ساخت یک الگوی DAW برای کمک به چابکی در پیاده سازی ایده
شما میتوانید برای کمک به خودتان در پیشبرد تندروی کار در هنگام آغاز آهنگسازی یک DAW ایده آل وخوب بسازید. در این نوشتار روش ساخت یک الگوی ساخت درخور با موزیکی که میسازید نوشته شده است.
اتاق کاری که ما در آن روش ساخت این الگوی پیش ساخته را آموزش میدهیم به صورت فراگیر میباشد و ممکن است در هر سبکی که باشید به کارتان بیاید و بهره وری شما را به اوج رساند.
ساخت الگوها یا چهارچوب های آماده میتواند کوچکترین بخش ساخت موسیقی باشد، اما شاید پنداشتن به انجام چنین کاری هم شما را کنجکاو کرده باشد.
هنگامی که به یک رویه خالی از نرم افزار خیره شده اید و میکوشید تا یک آهنگ تازه را بیآفرینید، باید نوآورانه ترین آرایش دست یافتنی را نشانهروی کنید. جست وجوی برای پلاگینها، ساخت ترکها و پیکربندی مسیریابیها یک روش بی چون و چرا و آسوده برای از بین بردن انگیزه شما است.
اگر شما چیزی در سر خود دارید باید آن را تا جایی که میتوانید تند وتیز درون نرم افزار بنویسید و پیاده سازی کنید، شما زمانی برای از دست دادن ندارید.
بسته به روش آهنگسازی شما، الگوها و چهارچوب های گوناگونی پیش رو میباشد. یک سازنده میتواند به شمار انگشتان دست یا بیشتر سینتی سایزر و یک درام ماشین به همراه پیکربندی مسیریابیهای پیچیده ی ساید چین داشته باشد و با آنها بسازد ،یا میتواند یک ارکستر ۸۰ قسمتی نیازش باشد یا یک لپ تاپ. اکنون که ما درباره ی لپ تاپ و آهنگسازی با آن سخن میگوییم باید ببینید در یک لپ تاپ و DAW که میتواند جای یک استودیو خانگی یا ارکستر مجازی باشد، باید به چه گزینه هایی که برای چهارچوب ما ایده آل میباشد بیاندیشیم.
چیزهایی که به آنها نیاز دارید به صورت کلی دربرگیرنده ی:
- سازها، افکت ها، آنالیزرها و هر چیزی که همیشه و بارها آنها را بکار میگیرید.
- برخی از پروژه های پیروز برای الگو برداری در جایگاه یک سرچشمه.
- راهنمای DAW، اگر که به روش کار کردن با الگوهای آن آشنایی ندارید.
۱-کانال مستر
شاید آغاز کار در مستر کمی عجیب باشد. اما برخی از مهم ترین ابزارها در اینجا هستند. شما هیچوقت حاضر به ترک و فراموشی آنها نیستید و در هر پروژه آنها را بکار میبرید پس چرا آنها را بارها و بارها در هر بار که پروژه ای تازه باز میکنید بخواهید دوباره از نو به آن بیافزایید و سازماندهی کنید؟
- یک لیمیتر بیافزایید:
نخستین چیزی که در اینجا باید آن را پوشش دهیم با ارزشترین نکته است: اگرتنها یک المان در پروژه ی خود دارید در آخرین زنجیره ی کانال مستر خود یک لیمیتر بگذارید. این لیمیتر برای میکس کردن نیست آن برای ایمنی است تا اگرکه یک لوپ فیدبک یا یک ناب ولوم در پلاگینی ناگهان به یکباره تا آخر زیاد شد صدایی که میشنوید خیلی زیاد نشود و به گوش یا ابزارهای شما آسیبی نرساند.
اگر میتوانید Threshold را روی +۶ dB دسیبل بگذارید تا از ورود صدای شما به لیمیتر جلوگیری کند و تا زمانی که لغزش و کجروی پیش نیامده است کاری بر روی صدا انجام ندهد.
اکنون با جایگیری یک لیمیتر در پایان زنجیره ی باس مستر دیگر نیازی نیست نگران بالا رفتن ناگهانی صدا باشید و به آسودگی میتوانید افکت ها و سازها و .... را بیافزایید.
- آنالیزر خودتان را آماده کنید:
بیشتر سازندگان گونه ای آنالیزر دیداری را برای دریافت بازخوردهای فرکانسی در صداها بکار میبرند. چه یکی از هواداران Voxengo SPAN باشید چ و آنالیزر دیگری را بکار بگیرید اکنون زمان افزودن آن میباشد.
- توانایی سنجش A/B را داشته باشید:
بازگردانی (جابجا شدن بین یک ترک الگو یا سرچشمه و پروژه ی شما برای سنجیدن) یک بخش لازم در فرایند بیشتر افراد است و پلاگین هایی مانند Mastering The Mix Reference و Metric AB از کمپانی ADPTR Audio انجام این کار را برایتان آسان میکنند. همچنین آن میتواند آسان تر بشود اگرکه در زنجیره ی باس مستر پروژه ی شما همه ی ترک های (سرچشمه) از پیش آماده باشند.
اگر که برای سنجش میخواهید صداها را درون DAW بارگذاری کنید، اکنون آنها را در ترک خودشان بارگذارید و به یاد داشته باشید که ما نمیخواهیم این صدا را در باس مستر پردازش و میکس کنیم و بشنویم، بنابراین آن باید زنجیری باس خروجی خودش را داشته باشد.
چیز دیگری هم هست؟
برخی از سازندگان نرمافزار Control Room را بکار میگیرند یا یک پیوند USB یا MIDI برای ابزارهایی دارند که نیازمند جایگیری که در باس مستر میباشند. اکنون خوب است که به پروژه های خودتان نگاهی بیاندازید تا ببینید چه افکت ها و پیکربندی هایی را بارها و بارها در آنها بکار برده اید.
۲.سازها
زمان آن است که اگر سازهای مجازی را بکار مگیرید برخی از اساسی و پایه ترین های آنها را به الگوی خود بیافزایید. آیا از سینتی سایزر یا درام ماشینی دارید که همیشه و پیوسته استفاده می کنید؟ اگر چنین است پس زمان افزودن آنها میباشد.
برای نمونه داشتن یک صدای بیس ساده و درام ماشین ها یا کیت های درام ۸۰۸ یا ۹۰۹ در الگو به صورت از پیش آماده یک گزینه ی خوب برای پیشبرد بدون دردسر پروژه ها و پیاده کردن ایده ها در آغاز کار است. همچنین میتوانید یک ریتم ساده ی ۴/۴ نیز را بر روی ترک درام ماشین خودتان نیز آماده داشته باشید.
باید به یاد داشته باشید که این یک الگو میباشد و نباید آن را با پلاگین های سنگین بارگذاری کنید و سبک ترین پلاگین های پایه ی DAW را بکار بگیرید تا پروژه ی الگو سنگین نشود و بعد از پیاده سازی ایده میتوانید آنها را با هر پلاگین دیگری جایگزین کنید.
۳.کانال های صدا
آیا این ارزشش را دارد که کانال های صدا را نیز در پروژه ی الگوی خود پیکربندی کنید؟ به یاد داشته باشید که این کاری ساده است و تنها با فشردن یک کلید این کانال ها ساخته میشوند. اگر شما سمپل ها را بکار میبرید شاید نیازی به ساخت کانال های صدا نباشد. اما هرکسی که کار رکورد انجام میدهد یا میخواهد صدای سینتی سایزر و درام ماشین خودش را به درون DAW بیاورد بهتر است که پیکربندی های ورودی ها و میکروفون خودش را از پیش آماده داشته باشد. دیگر ویژگی این کار توانایی بارگذاری پلاگین ها بدون هدر دادن زمان است.
۴.گروه بندی کانال ها
گروه بندی کانال ها برای پردازش و شناسایی بهتر آنها یک راه بسیار خوب است که میتواند بسته به نیاز شما این گروه بندی ها گوناگون باشند. برای نمونه گروه درام ها دربرگیرنده ی صدای Kick و Snare و .... و پرکاشن ها و سازهای کوبه ای میباشد و شما میتوانید برخی پردازش های سرتاسری را بر روی این کانال ها انجام دهید که بسیار کاربردی و مفید است.
۵.یافتن نوار کانال ها
به احتمال زیاد شما دریافته اید که در هر کانال دسته ای از افکت های یکسان را بارها بکار برده اید. همیشه افزودن یک اکولایزر و کمپرسور چیزی ناگریز است، پس برای پس اندازی زمان بهتر است در هر ترک خود این دو افکت را بیافزایید.
منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.
0 دیدگاه