بهترین نرم افزار شناسایی کلید موزیک چیست؟

بهترین نرم افزار شناسایی کلید موزیک چیست؟

در دسته بندی : دی‌جی , نرم افزار

میکس کردن در کلید، گونه ای دلگرمی به سازگار بودن موزیک هایی است که با یکدیگر میکس و پخش میشوند. این یکی از بزرگترین چالش های دی جی کردن است که با دیجیتالی شدن دی جی در این روزها ساده تر شده است. اما بهترین نرم افزارهای شناسایی کلید کدام ها میباشند؟ این همان چیزی است که در این نوشته به آن میپردازیم.

حالا چرا مهم است؟

آمیزشی از توانایی شناسایی کلید، بستن کلید در هنگام جابجا کردن تمپو و شناسایی ترک های با سازگاری بالا بر اساس انرژی با ارزش ترین ویژگی هایی هستند که یک نرم افزار شناسایی کلید میتواند داشته باشد و این ویژگی ها در سال های گذشته برای دی جی ها یک دگرگونی بزرگ در نسل تازه ی دی جی کردن بوده است.

همچنین اگر شناسایی bpm در نرم افزار شما نادرست باشد، هراندازه‌ای که کلید Sync را بزنید باز هم آن ترک ها با هم همگام (بیت مچ) نخواهند شد و دچار دردسر میشوید. موزیکدانان آموزش دیده میتوانند به سرعت کلید موزیک را دریابند و موزیکدانان تواناتری هم هستند که بدون کمک گرفتن از سازی و تنها با گوش خود این کار را انجام میدهند.

در روزهای نه چندان دوری، دی جی هایی که میخواستند دی جی کنند ناچار با یادگیری و بکارگیری این توانایی بودند. ما خودمان این دانش را با کار کردن با یک کیبورد پیانو و برخی از دانش های آغازین که اساتید آموخته بودند فراگرفتیم. همین چند سال پیش نرم‌افزارهای دی جی نیز توانایی شناسایی کلید را نداشتند. اما خوشبختانه یک نرم افزار به نام Mixed In Key که به صورت یکپارچه و خودگردان بود، داده های شناسایی کلید و گام را به فایل Mp3 میافزود. سپس این داده ها در نرم‌‌افزارهای دی جی نمایش داده میشدند و دی جی توانایی این را پیدا میکرد تا ترک ها را بر پایه کلید میکس کند.

هرچه که تا امروز بیشتر نرمافزارهای دی جی رفته رفته دارای ویژگی شناسایی کلید موزیک شده اند و گزینه های خودگردان دیگری به صورت رایگان و پولی نیز فراهم شده اند که در کنار نرم‌افزار های وابسته به موزیک برای دی جی کردن به شما کمک میکنند.

پس بزرگترین پرسشی که برا دی جی ها پیش میاید این است که آیا باید Mixed In Key را به عنوان یک استاندارد صنعتی بکار بگیرند؟ یا اینکه میتوانند به همان شناسایی کلید نرمافزار دی جی دلگرم باشند؟ یا آیا گزینه ی دیگری هم هست؟

در پاسخ به این پرسش های میتوانیم بگوییم که نیرو و شتاب نرم افزارهای دی جی در آنالیز بهنگام و درست ترک ها پایین است و بهتر است که از یک نرم افزار خودگردان کمک بگیرید زیرا آنها تنها برای این کار و کارهای وابسته به آن ساخته شده اند. بنابراین بیایید نگاهی به بهترین نرمافزارهای شناسایی کلید:

میبینیم که براساس این نظرسنجی رتبه ی نخست در سال ۲۰۲۰ با ۷۶.۵٪ در دست نرم افزار Mixed In Key است و ناباورانه میبینید که نرم‌افزارهای دی جی پرآوزه‌ی Serato، Traktor و RekordBox در پشتیبانی از این ویژگی با ارزش جایگاه خوبی ندارند و نرم‌افزار نوپا کمپانی Hercules به نام DJUCED در رتبه ی دوم جا خوش کرده است.

در سنجشی که انجام شده است گوش انسان و نرم‌افزار Mixed In Key تا اندازه ای کارکردی همانند هم دارند و شما نمیتوانید هیچ زمانی به دنبال سازگاری ۱۰۰٪ ترک ها با یکدیگر باشید، زیرا حتی انسان ها هم نمیتوانند با یکدیگر به طور ۱۰۰٪ سازگاری داشته باشند. اما با ارزشترین نکته در اینجا این است که شما نمیتوانید بدون شنیدن ترک ها و تنها با شناسایی نرم‌افزار ترک ها را کنار هم در پلی لیستتان بچینید.

ممکن است که موزیسین حرفه ای نباشید یا گوشتان توانایی شناسایی کلید ترک ها را نداشته باشد، اما همچنان دوتا گوش دارید و میتوانید دریابید که دو ترک باهم بخوبی کار میکنند یا نه... همه ما میتوانیم و این به زیبایی شناختی درونی انسان ها بستگی دارد. اما بی خردانه ترین روش در دسترس این است که شما از اینها آگاه باشید اما کاری برای درک بهترتان انجام ندهید و بگویید خب من میدانم که کدام ترک ها باهم خوب هستند و نیازی به چیزی ندارم. در اینجاست که باید ببینید آیا شما یک دی جی هستید یا یک دی جی نما و تنها میخواهید چیزهای که به گمان شما خوب میایند را به شنوندگانتان تحمیل کنید.

کسی که از او با نام دی جی یاد میشود باید بتواند برای میکس کردن در کلید گوشهایش را بکار بگیرد یا از نرم‌افزارهای کمکی یاری بگیرد. وگرنه فرق او با یک نرم افزار موزیک پلیری که به صورت رندوم موزیک پخش میکند چیست؟

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *