نکته هایی برای کاربرد تاثیرگذار اکولایزر (قسمت دوم)

نکته هایی برای کاربرد تاثیرگذار اکولایزر (قسمت دوم)

در دسته بندی : دی‌جی

۱.هدف از اکولایزر کردن در دی جی را درک کنید

هنگام دی جی کردن، هدف کلی بکار گیری اکولایزر این است که فرکانس های صدای ترک های روی هم افتاده در هر کانال را به گونه ای مدیریت کنید تا برای گوش شنونده خوشایند باشد.

این به معنی آن است که شما برای تراز کردن فرکانسهای چندگانه ی دو آهنگ باید سوئیچ های اکولایزر را بکار ببرید تا دامنه صدای کلی بیش از حد بالا نرود، اگر این کار را نکنید صدا وحشتناک و گل آلود میشود. همچنین ناب Trim یا Gain بر روی هر کانال نیز برای تعریف ولوم کلی برای هر کانال است. بنابراین پیشنهاد ما این است که مطمئن شوید که اکولایزر کانال ها را تراز کرده باشید.

برای نمونه اگر بگوییم که یک ناب اکولایزر از ترک A را ۴۰ درصد کم کرده باشید، اگر برای هدف خاصی نبوده نباشد باید به همان اندازه همان ناب اکولایزر ترک B را افزایش دهید. این کار در هنگام گذر از یک آهنگ به آهنگ دیگر کاربردهای  بسیاری دارد.

۲.از سرسختی اکولایزر میکسر خودتان آگاه باشید: Full Kill در برابر Gradual

برندهای سازنده ی میکسرهای دی جی بر روی برخی از مدل هایشان دارای سوئیچ هایی برای گزینش سرسختی ناب اکولایزرها دارند. که یکی از آنها فرکانس های باندهای فرکانسی را با شدت زیاد و بدون نرمی، کم و زیاد میکند که حالت Full Kill است و دیگری باعث میشود تا ولوم (dB) فرکانس ها به صورت تدریجی کم و زیاد شوند و به طور کامل زیاد یا بی صدا نشوند.

برخی ها حالت Full Kill را برای ترک های ورودی یک کانال بکار میبرند تا صدای ترک تازه وارد را با کم کردن اندازه های مشخص از اکولایزرهای کانال در حال پخش جایگزین کنند.

اما حالت تدریجی نیاز به واکنش سریع دی جی ندارد و میکس روان تری خواهید داشت و در صورت بروز اشتباهات کمبود های فرکانسی کمتر به گوش شنیده میشوند.

۳.جابجایی بیس لاین در گذرها

اگر شیفته ی سبک موزیک خودتان هستید و سبک های خاصی مانند Drum & Bass یا House را بیش از حد گوش داده باشید، بارها شنیده اید که دی  جی برای درهم آمیختن دو ترک بیس یکی از آنها را برش میدهد.

حفظ این جریان جایگزینی فرکانس ها در میکس بسیار مهم و ارزشمند است و این باعث میشود تا انرژی بالا نگه داشته شود و مردم را به رقص آورد.

این کار یک روش خیلی خوب برای میکس دو آهنگ با یکدیگر است، زیرا فرکانس های پایین بسیار وحشتناک هستند و به شدت همدیگر را درهم میشکنند و صدایی پر از دیستروشن را در خروجی به شما میدهند که کاملا غیر حرفه ای و مبتدیانه است.

پیش از آوردن ترک تازه بیس ترک فعلی را ببندید و هنگامی که یک ترک تازه را در میکس میاندازید یا دراپ میکنید میتوانید با بکار گیری ناب های Mid و High بازمانده ی فرکانسهای ترک قبلی را به مرور از صدای اصلی کمرنگ کنید تا جایی که کاملا قطع شود و میکستان را با درخششی یکدست و بدون درگیری فرکانسی انجام دهید.

۴.برای برجسته و ویژه کردن صدای وکال کمی اکولایزر Mid را افزایش دهید

در هنگام گذر از ترکی به ترک دیگر، با این روبرو شده اید که وکال ها (صدای خواننده) بر روی ترک موجود پیشین سایه میاندازند.

این وکال بخشی از ترک تازه ی در راه است بنابراین کمی اکولایزر Mid آن کانال را زیاد کنید و از آن طرف Mid ترک پیشین را کم کنید تا ترک ها با هم نداخلی نداشته باشند و صدای گل آلود نداشته باشید و همچنین با صدای آواز ترک تازه نیز بتوانید گیرایی بیشتری برای شنوندگان بسازید و پس از آن به مرور با ترک A خداحافظی کنید و آن را کمرنگ و ناپیدا کنید.

۵.هماهنگ کردن تن صدای ترک های قدیمی تر

اگر شما هم مانند من هنوز هم دوستدار ترک های قدیمی دنس ایبیزا از دهه ی ۹۰ هستید باید از این آگاه باشید که ترک های قدیمی تر نسبت به استانداردهای موجود در دوره زمانی خودشان اکولایز شده اند و مستر آنها به گونه ای دیگر بوده است.

در برخی موارد ممکن است با آهنگ های قدیمی برخورد داشته باشید که گل‌آلود تر و باشند وصدای بدی داشته باشند و آن از فرکانس های High کمتری برخوردار باشد و همچنین استاندارد مستر آن ترک هرگز به مستر ترک های مدرن امروزی نزدیک نیست.

نکته در اینجایت که اگر میخواهید چنین ترکی را در میکس خود پخش کنید باید آن را پیش تر روی کامپیوتر خود بررسی کنید و ویرایش های مربوطه را انجام دهید و آگاهی های لازم نسبت به رفتار صدای ترک را به دست آورید و ترک را برای آوردن به ست خود برجسته کنید. این کار برای ترک های تازه و امروزی نیز مهم است اما اهمیت آن برای ترک های قدیمی دوچندان است.

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *