Ableton Live 11 چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

Ableton Live 11 چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

در دسته بندی : آهنگسازی , دی‌جی , نرم افزار

کمپانی Ableton ویرایش تازه Live 11 را به همراه پنج دستگاه و پیشرفت های بزرگ در زمینه های کامپینگ (همراهی موزیکال) و اکسپرسیون پلیفونیک MIDI رونمایی کرده است. واپسین ویرایش این DAW درست پس از گذشت دو سال از پخش Ableton 10 خواهد آمد و چندین چشمانداز بزرگ را در گردش کاری دوست داشتنی Ableton درآمیخته است. زمان انتشار این ویرایش سال آینده‌ی میلادی خواهد بود.

abletonlive11

Live 11 کامپینگ یا یک تکه کردن بهترین لحظات اجراهای چندگانه را بسیار آسان ساخته است. این ابزار کامپینگ تازه نمونه گیری و برش دادن را از پیش سریع تر و بهتر کرده است و برای نمونه شما میتوانید در هنگام پخش، آزمایشات بیشتری با ارنجمنت خود انجام دهید. مانند اینکه به آسانی میتوانید سمپل ها را در هنگام پخش در تایم لاین ترک موجود، جانشین کردن یا برش دهید. که این کار در ویرایشهای پیشین Ableton در دسترس نبوده است. با دنبال کردن این مقاله از ویژگی های تازه در این ویرایشِ Live آگاه شوید.

آفریدن رساترین برداشت خودتان

رکورد و کامپینگ انجام دهید: Live اکنون میتواند گذرهای چندگانه صدا یا اجرای MIDI را درون برداشتهای جداگانه را سازماندهی کند و این راه بسیار خوبی برای گزینش بهترین بخش های رکورد شده و یکی کردن آنها می باشد. یا اینکه با بهم پیوستن سمپل های تصادفی از لایبرری با روشی تازه به صدای دلخواهتان نزدیک شوید.

ویرایش ترک‌های لینک شده: شما میتوانید دو یا چند ترک را برای ویرایش همزمان محتوای آنها لینک کنید. با این کار میتوانید ویرایش سازهای چند ترکه یا اجراها با چندین نوازنده را شتاب دهید و آسان‌تر کنید در هم زمان همه چیز در ترکها را سر زمان نگه دارید. این ویژگی برای MIDI ها نیز کار می‌کند.

گیرایی بیشتری به موزیکتان بیافزایید

کنترلرهای MPE خودتان را بکارگیرید: کنترلرهای سازگار MPE خودتان را روشن کنید و بیدرنگ برای هر نت خم (Bend)، اسلایدها و فشارهای جداگانه برای نت ها را در یک آکورد بیافزایید. دگرگونی های زیرکانه ای را بیافزایید و بین آکوردها مورف کنید (دگرگونی فرم موج) و بافت های صدای پیشرفته ای را بیافرینید.

MPE stands for MIDI Polyphonic Expression. This way of using MIDI allows MPE-capable devices to control multiple parameters of every note in real time for more expressive instrumental performances.

MPE چیست؟

MPE مخفف (MIDI Polyphonic Explained) است. این روش بکارگیری MIDI، به دستگاه های سازگار با MPE این دسترسی را می‌دهد تا پارامترهای چندگانه از  هر نت را در زمان زنده کنترل کنید تا اجرای ساز رساتری داشته باشید.

همچنین می توانید نمای Note Expression به همراه پیتچ، اسلاید و انولوپ های فشار هر نت را ویرایش کنید تا صدایی زنده تر را ساخته و پرداخته کنید، یا اینکه طراحی صدای خودتان را با سکوئنس کردن دگرگونی های صدای پلیفونیک پیشرفت دهید.

گنجانده شدن صداهای رساتر: Wavetable، Sampler و Arpeggiator همگی برای پشتیبانی از MPE بروز شده اند و Live پریست های MPE برای هر دستگاه ارائه خواهد داد، که ابعاد تازه ای از واکنش و توانایی پخش را به صدای شما می‌دهند. این گزینه های جدید همچنین افترتاچ پلیفونیک بر روی دستگاه Push را دست یافتنی کرده است.

آزمایش با دستگاه های تازه

hybrid-reverb

Hybrid Reverb

Hybrid Reverb درهم‌آمیزنده ی پیچ و تاب و ریورب های الگوریتمیک است. میتوانید صداهایتان را در هر فضایی ببرید، از فضاهای ساده در زندگی واقعی گرفته تا فضاهایی که واقعا از قانون فیزیک حتی سرپیچی میکنند! با آن میتوانید دنباله های ریورب را مدوله و کنترل کنید، آن را از بخش convolution به صورت موازی یا سری اجرا کنید یا Hybrid Reverb را مانند یک ساز برای طراحی صدا در زمان زنده استفاده کنید.

Spectral Resonator

این دستگاه طیف سیگنال صدای ورودی را به چند بخش می‌شکند، سپس با یک فرکانس یا یک نت ظریف با روش های رادیکالی نتایج را پردازش و بعد آنها را شیفت و بلور می‌کند. ورودی سایدچین میدی نیز به موزیسین ها این دسترسی را می‌دهد تا مواد را در کلید پردازش کنند و حتی از این دستگاه مانند یک ساز پلیفونیک استفاده کنند.

Spectral Time

آن صدا را به بخش های کوچک تقسیم می‌کند و آنها را به یک دیلی پایه فرکانسی می‌خوراند، پیامد آن نیز اکوهای متالیک، فرکانس شیفت شده و افکت های ریورب مانند است. کنشگر Freeze برش‌های صدا ،هم در اجرای آزاد و هم در زمان پروداکشن ، بیت را اسیر و قفل می‌کند تا افکت های درخشنده و گلیچی و لکنتی را به ارمغان آورد.

pitchloop89

PitchLoop89

با این دستگاه شیفت پیچِ Max for Live می توانید افکت های گلیچ وحشتناک، سوسوهای دیجیتالی دیلی و لرزش‌های عجیب بسازید. این دستگاه در همکاری با Robert Henke و الهام گرفتن از Publison DHM 89 که یک پردازنده افکت دیجیتالی است ساخته شده است . آن یک ابزار انعطاف‌پذیر برای افزودن کاراکتر به صداها در استودیو یا آزمایشاتِ در لحظه روی استیج است .

Dillon Bastan is a Los Angeles based sound artist, developer, music producer, and performer. He constructs interactive and intuitive experiences with sound as art, music, or tool. He uses a variety of programming languages, softwares, technologies, and a musical background. His passion for nature and interest in technology pulls him to blend the organic and synthetic.

Dillon draws on experiences from music, traveling, programming, meditation, and construction/carpentry for inspiration and solutions to his projects. He is constantly collaborating, learning, and exploring new possibilities in sound, art, and technology.

Ableton 11 دارای ۶ ساز و افکت تازه با الهام از طبیعت است که با همکاری Dillon Bastan ساخته شده اند. که از فرایندهای فیزیکی و طبیعی الهام گرفته اند.

شانس ولوسیتی

Vector FM

Vector FM: دستکاری ترکیبات گوناگون اُسیلاتورهای FM که به‌ صورت ذرات متحرک نشان داده می شوند، همچنین برای ساخت مدولاسیون و ساختن بافت های پیچیده‌ی صداها به کار می روند.

Vector Grain

Vector Grain: یک لوپر granular است که با حرکت دادن ذرات روی اینترفیسِ صدا، مدولاسیون صدا را تجسم می کند . این دستگاه با جاذبه و مغناطیس بازی می کند و ذرات را از طریق یک میدان جریان لوپ می کند.

Vector Delay

Vector Delay: هر ذره نمودار شده در این دستگاه دیلیِ چند ضربه ای، نشان دهنده یک خط تأخیر متفاوت است که با حرکت کنترل شده بدست نیروهای فیزیکی، افکت‌های دیلی، ریورس یا پیچ شیفتینگ ایجاد می کند.

emit

Emit: این یک سینی سایزر granular است که از شلیک ذرات از میان یک طیف‌نگاره استفاده می‌کند تا دانه ی یک سمپل پخش شده را نشان دهد، در حالی که حرکات عمودی نشان دهنده ی پنینگ و فیلتر رک می‌باشند.

tree tone

Tree Tone: الگوهای گوناگون فراکتال را با الهام از گیاهان رشد دهید ، سپس آنها را برای ساخت صدا با اُسیلاتورهای Wavetable یا به عنوان تشدید کننده صدای ورودی بکارگیرید.

نمونه ای از یک الگوی هندسی فراکتال

فراکتال یک الگوی پایان ناپذیر است. فراکتال ها الگوهای بی نهایت پیچیده ای هستند که در مقیاس های مختلف مشابه خود هستند. آنها با تکرار یک روند ساده بارها و بارها در یک حلقه بازخورد مداوم ایجاد می شوند. فراکتال ها با استفاده از بازگشت ، تصاویری از سیستم های پویا هستند ، تصاویر آشوب . از لحاظ هندسی ، آنها بین ابعاد آشنا ما وجود دارند.

bouncy notes

Bouncy Notes: توپ ها را روی پیانو رول به بالا و پایین پرتاب کنید، تا افکت های دیلی شیفتینگ گام، یا آرپژیوهایی را با این سکوئنسر MIDI، برپایه‌ی جاذبه بسازید.

Live listens to and adjusts its tempo based on incoming audio in real time, making it a dynamic part of the band instead of the tempo source that everyone has to follow. When you DJ, you can even turn Live into a tempo-synced FX box.

Tempo Following

Live بر پایه صدای ورودی در واحد زمان به صورت زنده آن را گوش می‌دهد و تمپو را تنظیم می‌کند و از آن یک بخش پویا از گروه‌های موسیقی می‌سازد ، در اصل به‌جای منابع تمپویی است که هرکسی باید آن را دنبال کند. بنابراین اگر دی جی باشید می‌توانید از Live، یک باکس FX سینک شده با تمپوی سالم و دقیق بسازید.

Macro Snapshots

همچنین می توانید تا ۱۶ صفحه ماکرو، چگونگی و اندازه ماکروهای خود را برای یادآوری بعدی ذخیره کنید. این برای ایجاد تغییرات فوری در صداها یا ساخت و سازهای شما در هنگام کار، ایده آل است.

پیشرفت های Rack

Rack های خود را طوری پیکربندی کنید که بین ۱ تا ۱۶ ماکرو داشته باشند. با کلید تصادفی سازی حالت Macro ها را تصادفی کنید. این کنترل را به MIDI مپ کرده و تغییرات شدید را در زمان واقعی انجام دهید تا مخاطبان و خودتان را شگفت زده کنید.

غیر قابل پیش بینی باشید

شانس نت

احتمال رخداد یک نت یا درام را ست کنید و بگذارید Live دگرگونی های شگفت انگیزی در الگوهای شما ایجاد کند که با گذشت زمان تغییر می کنند.

محدوده هایی را برای احتمال رخداد ولوسیتی برای تغییرات ظریف و انسانی برای پویایی و طبیعی بودن الگوهای خود تعریف کنید به علاوه می توانید با فالو اکشن ها کارهای بسیار بیشتری کنید.

اکنون Follow Actionها می‌توانند به درازای همه‌ی کلیپ‌ها لینک شوند و ساخت سکوئنس های فریبنده کلیپ ها را شتاب دهد.

Scene Follow Actionها به شما دسترسی می‌دهند تا ارنجمنت‌های پیچیده بسازید. همچنین می توانید آنها را سازمان‌دهی کنید تا به کلیپ های خاصی پرش کنند و Follow Actionها را در سطوح مختلف فعال و غیرفعال کنند.

سازهای تازه

سازهای تازه

این سه بسته ساز با همکاری Spitfire Audio ساخته شده اند و آورنده ی ساختارهای فراگیر و پویا برای هرگونه آهنگسازی می باشند که، عبارتند از:

- Upright Piano : فضای پروداکشن شما را با گرمای طبیعی یک پیانوی ایستاده پر می‌کند. این صدای کلاسیک ، برای ساختن احساسات صمیمانه رکورد شده است. در بسیاری از سبک های موسیقی وجود دارد که می‌تواند در خالص ترین آهنگ ها مانند یک آهنگ Folk یا حتی در یک ترک الکترونیک بکار گرفته شود.

-Brass Quartet: آمیزشی غنی از ترومپت، فلوگل‌هورن، شیپور تنور و ترومبون را در موسیقی خود برجای بگذارید. این ساز تنفس طبیعی، دامنه بیان و رنگ‌پذیری گسترده سازهای برنجی چهاربخشی را برجسته می کند.

-String Quartet: از قطرات ظریف پیزیکاتو (گونه ای ساز سیمی همچنین نام تکنیکی در سازهای زهی می باشد) گرفته شده تا لایه های کامل، بافت و زنگ صدای درست یک چهارگانه‌ِ سیمی را در دسترس شما قرار دهد.

New Curated Collections

کالکشن های تازه ساخته شده

این پکیج ها رشته های موزیکالی ، که سبک ها و صحنه های تکامل یافته که به هم گره می زنند را در خودشان گنجانده اند. هر کدام کالکشنی ساماندهی شده از ابزارها ، کلیپ ها و نمونه هایی هستند که دارای یک زمینه صدایی یکسان هستند.

Mood Reel و Drone Lab

- Voice Box: شما را به نوآوری و ابتکار با آواز فرامی‌خواند. این پکیج دارای کالکشن گسترده سمپل آوازهایی از چندین صدابه همراه یک سری سازهای وکال قابل نواختن و رک های افکت طراحی شده برای پردازش صدا است.

-Mood Reel: با این مجموعه ی تازه شما می توانید صحنه را با مجموعه ای از صداها برای ساخت موسیقی با احساس داستانی مدرن سازماندهی کنید. سازهای لایه ای برانگیزاننده، صداهای ارگانیک و سینتی را با اِلِمان های بافتی ترکیب می کنند تا به آهنگسازی شما، چاشنی، فضا و پویایی بیافزایند.

-Drone Lab: این مجموعه سازنده ی رشته های در هم تنیده شده و پیچیده و پیشرفت کننده با سمپل های بافت‌دار و تونال به علاوه سازنده نویز و سازهای چند سمپلی می باشد. همچنین به همراه دستگاه ها و رک های افکتی است که برای آزمایشات آینده نگرانه ی صدا طراحی شده اند.

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *