خرید کارت صدا

خرید کارت صدا

در دسته بندی : دی‌جی

بسیاری از مردم فکر می کنند که توانایی رایانه ها و تجهیزات صوتی به صورت مستقل مناسب است و دیگر نیازی به تجهیزات اضافی برای بهبود کیفیت صدا نیست؛ اما باید بدانید که استفاده از یک کارت صدا مزایای بسیار زیادی دارد. برای آشنایی بیشتر در این مقاله سعی داریم در مورد وظیفه این سخت افزار و مدل های مختلف آن توضیح دهیم. اگر می خواهید بدانید که آیا خرید کارت صدا برای شما ضروری است و به آن نیاز دارید یا خیر، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

کارت صدا چیست؟

کارت صدا در واقع یک قطعه سخت افزاری است که وظیفه دریافت، پردازش و خروج صدا را به عهده دارد. کارت صدا از طریق PCI یا USB به مادربرد رایانه شما متصل می شود و دارای پورت های مختلفی برای هدفون، بلندگو و میکروفون است.

امروزه دیگر مانند گذشته به کارت های صدا نیازی نیست؛ چرا که تمامی مادربرد ها دارای کارت صدا پیش فرض هستند و می توانند نیاز های اولیه یک کاربر معمولی را برطرف کنند؛ اما با این حال خرید این سخت افزار هنوز هم برای بسیاری از کاربران می تواند خوب باشد؛ زیرا مزایای زیادی نسبت به کارت های پیش فرض مادربرد ها ارائه می دهد.

کارت صدا چه کار می کند؟

خرید کارت صدا

کارت صدا وظیفه تبدیل سیگنال صوتی دیجیتال به سیگنال آنالوگ را به عهده دارد تا بتوانید از طریق هدفون یا بلندگو به صدا های مختلف گوش دهید. همچنین کارت صدا وظیفه جلوه های ویژه صدا مانند اکو و ریورب را نیز به عهده می گیرد.

تفاوت کارت صدا با کارت صدای یکپارچه مادربرد چیست؟

تفاوت اصلی بین کارت صدا مجزا و کارت صدای یکپارچه مادربرد در این است که نمونه های مجزا دارای پردازنده اختصاصی هستند. استفاده از یک کارت صدا مجزا می تواند وظیفه پردازش بیشتر را از روی دوش پردازنده بردارد. همچنین کارت های صدا معمولا از جلوه های ویژه مانند EAX و صدای فراگیر پشتیبانی می کنند که می تواند به بهبود تجربه شما کمک زیادی کند. علاوه بر این نمونه های مجزا ورودی و خروجی های بیشتری نسبت به نمونه های یکپارچه مادربرد دارند. البته نکته ای که لازم است بدانید این است که خرید کارت صدا کمک چندانی به بهبود عملکرد پردازنده شما نخواهد کرد. امروزه پردازنده های رایانه ها و حتی پردازنده های موبایل آنقدر قدرتمند هستند که پردازش صدا تاثیری چندانی در عملکرد آن ها نخواهد داشت. Creative یکی از بزرگ ترین و محبوب ترین تولید کنندگان کارت صدا در دهه 90 و اوایل دهه 2000 بود. اما با اضافه شدن کارت صدای یکپارچه به مادربرد ها اکثر کاربران معمولی از خرید کارت صدا بی نیاز شدند.

یکی دیگر از تفاوت های کارت های صدا مجزا نسبت به مدل های یکپارچه این است که مدل های مجزا دارای نسبت سیگنال به نویز (SNR) بیشتری هستند. این بدین معنی است که یک کارت صدای مجزا می تواند صدای واضح تری تولید کند و نویز کمتری داشته باشد. همچنین صدای پردازش شده توسط کارت صدا دارای اعوجاج هارمونیک کمتری است که باعث می شود صدایی که می شنوید اعوجاج کمتری داشته باشد. در نهایت یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود خرید کارت صدا تصمیم بهتری نسبت به استفاده از مدل های یکپارچه باشد، کیفیت صدای بهتر مدل های مجزا است؛ چرا که کارت صدا های مجزا دارای تقویت کننده های داخلی هستند.

چه کسانی به کارت صدا نیاز دارند؟

کارت صدا

کارت صدا بیشتر برای گیمر ها و کسانی که علاقه زیادی به شنیدن موسیقی با کیفیت بالا دارند، مناسب است. کسانی که از تجهیزات تخصصی برای تولید موسیقی مانند میکروفون یا میکسر حرفه ای استفاده می کنند، حتما باید به فکر خرید این سخت افزار باشند تا کیفیت کار خود را بهبود دهند. علاوه بر این افرادی که به دلیل کار خود معمولا صدا های در حال پخش را ضبط می کنند، باید از کارت صدا استفاده کنند؛ زیرا دارای ورودی/خروجی های بیشتری است و از کانال های بیشتری نیز پشتیبانی می کند.

آیا کارت صدا کیفیت صدا را بهبود می بخشد؟

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که آیا خرید کارت صدا و استفاده از آن می تواند کیفیت صدا را بهبود دهد یا خیر؟

در جواب به این سوال، همان طور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، کارت های صدا مجزا به دلیل داشتن SNR و THD بالاتر می توانند تجربه شما از شنیدن صدا را بهبود دهند. این کارت ها با داشتن آمپر های قدرتمند تر در کنار هدفون ها و بلندگو های بالارده استفاده می شوند تا بتوان نهایت استفاده را از این دست هدفون ها و بلندگو ها برد.

کارت صدا

خرید کارت صدا برای دسترسی به یک سری قابلیت های جدید می تواند ایده مناسبی باشد. برخی از این سخت افزار ها ویژگی های خاصی مانند Dolby Digital یا صدای فراگیر مجازی را ارائه می دهند که می تواند تجربه جدیدی از شنیدن صدا را برای شما رقم بزند. به همین دلیل می توانیم به طور کلی بگوییم که بله استفاده از یک کارت صدا حرفه می تواند کیفیت کلی صدای رایانه یا لپ تاپ شما را بهبود دهد.

نکته ای که لازم است بدانید این است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی کارت های صدا نیز در مدل های مختلفی به فروش می رسند. برای مثال برخی از کارت های صدا حرفه ای با پورت USB عرضه می شوند که عموم مردم آن ها را با نام DAC یا تقویت کننده می شناسند.

نتیجه گیری

کارت صدا یک قطعه سخت افزاری است که به رایانه متصل می شود و وظیفه دریافت، پردازش و خروج صدا را به عهده دارد؛ اما با اضافه شدن کارت صدا های یکپارچه به مادربرد ها بسیاری از افراد دیگر نیازی به خرید مدل های مجزا ندارند؛ این در حالی است که استفاده از کارت صدا های جداگانه می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد، به خصوص اگر یک آهنگساز یا دی جی حرفه ای باشید. برای آشنایی بیشتر با این سخت افزار در این مقاله در مورد مزایای استفاده از آن و این که چه دست از افرادی به آن نیاز دارند، توضیح دادیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *