چطور در DAW یک ترک سینتی سبک دهه 80 بسازیم؟

چطور در DAW یک ترک سینتی سبک دهه 80 بسازیم؟

در دسته بندی : آهنگسازی

فناوری موزیک در دهه ی ۸۰ دوره دگرگون کننده ای رو پشت سر گذاشت. ورود MIDI و سینت های دیجیتالی به پیشگاه موزیک الکترونیک، جایگزینی برای ابزارهای آنالوگ قدیمی مانند مینیموگ، سمپل کردن و سکوئنس کردن بود که همانجا نقطه ی آغاز انقلاب دگرگونی در ساخت موزیک بود.

New Order و Eurythmics دو گروهی بودند که با آزمایش کردن روش های گوناگون توانستند خیلی شتابان در موزیک پاپ الکترونیک تجاری تاخت و تاز کنند و با ترک های Blue Monday و Sweet Dreams به یک جایگاه یک هدایت کننده و رهبر یک انقلاب دوستانه در چگونگی ساخت صداها در این سبک فراگیر دست یافتند.

نزدیک به ۴۰ سال از آن زمان به جلو بیایید و تنها با گوش دادن به ترک خوانندگانی مانند Dua Lipa و Lady Gaga یا The Weekend میتوانید رخنه ی موزیک دهه ۸۰ در موزیک های امروزی را دریابید. اما چطور میتوان چاشنی و مزه ی ویژه ی دهه ی ۸۰ را دوباره در DAW خودتان بازسازی کنید؟

ما چند روش ساده و سازنده را به شما میگوییم تا این کار را بکنید، بیس های سینتی، آرپژیو های قلقلک دهنده ی گوش و آکوردهای سینت پلی فونیک بزرگ، مواد مورد نیاز امروز برای ساخت اینگونه ترک ها هستند.

ساخت یک چشمانداز پیشرفت آکورد الهام گرفته شده از دهه ۸۰

E-MU SP1200
E-MU SP1200

گام یکم:

برای نشان دادن و آرایش چند صدای آشنا و همیشگی سبک دهه ۸۰، بخش هایی که به آن استحکام میبخشند، مانند یک لوپ ساده ی درام به پروژه میافزاییم. صدایی که در لینک ساندکلود زیر است با سمپل گیری از درام ماشین E-MU SP1200 ساخته شده است که به آسانی میتوانید نمونه سمپل های این درام را در سایتها پیدا کنید. تمپو موزیک را هم روی ۹۰ BPM میگذاریم.

گام دوم:

برای همسان‌سازی یک بخش سینت بیس آنالوگ با سکوئنسر دهه ۸۰، بیایید به سینتی سایزر شگفت انگیز کمپانی Synapse Audio، سینت Dune CM رو کنیم. برای نمونه پریست 010 Chorus Bass RL را لود کنید و سپس یک سکوئنس با نت های ۱۶/۱ بسازید که همگی آنها دارای طول و ولوسیتی یکسانی باشند و روی نت های C، G، Bb و F (دو، سل، سی بمل و فا) نوشته شوند.

گام سوم:

سایدچین کردن کمپرسور در دهه ی ۸۰، داینامیک های بیس لاین های سکوئنس شده را زنده کرد و میگذاشت تا نت های بدون تشدید، در بین صدای کوب های درام خودشان را نشان دهند. یک کمپرسور را در ادامه ی ترک Dune CM بارگذاری کنید و ترک لوپ درام را برای ورودی Sidechain گزینش کنید. این پیکربندی در هنگام پخش شدن کوب های درام Kick یا Snare، به نت های بیس شما که همگام با این درام ها پخش میشوند حس تپش میدهند و به نمودار دامنه ی آنها شیب کاهشی میدهد.

Zebra CM
Zebra CM

گام چهارم:

پدهای سینت آنالوگ چسبی هستند که همه ی صداها را در کنار هم به صورت موزیکال نگه میدارند. خب اکنون بروید و سینت Zebra CM را بارگذاری کنید و پریست JA Subtle Phazor Strings را گزینش کنید. برای پرپشت کردن صدا ما به اندازه ی کمی کمپرس انجام میدهیم و یک پلاگین افکت Chorus را نیز پشت سر آن میاوریم، سپس چند آکورد ۳ نت نیز به آن میافزاییم. (دو ماژور، سل ماژور، سی بمل ماژور و فا ماژور)

گام پنجم:

برای آنکه حس واقعی دهه ۸۰ پیدا کند، در چند آکورد نت های کمی گوناگون را بکار ببرید. یک آکورد سه نته منظم را با نت هایی از همان مقیاس گسترش دهید و یک فاصله سوم به بالای آن آکوردهای ۳ نت بیافزایید تا آکوردهای ۷ و ۹ ساخته شوند. اگر شما آکورد نهم را بدون آکورد هفتم بیافزایید، سپس نهم را یک اکتاو به پایین ترنسپوز کنید.

گام ششم:

اگر این را در آکوردهای سل ماژور و فا ماژور آزمایش کنیم در این حالت به جای افزودن یک نهم به این آکورد ۳تایی برای ساخت یک آکورد چهار نت، ما بسادگی نت ریشه را به بالا شیفت میکنیم (یک اکتاو بالاتر) تا یک آکورد add9 ،۳ نت بسازیم. سپس سل ماژور (سل، سی، ر) به یک Gadd9 (لا، سی، ر) و فا ماژور (فا، لا، دو) به یک آکورد Fadd9 (سل، لا، دو) تبدیل میشود.

Bazille CM
Bazille CM

گام هفتم:

برای ساخت یک بخش آرپژو ما نخست باید یک سینت Bazille CM را بارگزاری کنیم و پریست 3ee Pulsea را گزینش کنیم. زیرا از آنجایی که آرپژیویی که میخواهیم دارای یک الگوی چهار نت بالارونده است، ما باید یک نمونه آرپژیوی ۴ نت را برنامه ریزی کنیم. در اینجا با  آکوردهای Cadd9، Gadd9، Bbmaj7 و Fadd9 ادامه میدهیم و در پایان یک آکورد موذیانه ی Gadd9 را میافزاییم تا نت دوباره به C برگردد.

گام هشتم:

ما میخواهیم یک آرپژوی بیرونی را برای این کار بکار ببریم، درست همانگونه که در ترک های دهه ی ۸۰ رخ میداد. بنابراین میتوانید پلاگین MIDI آرپژگیتور DAW خودتان را به کار بگیرید تا یک آرپژ چهار نت ساده و بالارونده را با تکیه بر نت های درون هر آکورد بسازید.سرانجام کمی افکت Delay نیز با Send و Return به آن بیافزایید.

گام نهم:

یک سینت Bazille CM دیگر را بکار بگیرید و پریست HS Double Tap را برای داشتن یک صدای سینت استبی گزینش کنید. ما همان آکوردهای آرپژیو را برای این بخش نیز کپی میکنیم، اما کمی مدل پخش شدن آن را دگرگون میکنیم و نت های اولین ضرب آکورد را دراز و نت های۳ ضرب پس از آن را کوتاه میکنیم. به گونه ای که هر آکورد به چهار بخش کوتاه و بلند ساخته شود و هر آکورد نیز در یک بار جای گیرد. اکنون با افکت دیلی درونی این پریست یک ریتم همگام شده بسازید که با کنش و واکنش های خوبی در تکه های کوتاه پخش بشوند.

Voltage Modular
Voltage Modular

گام دهم:

سرانجام برای دستیابی به یک بخش هوک سینت دهه ۸۰، که میتواند برای بخش کورس نیز ایده آل باشد، پلاگین Voltage Modular از کمپانی Cherry Audio را بارگذاری کرده و پریست Wide Modular را گزینش میکنیم. این یک صدای لید مونوفونیک با پرتامنتوی زیاد است به گونه ای که گام نت ها باهم دیگر به نرمی روی هم سر میخورند.

گام یازدهم:

برای بخشی از این ترک یک هوک را پیدا کردیم که تکنیک ویژه ای را برای پخش کردن صداهای لید مونوفونیک بکار میبرد. ما یک نت بلند را پایین نگه میداریم و دیگر نت های کوتاه را در گام بالاتری مینوازیم تا بعد از هر نت کوتاه گام ما به نت های بلند پایین نگه داشته شده بازگردد. این کار یک کاربرد خوب از پیکربدنی Glide یا همان سر خوردن در صدا است.

گام دوازدهم:

برای واپسین لمس، ما یک مدولاسیون ریز را نیز از چرخ مدولاسیون میدی کیبورد خود به نت پایانی هر لوپ میافزاییم. چرخ مدولاسیون در موزیک دهه ۸۰ یک فاکتور کنترل کننده ی ویبراتو (لرزش در صدا) بوده است و این کار برای بازسازی حس و حال درست موزیک دهه ۸۰ میباشد.

نکاتی برای حرفه ای ها (دروازه ی ورود به دهه ۸۰)

دیگر راه کارها و روش هایی که برای ساخت موزیک های دهه ۸۰ پیشنهاد میشوند، چیزهای کلیشه ای هستند که ممکن است در گذر زمان به چشم نیایند ولی همان ها در دهه ی حاضر پایه های اساسی فضا سازی های مفید در موزیک های امروزی هستند. برای نمونه یک ریورب گیت - گفته میشود که Hugh Padgham یک گیت را بر روی یک میکروفون شنود به شدت کمپرس شده گذاشت و با Phil Collins در پشت درام ها صحبت میکرد – این همان افکتی است که بیانگوی حس موزیک های این دهه است و بسیار بر روی درام ها بکار گرفته شده است. با کمپرسیون سنگین یک دنباله ی ریورب غیر خطی میتوانید افکت ریورب گیت ویژه ی خودتان را بسازید، سپس یک پلاگین گیت نویز را در ادامه ی آن بگذارید تا رها شدن آن را تکه تکه کند.

سینت هایی که شاید مدل فیزیکی آنها از دست شما رفته باشند

دهه ی ۸۰ دهه ای بود که در آن تکنیک های نوین سنتز صداسازی مانند FM (مدولاسیون فرکانس)، PD (دیستروشن فاز)،  و سنتز صداسازی Wavetable در پیشگاه موزیک الکترونیک پدید آمدند. بنابراین یک راه بسیار خوب برای بازسازی صداهای آن دوران گشتن به دنبال سینت های VST است که صدای سینت های نمادین و نیرومند آن دهه را بازسازی میکنند. مانند Yamaha DX7، Casio CZ101، Fairlight CMI و Synclavier که نمونه های VST امروزی آنها دربرگیرنده ی سینت های FM8، PPG Wave 2.V (کمپانی Waldorf) از کمپانی Native Instruments و DX7 V، CZ V، CMI V و Synclavier V از مجموعه سینتی سایزرهای VST کمپانی Arturia میباشند.

منبع دی جی سنتر :‌هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *