سکوئنس در موسیقی و معرفی چند اصطلاح تئوری دیگر

سکوئنس در موسیقی و معرفی چند اصطلاح تئوری دیگر

در دسته بندی : آهنگسازی

در موسیقی، اصطلاحات بسیار زیادی وجود دارد. در دنیای ساز ها، دنیای تئوری موسیقی و... . داشتن اطلاعات کافی از تئوری موسیقی، شما را هدایت می کند تا آهنگساز بهتری باشید. یکی از این اصطلاحات که احتمالا به گوش بسیاری از علاقه مندان به موسیقی خورده است، سکوئنس است. به طور کلی در موسیقی، به بیان مجدد یا توالی یک موتیف، یک ملودی یا فیگور هارمونیک، سکوئنس گفته می شود. برای این که بیشتر با این مفهوم و با چندین اصطلاح پر کاربرد دیگر آشنا شوید، حتماً ادامه مقاله را بخوانید.

سکوئنس چیست؟

سکوئنس یا سکانس در واقع به مجموعه ای از نت های موسیقی گفته می شود که پشت سر هم تکرار می شوند یا در نحوه نواختن آن ها ترتیب خاصی وجود دارد. سکوئنس یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد ریتم و هارمونی در موسیقی است. در سکوئنس با بالا و پایین آوردن هر نت در یک بازه، همه نت های دیگر نیز هماهنگ و مرتبط خواهند شد. سکوئنس را می توان در تمامی ژانر های موسیقی دید. از موسیقی کلاسیک و جاز گرفته تا پاپ و راک می توان سکوئنس را مشاهده کرد. همچنین، سکوئنس در موسیقی را می توان به صورت تک نت یا آکورد، تک ساز یا ترکیبی از ساز های مختلف در ریتم های مختلف نیز دانست. نکته مهمی که وجود دارد، این است که سکوئنس اغلب برای ایجاد ملودی به کار برده می شود. اما می توان از آن برای ایجاد آکورد یا پر کردن مکث های بین لحظه های موسیقی نیز استفاده کرد.

سکوئنس در موسیقی

سکوئنس در موسیقی

در مورد این که سکانس در موسیقی چیست، باید گفت که مهم ترین هدف استفاده از سکوئنس، ساخت ملودی در موسیقی است. در سکوئنس، گام ها نت های قبلی خود را می گیرند و با الگوی جدید، معمولاً صعودی یا نزولی تکرار می شوند. سکوئنس در موسیقی بسته به این که لحن صعودی یا نزولی را انتخاب می کنید، می تواند نشاط آور یا آرامش بخش باشد. همچنین، باید گفت که از سکوئنس تنها برای ساخت ملودی استفاده نمی شود. بلکه از آن ها می توان برای پر کردن شکاف های خالی بین عبارات موسیقی یا حتی ریتم نیز استفاده کرد. سکوئنس را در واقع می توان روشی برای آهنگساز ها و نوازنده ها دانست که از آن برای جذاب نگه داشتن ریتم آهنگ خود استفاده می کنند.

چگونه برای موسیقی، سکوئنس بسازیم؟

چگونه سکوئنس بسازیم

سکوئنس در موسیقی را می توان سنگ بنای موسیقی دانست. همچنین سکوئنس از راه های مناسب برای یادگیری نحوه تولید موسیقی است. در صورتی که بتوانید یک سکوئنس را در ذهن خود تصور و سپس ایجاد کنید، تقریبا می توانید هر آهنگی که بخواهید بنوازید. اگر کمی خلاقیت داشته باشید، ساخت سکوئنس ها آن قدر ساده است که می توانید به راحتی سکوئنس مورد نظر خود را پیدا کنید و آن ها را بسازید. تنها دانشی که باید از موسیقی داشته باشید، این است که بدانید چگونه نت های موسیقی را بخوانید. همچنین باید گفت که تشخیص سکوئنس ها در موسیقی بسیار ساده تر از دیگر اجزای موسیقی است. مهم ترین نکته ساخت سکوئنس در موسیقی ، به خاطر داشتن تعداد نت هایی است که می خواهید بنوازید. همچنین، به فاصله هر نت نیز باید دقت داشته باشید.

برای ساخت سکوئنس باید ابتدا نحوه تشکیل آکورد و نواختن آن ها را فرا بگیرید؛ سپس به زمان و تمرین دارید تا کاملاً به آن مسلط شوید. همچنین دانستن برخی تئوری های موسیقی نیز می تواند در ساخت سکوئنس به شما کمک کند؛ اما حتما لازم نیست که پیانیست یا آهنگساز ماهری باشید. تنها تسلط به اصول اولیه به شما کمک خواهد کرد تا سکوئنس مورد نظر خود را برای موسیقی، از یک صدای ساده کوتاه گرفته تا یک آهنگ کامل، بسازید. همچنین برای ساخت سکئونس در موسیقی بهتر است که به نت ها تسلط داشته باشید. تسلط روی نت ها به شما کمک می کند تا ملودی هایی بسازید که گوش نواز هستند. افرادی که به نت ها تسلط دارند معمولاً کم پیش می آید که از نت های ناهماهنگ استفاده کنند.

چند اصطلاح در تئوری موسیقی

تئوری موسیقی

حال که با مفهوم سکوئنس آشنا شدیم، باید این نکته را ذکر کنیم که دانستن تئوری موسیقی از نیاز های واجب هر آهنگساز است؛ زیرا اطلاع نداشتن از اصطلاحات یا مفاهیم تئوری، شما را در راه تاریک و بی چراغی، از مسیرتان دور می کند. پس در ادامه، چند اصطلاح بسیار مهم و کاربردی را معرفی می کنیم و توضیح مختصری از آن ها ارائه می دهیم تا بهتر در ذهن شما نقش ببندند:

  • افزایشی (Ascending)

افزایش در گام (Pitch) یا نواختن کیبورد پیانو از چپ به راست

  • کاهشی (Descending)

کاهش در گام یا نواختن کیبورد پیانو از راست به چپ

  • آهنگ یا کادنس (Cadence)

یک سکوئنس کوتاه از نت ها یا آکورد ها در پایان هر عبارت موزیکال

  • آکورد (Chord)

نواختن بیش از دو نت در زمان یکسان

  • گسست یا فاصله (Interval)

به دوری دو نت از یکدیگر، گسست گفته می شود. آکورد ها همگی از پیوند گسست ها ساخته شده اند و با توجه به شماره حروف، نت ها نام گذاری می شوند. برای نمونه، از نت C تا نت D، گسست دوم نام دارد. C تا F یک گسست چهارم است.

  • هارمونی (Harmony)

تن صدایی که مکمل یک ملودی باشد، هنگامی که به صورت همزمان نواخته شود. همچنین هارمونی، به پیوند بین سری آکورد ها اشاره دارد.

  • گسست هارمونیک (Harmonic Interval)

نت هایی از گام های گوناگون که همزمان باهم نواخته شوند؛ بر خلاف نواختن نت ها پشت سر هم و یکی پس از دیگری.

  • تخت (Flat)

نمایانگر این است که نت باید از نظر گام، یک نیم پرده پایین تر باشد؛ مانند کلید های مشکی در کیبورد پیانو که یک نیم پرده از نت های بالایی خودشان پایین تر هستند.

  • گام ماژور (Major Scale)

پر کاربرد ترین گام در موزیک غربی؛ یک سری از هشت نت، با الگوی روشنی از گسست ها: ۱-۲-۲-۲-۱-۲-۲

  • گام مینور (Minor Scale)

صدایی که شما با نواختن یک گام ماژور از نت ششم به بالا دریافت می کنید، رشته صدایی غم انگیز خواهد بود.

  • اکتاو (Octave)

یک گسست ۱۲ نیم پرده ای که با دو نت، با یک کیفیت یکسان، ساخته می شود که تنها یکی زیر تر و دیگری بم تر است.

  • گام (Scale)

یک رشته از نت ها که کلید های کیبورد را با یک الگوی خاص از گسست های بینشان بالا و پایین می برد.

جمع بندی

تئوری موسیقی به اندازه تمرین و استعداد، اهمیت دارد و هر آهنگسازی باید به آن توجه نشان دهد. یکی از موضوعات تئوری موسیقی، سکوئنس است که ما در این مقاله، آن را کامل و جامع تعریف کردیم. در واقع سکوئنس در موسیقی ، تکرار ملودی یا توالی هارمونی است. سکوئنس که به آن سکانس هم گفته می شود، می تواند دارای نت های بالا و پایین باشد که ارتفاع صدا را می سازد. سکوئنس را می توان یکی از رایج ترین و بهترین راه های گسترش و ساخت ملودی در نظر گرفت که امروزه نیز بسیار کاربرد دارد. در کنار این موارد، اصطلاحات پر کاربرد دیگری را هم به اختصار توضیح دادیم تا در مسیر موسیقی، راهنما و راهگشای شما باشند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *