در خرید میکسر دی جی به این نکات توجه کنید

در خرید میکسر دی جی به این نکات توجه کنید

در دسته بندی : دی‌جی

بسیاری از مردم عاشق موزیکی هستند که یک دی جی میکس کرده است و همیشه دوست دارند بدانند که یک میکسر دی جی چه کار هایی انجام می دهد. یک دی جی فقط آهنگ های مختلف پخش نمی کند؛ بلکه از مهارت هایش برای میکس کردن آهنگ ها با یکدیگر استفاده می کند. دی جی ها از دستگاه های میکسر برای میکس کردن صدا های مختلف و تولید یک صدای جدید استفاده می کنند. اگر شما نیز به حرفه دی جی علاقه دارید، باید کار با میکسر دی جی را یاد بگیرید. ما در این مقاله توضیح می دهیم که میکسر دی جی چیست، چگونه می توان از آن استفاده کرد و تفاوت آن با کنترلر چیست.

اجزای میکسر دی جی

  • ورودی: ورودی منبع صدایی است که باید میکس شود. انواع مختلف میکسر ورودی های متفاوتی دارند. برای مثال بعضی از میکسر ها به منابع ورودی ای مانند تلفن همراه، کنترلر و ... متصل می شوند. به غیر از این، بعضی از میکسر های دی جی میکروفون دارند و شامل یک منبع مستقیم ورودی صدا می شوند. بعضی از میکسر ها با کابل یو اس بی به کامپیوتر ها متصل می شوند. بعضی از میکسر ها نیز تمام ورودی ها را دارند. پس در هنگام خرید میکسر به نوع استفاده خود و ورودی میکسر توجه کنید.
  • میکسر: سخت افزار بعدی خود میکسر است. این سخت افزار تمام ورودی ها را جمع می کند و شما با آن صدا ها را تغییر می دهید و تنظیم می کنید. تنظیم صدا یعنی اینکه فرکانس و حجم صدا تغییر پیدا کند. به این صورت است که موسیقی جدید خلق می شود.
  • خروجی: شما با خروجی میکسر موزیک نهایی خود را گوش می دهد. برخی از میکسر ها به بلندگو متصل می شوند و بعضی به هدفون.

امکانات مهم میکسر دی جی

میکسر دی جی
  1. فیدر: فیدر های هر کانال درواقع میزان صدای هر ورودی را کنترل و تنظیم می کند. هر میکسر یک فیدر اصلی دارد که مسئول تنظیم صدای فیدر هر کانال است.
  2. کراس فیدر: کراس فیدر برای تقسیم صدا بین هر ورودی عوض کردن و رفتن به یک آهنگ متفاوت لازم است.
  3. ناب اکولایزر: یکی از امکانات میکسر دی جی است که باعث می شود تن صدای ورودی را تغییر دهید. به این وسیله شما قادر به تنظیم فرکانس هر کانال خواهید بود.
  4. بخش افکت: هر میکسر بخش افکت مربوط به خود را دارد که در هنگام میکس آهنگ، یک لایه به موزیک شما اضافه می کند.
  5. ناب فیلتر: ناب فیلتر به فرکانس هر آهنگ عمق می بخشد و در تغییر و ساخت یک آهنگ به دی جی کمک می کند.

تفاوت میکسر با کنترلر

تفاوت میکسر با کنترلر

ابتدایی ترین تفاوت میکسر و کنترلر دی جی در نحوه کار با آن هاست. درواقع میکسر چند ورودی صدا دارد و شما با آن چندین صدا را میکس می کنید و به آن افکت اضافه می کنید. البته برای پخش موزیک باید به میکسر چند دک متصل کنید. کنترلر ها همه وسایل مانند میکسر ها و دک ها را در خود دارند. کنترلر های میدی لازم است به لپتاپ متصل شوند و با یک نرم افزار دی جی از آن ها استفاده می شود. کنترلر های همه کاره که میکسر دارند، خودشان مجهز به نرم افزار هستند و نیازی به لپتاپ ندارند.

اگر اول کار هستید و می خواهید با حرفه دی جی و چالش های آن آشنا شوید، بهتر است که یک کنترلر بخرید. البته بهتر است این کنترلر در آینده قابلیت ارتقا داشته باشد. اگر قصد دارید که در کلاب ها مراسم اجرا کنید، بهتر است که وسایل استاندارد دی جی های حرفه ای مانند پلیر و میکسر دی جی را خریداری کنید. البته باید اشاره کنیم که مدل های جدید پلیر بعضی از امکانات کنترلر را دارند.

تفاوت میان میکسر 2 کاناله و 4 کاناله

تفاوت میان میکسر 2 کاناله و 4 کاناله

حال که تفاوت میان میکسر و کنترلر را می دانید، بهتر است که بهترین میکسر دی جی را بخرید. میکسر های 2 کاناله برای دی جی های مبتدی مناسب هستند و میکسر های 4 کاناله برای حرفه ای ها. میکسر های 4 کاناله امکانات اضافی تری نسبت به میکسر های 2 کاناله دارند که شامل موارد زیر می شود:

  • کنترل Booth

این ویژگی زمانی به کار می آید که از میکسر در مهمانی ها و مراسم های مختلف استفاده می شود. با این نوع کنترل، شما ورودی های مختلف را به میکسر فقط با یک ناب متصل می کنید.

  • پنل Effect/FX

میکسر 4 کاناله با پنل های افکت خود یک لایه به ترک ها اضافه می کند. این ویژگی به آهنگ اکو، ریورب و دیگر امکانات را اضافه می کند.

  • میکروفون

این ویژگی در میان میکسر های 2 کاناله و 4 کاناله مشترک است. میکروفون های میکسر 4 کاناله بهتر است و صدای ورودی آن کیفیت بالاتری دارد.

آموزش مقدماتی دی جی میکسر

آموزش مقدماتی دی جی میکسر
  1. تنظیم سیستم

برای تنظیم و برپایی سیستم باید ورودی و خروجی را به میکسر متصل کنید. مطمئن شوید که هر ورودی به کانال درست وصل شده است. در میکسر های یک کاناله و دو کاناله، هر دو باید در یک راستا باشند. در میکسر های 4 کاناله، هر کانال را به سمت درست متصل می کنید. این مرحله اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در صورت درست عمل نکردن، میکسر دی جی آسیب می بیند.

  1. تنظیم صدا

شما باید با ناب اصلی صدا را تنظیم کنید. صدای هر کانال یا ورودی را نیز با فیدر های کانال تنظیم می کنید. بعد از پخش موزیک، کم کم صدا را زیاد کنید تا به صدای مد نظر برسید. در این مرحله لازم است که با یک هدفون دی جی، صدای موزیک را به درستی بشنوید.

فیدر کانال صدای هر کانال را کنترل می کند و کراس فیدر برای قطع صدای بین هر کانال است. اگر کراس فیدر را در وسط قرار دهید، می توانید دو ورودی را به صورت همزمان پخش کنید. تنظیم اکولایزر بالای فیدر کانال است.

جمع بندی

اگر به تازگی می خواهید وارد حرفه دی جی شوید، پیشنهاد می کنیم کار خود را با کنترلر و نرم افزار های دی جی شروع کنید. بعد از کمی حرفه ای شدن، می توانید یک میکسر دو کاناله بخرید. اگر در کلاب ها فعالیت می کنید، یک میکسر چهار کاناله برای شما مناسب تر است. هر کدام از این دستگاه ها ویژگی هایی دارند و با اضافه شدن هر ویژگی، قیمت آن ها نیز بالاتر می رود.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *