معرفی فرمت های موزیک مختلف

معرفی فرمت های موزیک مختلف

در دسته بندی : دی‌جی

اگر یک موسیقی دان هستید یا به هر نحوی با دنیای موسیقی سر و کار دارید، احتمالا می دانید که فرمت های بسیار مختلفی برای موسیقی وجود دارد. هر فرمتی مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. صرفه جویی در زمان تولید، کاهش خطا، افزایش کیفیت صدا و... برخی از مزایایی هستند که فرمت های مختلف موسیقی می توانند به شما ارائه دهند. در این مقاله، قصد داریم برخی از فرمت های موزیک که از آن ها استفاده بیشتری می شود را نام ببریم.

انواع فرمت های موزیک

فرمت های موزیک
  1. فرمت M4A

فرمت M4A یکی از محبوب ترین فرمت های صوتی است که با mpeg-4 نشان داده می شود. دلیل محبوبیت این فرمت حفظ کیفیت آهنگ در کنار حجم پایین تر است؛ البته باز هم حجم آن نسبت به MP3 بیشتر است. امروزه به دلیل افزایش حجم درایو ها و وجود فضا های ذخیره سازی، استفاده از فرمت های با حجم بیشتر مانند M4A رایج تر است؛ زیرا افراد دوست دارند صدای با کیفیت تری را بشنوند و از آن لذت ببرند.

امروزه نرم افزار های استریم موسیقی مانند اپل آیتونز به جای استفاده از فرمت MP3 از M4A استفاده می کنند؛ زیرا در کنار حجم کم، کیفیت بسیار خوبی را نیز ارائه می دهد. در بین فرمت های موزیک، مهم ترین مشکلی که فرمت M4A دارد، مشکلات سازگاری است. بسیاری از نرم افزار ها قادر به تشخیص فرمت M4A نیستند و همین موضوع باعث می شود تا این فرمت تنها برای دسته خاصی از کاربران ایده آل باشد.

  1. FLAC

فرمت FLAC مخفف Free Lossless Audio Codec به معنای کدک صوتی بدون اتلاف است. در بین فرمت های موزیک باید گفت که فرمت FLAC در واقع نسخه فشرده تر نسخه اصلی آهنگ است. این فرمت نوعی فایل پیچیده است و در بین فرمت های صوتی، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا در کنار کیفیت بالا و مزایایی که دارد، با مشکلاتی نیز همراه است. فرمت FLAC حجم بالایی دارد و به اشتراک گذاشتن آن کمی مشکل است.

چیزی که فرمت FLAC را به یک فرمت خاص تبدیل می کند، این است که فشرده سازی بدون افت کیفیت موسیقی انجام می شود؛ البته این باعث می شود حجم موسیقی نسبت به دیگر فرمت ها به میزان قابل توجهی بیشتر باشد و ذخیره سازی و اشتراک گذاری آن کمی سخت تر شود.

فرمت های موزیک-2
  1. MP3

در بین فرمت های موزیک یکی از محبوب ترین و رایج ترین فرمت های موجود، فرمت MP3 است. فرمت MP3 در واقع یک فرمت فایل صوتی MPEG 3 لایه است. ویژگی کلیدی این فرمت، فشرده سازی بسیار بالا است. در کنار فشرده سازی بسیار بالا، کیفیت اصلی آهنگ نیز تقریبا حفظ می شود؛ اما به خوبی M4A نیست. فایل MP3 توسط تمامی دستگاه های پخش صوتی پشتیبانی می شود.

فرمت MP3 با وجود پیشرفت های فراوان هنوز هم یکی از رایج ترین فرمت هایی است که استفاده می شود؛ زیرا با هر نوع دستگاهی که قادر به خواندن فایل های صوتی است، سازگار است. همچنین به دلیل حجم کمی که بین فرمت های موزیک دارد، یک انتخاب محبوب برای اشتراک گذاری موسیقی است. با اینکه فرمت MP3 بهترین کیفیت را بین فرمت های مختلف ندارد؛ اما مزایای بسیار زیاد دیگری را برایتان به ارمغان می آورد.

  1. MP4

در ابتدا شاید فکر کنید که MP4 نسخه بهبود یافته MP3 است. در حالی که این باور کاملا اشتباه است و تنها وجه اشتراک این دو فرمت، نام مشابه آن ها است. MP4 در واقع یک فایل صوتی و تصویری است. فرمت MP4 علاوه بر صوت می تواند تصویر و رسانه را نیز در خود نگه دارد.

  1. WAV

یکی دیگر از فرمت های موزیک، فرمت WAV است. این فرمت یک فایل صوتی شکل موج است که داده های شکل موج را ذخیره می کند. داده های شکل موج ذخیره شده تصویری را ارائه می دهند که قدرت صدا را در قسمت های مختلفی از فایل WAV نشان می دهد. تبدیل یک فایل WAV با استفاده از فشرده سازی امکان پذیر است؛ اما استاندارد نیست. فرمت WAV معمولا در سیستم عامل ویندوز استفاده می شود.

  1. AAC

فرمت Advanced Audio Coding یا به اختصار AAC یک فایل صوتی است که کیفیت صدای بالایی را ارائه می دهد و با استفاده از کد نویسی پیشرفته بهبود یافته است. این فرمت نه تنها برای فایل های موسیقی، بلکه برای دستگاه های تلفن همراه و همچنین صدا در بازی های ویدیویی نیز استفاده می شود.

فرمت MP3 در برابر  WAV

فرمت های موزیک-2

MP3 یک فرمت معمولی است و فرمت AAC (مخصوص دستگاه های (Apple را نیز می توانید مانند MP3 به شمار ببرید. این گونه فایل های صوتی را زیان بار می نامند؛ زیرا برخی از اطلاعات صوتی آن ها از بین رفته است تا بسیار کم حجم تر از نسخه اصلی و به صورت فشرده دربیایند. بسیاری می گویند آنچه که حذف شده و از بین رفته چیز مهمی نیست و فرکانس هایی است که در حقیقت قابل شنیدن نیستند. از سوی دیگر فرمت های بی زیان که کلاسیک ترین آن ها WAV است و در دستگاه های Apple فرمت AIFF نیز مشابه همان است فایل های صوتی بسیار بزرگ تری هستند که کوچک ترین اطلاعاتی از آن ها حذف نشده و همان رکورد اصلی هستند که تنها به صورت دیجیتالی درآمده اند.

جمع بندی

موزیک هایی که در طول روز گوش می دهیم، فرمت های بسیار مختلفی دارند. هر کدام از فرمت هایی که برای خروجی گرفتن از موسیقی استفاده می شوند، مزایا و معایب خود را دارند. برای مثال برخی از آن ها حجم بسیار کمی دارند؛ اما در عوض کیفیت صدای آن ها نسبت به نسخه های دیگر کمتر است. در این مقاله برای آشنایی بیشتر فرمت های موزیک را نام بردیم و درمورد آن ها توضیح دادیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *