نکته هایی برای کاربرد تاثیرگذار اکولایزر (قسمت اول)

نکته هایی برای کاربرد تاثیرگذار اکولایزر (قسمت اول)

در دسته بندی : دی‌جی

این تعجب آور است که چرا بسیاری از دی جی ها از اکولایزرهای میکسر استفاده نمیکنند. جالب تر این است که بسیاری هم به روشی نادرست از EQ استفاده میکنند. اگر شما بتوانید به روشی خلاقانه آن را بکار بگیرید، اکولایزر به یک پشتیبان برای دی جی کردن شما و رسیدن به یک سطح و تجربه تازه از مهارت ها تبدیل میشود.

EQ در دی جی کردن از چه مایه میگیرد؟

EQ کوتاه شده ی Equalizer است. ولوم های EQ بر روی میکسر دی جی تراز کننده ی دسیبل بلندی صدای باندهای فرکانسی Low، Mid  و High در طیف صدا هستند. این فیلترها یا ولوم های اکولایزر با ۳ ناب بر روی هر کانال کنترل میشوند که اجازه ی کنترل فرکانس سیگنال های ورودی به کانال ها را به شما میدهد. بکارگیری EQ میتواند بهتر میکس کردن شما از آهنگی به آهنگ دیگر در دی جی را پشتیبانی کند. اساسا این کار یک مهارت بنیادی در دی جی میباشد.

من عاشق استفاده از EQ برای تلفیق کردن درام و بیس باهم هستم اما این برای همه ی سبک ها تاثیر یکسانی ندارد. بنابراین بیایید باهم نگاهی به برخی ایده ها و نکات بیاندازیم که برای میکسی بهتر و روان تر به شما کمک میکنند.

شناسه های EQ

پیش از اینکه ما به دنبال نکات EQ برای دی جی برویم، باید با برخی از پایه های اساسی صدا و شناسه های اکولایزر آشنا بشویم. صدا با لرزش امواج در فرکانس های گوناگون ساخته میشود که به یاری گوش ما دریافت و معنی میشوند. سازهای مختلف فرکانس های گوناگونی تولید میکنند، اما اگر دو فرکانس همزمان باهم پخش شوند، صدا در بلندی یا دسیبل (dB) افزایش میابد.

همانطور که با اکولایزر میکسر کار میکنید به زودی درمیابید که این ناب های اکولایزر چگونه با چرخش به سوی چپ و راست دسیبل باند های فرکانسی را کم و زیاد میکند. اگر آنها را در خلاف حرکت عقربه های ساعت بچرخانید به معنای کم کردن بلندی صدای آن باند فرکانسی در آن کانال میباشد و اگر موافق حرکت عقربه ساعت بچرخانید در حال زیاد کردن بللندی صدای آن باند فرکانسی هستید.

اینجا جایی است که اکولایزر برای دی جی ها با ارزش است و باید بدانند که چگونه میتوانند به طور تاثیر گذار با بکارگیری EQ، صدای کلی یک میکس را هموار و نرم نگه دارند. به ویژه برای ست هایی که ضبط میشوند و به صورت رادیویی یا اینترنتی پخش میشوند زیرا گوش شنوندگان بسیار با ارزش است و میکس هایی که در ابرهای مجازی پخش میشوند به دلیل پابرجا بودنشان باید از دقت و کیفیت میکس بهتری برخوردار باشند.

هرتز Hz – از چرخش یا دوره های یک موج صدا در هر ثانیه به دست میآید.

دسیبل dB – یکای اندازه گیری میزان صدا.

گام Pitch – پیچ یا گام به دست فرکانس موج یا سیگنال دیکته میشود.

High EQ – بازه ی فرکانس های ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز. این بازه فرکانسی اساسا دربرگیرنده ی گام صدای سازهایی مانند Hi-Hat، سنج ها، وکال ها و سینت ها است.

Mid EQ – فرکانس هایی که در بازه ی ۲۰۰ تا  ۵۰۰۰  هستند و از آنها میتوان به صدای سازهای پرکاشن، لید ها، پیانو، Rhodes، اسنیر برخی سینت ها و ... اشاره کرد.

Low EQ – فرکانس های بین ۲۰ تا ۲۰۰ هرتز، به طور کلی دربردارنده ی صدای درام Kick و بیس لاین ها است.

Full Kill EQ یا Filter – یک سوئیچ است که ولوم یک فرکانس ویژه را تا بی صدا شدن به طور کامل کم میکند.

Shape EQ – شکل دهی به فرکانس بدون بی صدا کردن فرکانس خاصی.

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *