نکته هایی برای کاربرد تاثیرگذار اکولایزر (قسمت سوم)

نکته هایی برای کاربرد تاثیرگذار اکولایزر (قسمت سوم)

در دسته بندی : دی‌جی

۶-گوش های خود را بکار گیرید و گذرهای اکولایزری را تمرین کنید

هنگامی که شما در دی جی کردن تازه کار باشید در بیشتر زمینه ها بهتر است با انجام میکس های ساده بر روی موزیک های گوناگون به شناخت ترک های خودتان بپردازید. پیشنهاد ما در این تمرین این است که دو ترکی که واقعا میپسندید و میدانید به خوبی باهم میکس میشوند را بکاربگیرید.

این روش به شما این پیشامد را میدهد که از مچ شدن عبارت های این دو ترک هنگام میکس نگرانی نداشته باشید. بنابراین زمان این را دارید که توانایی های خود در بکارگیری فیلترهای اکولایزر و یا سوئیچ های Kill را گسترش و پیشرفت دهید.

آزمایش کردن و شکست خوردن بخش شگفت انگیز یادگیری گذرهای اکولایزری است که به قدرت یادسپاری و گوش موزیکال شما این بینش را میدهد تا دریابند که چه چیزی برای آهنگ های منحصر به فرد و حتی سبک های گوناگون بهتر است.

۷- تنها گذرهای میکس کامل را اکولایز کنید.

همانگونه که پیش تر گفته شد، برخی میکسرها گزینه ی ایزوله سازی یکپارچه را نیز برای اکولایزر فراهم کرده اند که همه ی فرکانس را برش میدهد.

همچنین شما میتوانید با پایینی ترین ناب اکولایزر همه ی فرکانس های Low را برش دهید. کراسفیدر را در میانه بگذارید و هنگامی که ترک ها را باهم بیت مچ کردید به آرامی ناب های اکولایزر را بکار بگیرید تا از ترک در حال پخش به ترک ورودی گذر کنید و آن را به میکس آورید.

در هنگام انجام این کار، ناب های اکولایزر ترک در حال پخش را بکار بگیرید و آنها را با آهستگی تا جایی کم کنید که ترک تازه وارد به خوبی در میکس بنشیند.

این شگرد، پدیدآور یک گذر صدای بسیار نرم است اگرکه شما دو ترک را بخوبی باهم بیت مچ کرده باشید. این برای میکس کردن دو برک دان با یکدیگر بسیار کاربردی و مفید است.

۸- جداسازی سازهای کوبه ای آغازین ترک ها در گذرها

شما میتوانید یک ترک که دارای یک ریتم درام در اینترو اش میباشد را بسادگی به میکس بیاورید. پس چه بهتر اگرکه این ترک برک دان نداشته باشد و به یکباره به ساختار بخش دراپ برود. ترک تازه را با کاهش ناب فرکانس Low آن تا ۹۰ درصد و ناب فرکانس Mid تا ۶۰ / ۷۰ درصد جابجا کنید و درون میکس بیاورید. کراسفیدر را نیز برای درهمآمیزی ترک تازه در بخش برک دان ترک پیشین بکار بگیرید.

نکته ی کلیدی در اینجا این است که هر دو ترک را باهم در یک خط ردیف کنید تاکه آنها باهم درون کورس تازه دراپ کنند (یاکه باهم درون بیس لاین تازه دراپ کنند). به این ترتیب میتوانید هم آهنگ پیشین را به یکباره در بخش دراپ بیس لاین ترک تازه برش دهید و هم میتوانید اکولایزر را بر روی هر دوی آنها سوئیچ کنید تا ترک پیشین مانند یک آوای کوبه ای بشود و زمینه آماده ی شکوفایی بیس لاین ترک تازه شود.

۹- هارمونیک ها را نمیتوانید با اکولایزر جایگزین کنید

سازها فرکانس های هارمونیک گوناگونی را در کنار فرکانس های بنیادین می‌پراکنند. این هارمونیک های آشکار با یکدیگر سازگاری دارند. برای همین است که نمیتوان بسادگی با میکسر، هارمونی و ملودی در فرکانس های Low، Mid و High را برش داد.

بنابراین با ارزش ترین نکته در اینجا این است که در هنگام دی جی کردن سازگاری ترک ها با یکدیگر را بررسی کنید. این کار برای این است که ملودی ها برای شنیدن، وحشتناک، گوشخراش و غیر حرفه ای نباشند.

پیشنهاد ما این است که نرم افزار Mixed In Key را برای خودتان فراهم کنید تا به شما در شناسایی کلید و سازگاری هارمونیک ترک ها به شم کمک کند.

۱۰- اکولایزر را هماهنگ با پیرامون و ابزارهای خود آزمایش کنید

همه ی ابزارها، هدفون ها، میکسرها و اسپیکرها همگی با یکدیگر یکسان نیستند، بنابراین اگر یک هدفون ساده و تجاری را برای میکس بکار میگیرید باید بدانید که هدفون هایی که در یک کلاب هستند طیف پخش فرکانسی ویژه ی خودشان را دارند وباید پیش از هرکاری صدای آنها را آزمایش کنید و با آنها آشنا شوید.

این رویه برای اسپیکرهای یک رویداد یا کلاب نیز یکسان است، برای نمونه بالا بردن اکولایزر Mid برای اسپیکرهای خانگی شما شاید بسیار خوب به گوش برسد اما در یک کلاب اینگونه نیست.

پس همیشه اکولایزرها را بر اساس بستر و چگونگی هر جایی که به آن وارد میشوید و به آنجا آشنایی ندارید آزمایش کنید، اکولایزرها را تا ته کم کنید تا ببینید صدا در هدفون و اسپیکرها چگونه پخش میشود. این کار در مورد چگونگی رفتار اکولایزر برای هدفون و اسپیکر آنجا به شما بینش و آگاهی خوبی میدهد.

۱۱-اکولایزر را برای ترک در راه به جای اولش برگردانید

ما نمیخواهیم در اینجا چیزی را پنهان کنیم، خیلی از ما در گذشته و هنگامی که تازه دی جی را شروع کرده بودیم، پس از میکس کردن ترک تازه وارد، تنظیمات اکولایزر کانال ترک پیشین را به حال خود رها میکردیم و هنگام آوردن یک ترک تازه به همان کانال همیشه به دنبال برگرداندن تنظیمات اکولایزر به سر جای نخستش بودیم و این خودش مایه ی حواس پرتی و شاید به‌هم ریختگی زمانی در میکس شما شود.

پس تنظیم و آوردن اکولایزرها (کانالی که ترک پیشین در آن پخش شده) به سر جای نخستش برای آوردن یک ترک تازه به آن کانال بسیار مفید و خوب می‌باشد. باور داشته باشید که این گزینه بسیار با ارزش است، زیرا شما نمیخواهید که در اثر حواس پرتی یا کمبود زمان ترک تازه وارد را با یک صدای بیس سنگین به درون میکس بیاورید.

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *