آشنایی با میکس پخش زنده و تفاوت های آن با میکس معمولی

آشنایی با میکس پخش زنده و تفاوت های آن با میکس معمولی

در دسته بندی : آهنگسازی , دی‌جی

شاید شما تجربه زیادی در میکس دی جی داشته باشید؛ اما میکس لایو زنده استودیویی چه صدابرداری از یک گروه زنده موزیک باشد و چه اجرای زنده با سینتی سایزر ها، درام ماشین ها و... روندی متفاوت و تجربه ای کاملا جدا از دی جی کردن است. در دنیای دی جی ها دو مدل دستگاه میکس پخش وجود دارد؛ یکی معمولی و دیگری میکس پخش زنده. در دی جی ست یا میکس معمولی، دی جی آهنگ ها را میکس کرده و آن را برای مخاطبان خود پخش می کند. در میکس پخش زنده همراه با پخش موسیقی، یک شخص با ساز الکترونیکی خود بر روی صحنه اجرای زنده می کند. در این مقاله، قصد داریم تفاوت بین میکس پخش زنده و معمولی را بررسی کنیم. اگر به این موضوع علاقه دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تفاوت بین میکس معمولی و میکس پخش زنده چیست؟

میکس پخش زنده

در پاسخ به این سوال باید گفت که درواقع تفاوت های زیادی بین دستگاه میکس معمولی و پخش زنده وجود دارد. عمده ترین تفاوت آن ها این است که هنگام استفاده از میکس معمولی یک دی جی، آهنگ ها را میکس کرده و برای مخاطبان خود پخش می کند. اما با دستگاه میکس پخش زنده، دی جی می تواند موسیقی خود را به صورت زنده تولید و پخش کند و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.

از دیگر تفاوت های بین این دو دستگاه پخش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هنگام اجرای موسیقی با دستگاه میکس زنده به جای پخش موسیقی، یک ساز الکترونیکی وجود دارد که شخصی روی صحنه آن را می نوازد. وقتی فردی می گوید:«من اجرای زنده EDM را دیدم.» منظورش این است که علاوه بر دی جی، یک هنرمند EDM نیز بر روی صحنه ساز می زد.
  2. تفاوت دیگر این است که وقتی شما از یک دستگاه دی جی معمولی استفاده می کنید، آزادی زیادی برای انتخاب موسیقی های خود دارید. اما اگر از دستگاه میکس زنده استفاده کنید، باید طبق لیستی که با نوازنده ساز هماهنگ کرده اید پیش بروید.
  3. بزرگ ترین تفاوت بین دستگاه های میکس معمولی و زنده، مدت زمان پخش آهنگ ها توسط دی جی است. هنگامی که از یک دستگاه معمولی استفاده می کنید، زمان میکس دست شماست. در میکس پخش زنده، همان طور که گفته شد، فهرست خاصی وجود دارد که به دی‌ جی می ‌گوید چه چیزی را برای چه مدت اجرا کند و این مورد از نظر بعضی دی جی ها محدودیت بزرگی است.
  4. تفاوت دیگر میکس معمولی و زنده این است که در طول یک اجرای زنده لازم نیست همیشه به یک ژانر پایبند باشید. درواقع مهم نیست چه ژانری را می نوازید؛ زیرا نوازنده دیگر، با نواختن ساز های زنده به شما کمک می کند.

شکاف صوتی در اجرای دی جی

شکاف صوتی در اجرای دی جی

در یک اجرای دی جی، هنگامی که موزیک تمام می شود، اگر دی جی موزیک بعدی را پلی نکند صدا از بین میرود. در یک اجرای زنده شما در حال اجرا با چندین صدای درام چیده شده و سینتی سایزر های سکوئنس شده روی الگو های خاص خودشان هستید و پارامتر های هر صدایی از صدا های کلی اجرا که می خواهید را می توانید به تنهایی دستکاری کنید. شما حتی می توانید آن ها را از میکس کلی بیرون بیاورید. میکس دی جی، ترکیب دو ترک با یکدیگر است که در این روند، شما با شکاف بین دو ترک روبرو هستید اما در میکس زنده شما باید روابط و چیدمان بین صدا های در حال پخش در پیرامون یک آهنگ را کنترل و هدایت کنید.

هدایت در میکس پخش زنده

هدایت در میکس پخش زنده

در یک اجرای زنده شما هدایت کننده یا همان رهبر یک گروه موزیک هستید و لیستی از پیکربندی ها و تنظیمات گوناگون را در طول زمان به آن ها می دهید و اگر یک لحظه دست از این کار بکشید، موزیک شما خراب خواهد شد و حال شنوندگان بد خواهد شد. در مقابل آن، در دی جی کردن شما فرصت نفس کشیدن بیشتری دارید و می توانید موزیک را با توجه به دقایق باقی مانده تا میکس رها کنید و به برخی کار های کوچک بپردازید. در میکس پخش زنده شما فرصت سر خاراندن هم ندارید و باید تک تک ریزه کاری ها برای پخش یک صدای سالم و جذاب را زیر نظر داشته باشید.

آماده سازی برای اجرای زنده

میکس پخش زنده

اینکه می گویند دی جی کردن کار سختی نیست اشتباه است؛ اما خب دست شما بسیار باز تر و راحت ‌تر از یک اجرای زنده است. در هنگام پلی کردن می توانید ترک های بسیار خوبی را با میکس خوب به مخاطبان ارائه دهید. یک ارائه خوب هم نیاز به تمرین و پیگیری روزانه دارد. در مقابل این سادگی، میکس استودیویی در نخستین گام نیاز به داشتن گستره ای از مهارت های اجرایی و کارایی دستگاه های گوناگون و همچنین دانش موزیکال و مهندسی صدای بالا دارد. این یک واقعیت محض است که آماده سازی تجهیزات دی جی برای اجرا خیلی ساده است و به سرعت انجام می شود. در مقابل این سادگی، آماده سازی برای اجرای زنده زمان بر است و از وصل کردن مشتی سیم و کابل صدا و MIDI و آداپتور ها گرفته تا نخستین تنظیمات آن ها پس از برپایی و روشن کردن، زمان زیادی می خواهند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی تفاوت‌ های بین دستگاه میکس پخش زنده و معمولی پرداختیم و سعی کردیم این تفاوت ها را به زبان ساده بیان کنیم. با توجه به بررسی های انجام شده، باید بگوییم انتخاب هر کدام از این دستگاه ها به مهارت شما، علاقه و البته نظر مخاطبانی که قرار است برای آن ها برنامه اجرا کنید، بستگی دارد. اگر بیشتر به نواختن موسیقی با ساز علاقه دارید بهتر است دستگاه میکس پخش زنده را انتخاب کنید تا در هنگام اجرا از نواخته شدن زنده ساز نیز لذت ببرید. اما اگر نمی خواهید شخص دیگری هنگام اجرا شما را همراهی کند می توانید یک دستگاه پخش میکس معمولی را انتخاب کنید.

در نهایت با در دست داشتن اطلاعات درست و مقایسه تفاوت های این دو دستگاه، می توانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *