نگاهی سریع به محصول جدید Moog  Subharmonicon

نگاهی سریع به محصول جدید Moog Subharmonicon

در دسته بندی : اخبار

سینتی‌سایزر جدید آنالوگ پلی‌ریتمیک نیمه مدورلار از موگ یعنی Subharmonicon، آخرین محصول تولید شده‌ی این کمپانی است که در جشنواره‌ی Moogfest آن را معرفی کرده بود اکنون به تولید انبوه رسیده است. پس بیایید باهم نگاهی به این سخت‌افزار جدید بیاندازیم.

سخت‌افزار

کمپانی موگ این سینتی‌سایزر را در زیر مجموعه‌ی نیمه مدولارش به همراه سینت‌های Grandmother و Matriarch دسته بندی کرده است. اما یک دسته‌ی دیگر که می‌توان برای Subharmonicon ایجاد کرد، زیر مجموعه‌ی سینت‌های Eurorack است که Mother 32 و DFAM نیز جز این دسته می‌باشند. پس شما می‌توانید این سینت نیمه مدولار را هم بر روی میز استودیو و هم در داخل یورورک استفاده کنید.

این سینت در سمت راستش دارای ۳۲ نقطه‌ی اتصال کابل پچ است که اگر بخواهیم با دقت بیشتری آنها را بشماریم، نقاط اتصال آن ۳۱ عدد هستند و پورت ۳۲ برای ورودی MIDI است که برای اتصال جک ۵ پین مجزا روی Mother 32 استفاده می‌شود.

سنتز

اینجا جایی است که این سینت واقعا حرفی برای گفتن دارد. Subharmonicon ساختار سنتز صدا سازی‌اش را از سینتی سایزرهای Trautonium، Mixtur-Trautonium و Moogtonium به ارث برده است که اولین بار در سال ۱۹۲۹ تولید شدند. این سینت برای تنظیم گام دو sub-oscillator خودش از یک مدار تقسیم کننده استفاده کرده است. این سینت دارای دو بخش نوسان ساز اصلی به همراه دو sub-oscillator برای هر یک از آنها است. این sub-oscillator‌ها به ۱۶ مقدار تبدیل شده‌اند. بنابراین از لحاظ فنی شما می‌توانید صدای یک آکورد ۶ نت را از این سینت دربیاورید. متاسفانه این سینت فقط دارای یک بخش VCF و VCA هستند پس صدا در بهترین حالت می‌تواند مونوفونیک یا پارافونیک باشد.

سکوئنسر

این یکی از بهترین بخش‌های این سینت است که برگرفته شده از یک ماشین قدیمی از دهه‌ی ۱۹۳۰ به نام Rhythmicon می‌باشد. Subharmonicon بر اساس سیگنال ساعتگرد خارجی یا داخلی اصلی‌اش توانایی تولید ریتم‌های چندگانه را دارد. بر روی آن چهار تولید کننده‌ی ریتم وجود دارد که می‌توانند تمپوی‌اصلی را از ۱ تا ۱۶ بخش تقسیم ساعتی می‌کنند، تا ریتم‌های چندگانه‌ی مختلفی را تولید کنند. بر روی آن دو سکوئنسر ۴ مرحله‌ای وجود دارد که هر کدامشان برای یک نوسان‌ساز هستند اما sub-oscillatorها می‌توانند به صورت مجزا به هر کدام از سکوئنسرها اختصاص داده شوند. این ایده‌ی کلی از اعمال کردن مقادیر گام به یک ریتم تولید شده‌ی مستقل به تئوری ترکیب وابسته به ریاضیات از Joseph Schillinger در دهه‌ی ۱۹۵۰ می‌باشد که تقریبا تنها با یک سکوئنسر ۴ مرحله‌ای تقریبا همه چیز ممکن شده است.

اتصال پچ‌ها

بخش اتصال پچ این سینت ارائه دهنده‌ی یک انعطاف پذیری بالا برای دستکاری تولید کنندگان ریتم و همچنین کنترل نوسان‌ساز اصلی در کنار sub oscillatorها است. اگرچه هنگام مقایسه‌ی آن با Mother 32 متوجه خواهید شد که آن فاقد میکسرهای CV  و همچنین خروجی‌های LFO  است. Mother 32 دارای یک جک Assign خیلی عمیق است که می‌تواند برای خروجی انواع چیزهای مختلف شخصی سازی شود که این مورد هم در Subharmonicon وجود ندارد.

در نهایت

سینت Subharmonicon علاوه بر سازگاری با یورورک در حال حاضر یکی از سینت‌های پر طرفدار است. ممکن است که کمبودهایی در Patchbay آن وجود داشته باشد و فقط یک مسیر صوتی برای نوسان‌سازها وجود داشته باشد، اما عناصر هسته‌ای بسیاری از این سینت به عنوان جک خروجی در دسترس هستند که برای بهره برداری از آن با استفاده از سیستم‌های مدولار آسان و کافی می‌باشد. سینت DFAM و سکوئنسرش به عنوان یک سینت مدولار نا امید شدم اما Subharmonicon کارایی‌های خوبی را برای خلاقیت‌های بی پایان موسیقیایی در اختیار کاربران قرار داده است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *