نشدن آهنگ می شود و همان است که تفاوت بین اجرای خوب و بد را مشخص می کند. همچنین نشان دهنده تفاوت یک ملودی معمولی و آهنگی است که می تواند مخاطب را وادار به رقصیدن کند.

بیس چه تاثیری بر آهنگ و مخاطب می گذارد؟

بیس صدا چیست

حال که می دانیم بیس صدا چیست و چه اهمیتی دارد، بهتر است درمورد تاثیر آن بر آهنگ و مخاطب نیز آگاهی یابیم. بیس در ابتدا و هنگام شروع یک آهنگ مانند لرزش ضعیفی در هوا شنیده می شود و سپس در بدن شنونده به ارتعاشی محسوس بدل می شود. طول سیم این ارتعاش گام نت بیس را تعیین می کند.

به عبارت دیگر اگر از یک موزیسین بپرسید بیس صدا چیست به شما می گوید که تنها ابزاری است که به شما کمک می کند نت هایی با فرکانس پایین تولید کنید. این فرکانس ‌های پایین در بدن شما باقی می ‌مانند و از نظر فیزیکی تاثیر عمیقی بر آن می ‌گذارند. به این معنا که حتی زمانی که دیگر آن موسیقی را نمی شنوید، ملودی مدام در ذهنتان تکرار می شود.

بیس می تواند وضعیت فیزیکی بدن شنونده را تغییر دهد. رها شدن احساسات، حالات شادی و خوشحالی افراد را تقویت می کند؛ اما اگر بیسی نباشد، هیچ احساسی بروز نخواهد کرد.

چند نکته برای داشتن بیس صدای بهتر

چند نکته برای داشتن بیس صدای بهتر

هنگام میکس یک ترک هیچ چیز زیرکانه تر از این نیست که به یک صدای بیس (فرکانس های پایینی) کاملا متعادل دست پیدا کنید. فرکانس های بیس چالش های به خصوصی همراه می آورند و دستیابی به آن ها در بیشتر مواقع به آزمایش و مهارت نیاز دارد. از این رو در ادامه چند نکته را برای داشتن صدای بیس بهتر بررسی می کنیم.

  • صدای بیس و Kick را به درستی میکس کنید.

مطمئن شوید که صدای بیس و Kick را به درستی میکس کرده اید. گزینش صدا بسیار دشوار است؛ زیرا بیشتر مواقع نمی دانیم آن چه که ضبط کرده ایم پس از ضبط نیز به همان صورت باقی می ماند یا خیر. به همین دلیل بیشتر آهنگسازان به دنبال سمپل های باکیفیت و مستر شده Kick  در سبک مورد نظر خودشان هستند. در نتیجه شما باید یا دسترسی به بهترین سمپل ها، Kick و بیس را برای خودتان فراهم کنید یا اینکه به اندازه مورد قبولی به ترک های سبک مورد نظرتان مسلط شوید تا بتوانید به طور کاملا حرفه ای آن ها را بسازید.

  • خط بیس را به درستی بنویسید.

مطمئن شوید که صدای بیس فرکانس های درستی را پخش می کند. این موضوع ممکن است به رکورد صدای شما ارتباطی نداشته باشد؛ اما اگر صدای Kick و بیس در حال تنش و مبارزه با یکدیگر باشند، صدای خوبی به دست نخواهد آمد و میکس خوبی نخواهید داشت. اجرا های در هم ریخته و بخش هایی که از یکدیگر پشتیبانی نمی کنند، فرکانس های پایینی را آلوده می کنند. از این رو شما باید بیس لاین های خود را به درستی بنویسید و در بازه فرکانسی ایده آلی قرار دهید تا در کنار دیگر صدا های با فرکانس پایین، صدای خوبی تولید کند.

  • صدای بیس را فشرده کنید.

صدای بیس و Kick را کمپرس کنید. فشرده سازی موضوعی است که نیاز به مطالعه و تحقیق بسیار دارد. با این حال فشرده سازی ملایم بر Kick و یک لیمیت سنگین تر روی صدای بیس، شما را مطمئن می سازد که این دو صدا از پراکندگی خارج شده اند و در سطح دلخواه شما پخش می شوند.

  • از اکولایزر استفاده کنید.

همیشه یک اکولایزر را برای ساز یا لاین خود به کار ببرید. هرچند گاهی پیش می آید که یک ساز به خوبی و بدون اکولایزر در بازه فرکانسی دلخواه و درستی قرار داشته باشد، EQ برای بریدن فرکانس هایی که دیگر بخش های ممنوعه را پوشانده اند، بسیار مهم است.

  • از یک فیلتر پایین گذر استفاده کنید.

بیس را لاغر کنید تا فضای مورد نیاز برای Kick ایجاد شود. این به معنای برش دادن فرکانس های بم صدای بیس است. حقیقت این است که یک صدای بیس چاق بیشتر مواقع به میکس شما آسیب می زند و با پخش فرکانس های غیر ضروری، پانچی بودن صدای Kick را از بین می برند. بهتر است یک فیلتر پایین گذر را بر بیس قرار دهید و فرکانس های زیر ۱۰۰ هرتز بیس را برش دهید. این کار علاوه بر اینکه فضای مورد نیاز را برای Kick فراهم می کند، صدای بیس را بهتر به گوش می رساند.

رایج ترین ساز های بیس دار

رایج ترین ساز های بیس دار

در این قسمت از مقاله شما را با برخی از محبوب ترین ساز های بیس دار آشنا می کنیم که عبارت اند از:

  • گیتار باس الکتریک

گیتار باس الکتریک به گیتار الکتریک بسیار شبیه است؛ با این تفاوت که به جای شش سیم، چهار سیم دارد. این ساز یکی از ساز های زهی است که با انگشت یا مضراب نواخته می شود، معمولا کمی بزرگ تر از گیتار الکتریک است و صدای عمیق تری دارد.

  • درام باس

درام باس نیز نوعی درام است که در هنگام ضربه زدن به آن با استفاده از یک پدال، صدا های ضعیف تولید می شود. این صدا های ضعیف تاثیر بسزایی در دلنشین شدن ملودی دارند.

  • کنتر باس (به فرانسوی contrebasse)

کنتر باس که به نام ویولن بیس نیز شناخته می شود، ساز زهی چوبی با چهار سیم است. این ساز را می توان با انگشتان دست نواخت؛ اما معمولا با کمان نواخته می شود. کنتر باس  بزرگ ترین عضو خانواده ویولن ها است که برای نوختن باید آن را به صورت عمود بر زمین نگه داشت. این ساز صدایی عمیق و روح نواز تولید می کند.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد، موسیقی بسیار قدرتمند است و شنونده خود را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. تمام قدرت موسیقی از بیس آن ناشی می شود. داشتن خط بیس مناسب در یک آهنگ می تواند آن را جذاب تر و گوش نواز تر کند. بیس صدا دقیقا همان است که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان موسیقی برای ساختن آهنگ خود به آن تکیه می کنند. بدون بیس، هیچ فرکانس پایینی نمی تواند در ترکیب نت ها ایجاد شود و ممکن است آهنگ آن طور که نوازنده می خواهد، نتواند به روح شنونده نفوذ کند. در این مطلب، پس از اینکه توضیح دادیم بیس صدا چیست ، نکات مهم آن را شرح کردیم.

 

 

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *