معرفی کامل اسنیر درام و انواع مختلف آن

معرفی کامل اسنیر درام و انواع مختلف آن

در دسته بندی : آهنگسازی

اسنیر یکی از اجزای اصلی ساز درام است که صدایی شفاف، تند و کوبنده دارد. این ساز معمولا از یک پوسته فلزی یا چوبی تشکیل شده است که با یک پوسته نازک تر پوشانده می شود که با سیم های مخصوصی به غشا های بالا و پایین وصل شده اند؛ به همین خاطر، اسنیر را جزو دسته ساز های ممبرانوفون قرار می دهند. این ساز معمولا با چوب مخصوص خود به نام باتوم نواخته می شود. در بیشتر سبک های موسیقی، خصوصا راک و پاپ کاربرد دارد و جزو صدا های اصلی به شمار می رود. در این مقاله قصد داریم درمورد اسنیر درام توضیح دهیم، چند نوع از مدل های مختلف آن را معرفی کنیم و ویژگی و تفاوت هر کدام را نام ببریم.

اسنیر درام چیست؟

این ساز که از اجزای ساز درام است، در دسته پرکاشن ها یا ساز های کوبه ای قرار می گیرد. این ساز را بیشتر به خاطر صدای روشن و تند و تیزی که دارد، می شناسند. سیم های اسنیر فلزی زیر پوسته پایینی آن کشیده شده اند و وجود دو پوسته در بالا و پایین آن، اسنیر درام را در دسته ساز های غشایی (ممبرانوفون) قرار می دهد.

تاریخچه ساز

اسنیر درام

تاریخچه این ساز به تابور، یکی از شهر های جمهوری چک، باز می گردد. در واقع اسنیر سازی بود که بیشتر در قرون وسطا در اروپا استفاده می شد. اسنیر های مدرنی که امروزه ساخته می شوند، با الهام از ساز های کوبه ای آن زمان طراحی شده اند. بیشتر اسنیر هایی که امروزه مشاهده می کنید، در قالب کیت به فروش می رسند و بخشی از مجموعه ساز های درام دیگر محسوب می شوند؛ اما هنوز هم افرادی هستند که اسنیر درام را به صورت انفرادی می نوازند. اسنیر درام ها از زمان های دور تاکنون، در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند؛ برای مثال، در گذشته از این ساز در سپاه های مختلف نظامی استفاده می شده است.

بخش های اصلی ساز اسنیر درام

بخش های اصلی ساز اسنیر درام

فرقی نمی کند که چه مدلی از اسنیر درام را خریداری کنید، همه آن ها دارای سه بخش اصلی هستند. این سه بخش عبارت اند از:

  • پوسته ساز

پوسته، به اسنیر یک ساختار طبل مانند می دهد. پوسته ساز درام کوبه ای معمولا از چوب است؛ اما مدل هایی که با فلز ساخته شده اند هم وجود دارد. مدل های فلزی نیز خود دارای مدل های مختلف دیگری هستند. در حال حاضر رایج ترین مدل فلزی بین اسنیر درام ها، مدل های فولادی هستند. در این بین، مدل های خاص دیگری هم وجود دارند؛ مانند مدل های برنجی و یا نیکل سیاه، که طرفداران خاص خود را دارند.

  • سر ساز

قسمت مهم بعدی ساز اسنیر درام ، سر آن است. مانند اکثر ساز های کوبه ای، اسنیر هم دارای دو سر است؛ یکی که روی بالای ساز کشیده می شود و غشایی است که درامر به آن ضربه می زند و ساز را می نوازد. قسمت دیگر در پایین ساز قرار دارد؛ یعنی جایی که روی سیم های اسنیر فلزی قرار می گیرد و به تولید صدای خاص این ساز کمک می کند.

  • قسمت های تکمیلی

علاوه بر سر و پوسته، یک اسنیر درام دارای قسمت های دیگری مانند سخت افزار کروم است که به حفظ ساختار سالم آن کمک می کند. دیگر قسمت های تکمیلی می تواند شامل میله های کششی و همچنین بندی های ساز شود که برای سفت و تنظیم کردن سر ساز به کار برده می شود. امروزه اکثر اسنیر ها دارای 10 بند هستند. علاوه بر این قسمت ها، اکثر اسنیر ها دارای یک لبه نیز می باشند که سر طبل به قاب آن متصل می شود.

چند نوع از اسنیر درام ها

چند نوع از اسنیر درام ها

  • اسنیر ارکسترال (Orchestral Snare) و تارول (Tarol)

این دو نوع اسنیر با اسنیر های معمولی (که در انواع مجموعه های ساز درام، در سبک های مختلف وجود دارند) در قسمت سر ساز تفاوت عمده دارند. اسنیر ارکسترال را گروه های کنسرت موسیقی کلاسیک استفاده می کنند و قسمت سر آن، به جای پلاستیک، از پوست گوساله ساخته شده است. در مدل تارول، تفاوت باز هم در سر اسنیر است اما نه تفاوت در جنس؛ بلکه تمایز ساز ترول در این است که سیم های اسنیر، به جای پایین ساز، روی غشای بالایی آن کشیده شده اند.

  • اسنیر رژه (Marching Snare)

ابعاد بزرگ تر و صدای عمیق تری نسبت به اسنیر های معمولی دارند و قسمت سر ساز، از روده حیوانات درست شده است. به دلیل استفاده در گروه ها و رژه های نظامی، این اسم را روی آن گذاشته اند. در برخی مواقع به طور عامیانه و گسترده تری، «درام رژه» نامیده می شوند که اشتباه است؛ زیرا فقط از اسنیر در آن استفاده می کنند.

  • اسنیر پیکولو (Picolo Snare)

اسنیر های کوچک تری هستند که گام صدای آن ها بالا تر است (صدای زیر تری دارند) و صدایی که تولید می کنند، تیز و منقطع (جدا جدا) است. اسنیر های پیکولو تقریبا همیشه، از پوسته های فولادی استفاده می کنند.

  • Caixa Malacacheta

این نوع از اسنیر که در زبان پرتغالی برزیل به معنای «جعبه» است، نوع خاصی از ساز های کوبه ای است که به جای استقرار روی زمین، روی شانه نوازنده آویزان می شود و مانند تارول، سیم های استیر آن روی غشای بالایی ساز قرار دارد.

  • تابور (Tabor)

از تمام اسنیر های امروزی، قدمت بیشتری دارند. تابور ها امروزه به ندرت یافت می شوند. ممکن است در گروه های موسیقی باستانی که هنوز سنت های قرون وسطا را جشن می گیرند، دیده شود. این مدل از اسنیر درام ها، بعضی مواقع دو سر دارند؛ در حالی که بعضی مواقع اصلا سر پایینی ساز را ندارند!

جمع بندی

اسنیر درام یکی از پرکاشن ها یا ساز های کوبه ای است که به خاطر صدای روشن و شفاف و تند و تیز خود شناخته می شود. این ساز دارای سه بخش اصلی با نام های پوسته، سر و قسمت های تکمیلی است. این ساز معمولا از چوب یا فلز ساخته می شود. همچنین برای نواختن این ساز نیز از کوبنده های مختلفی مانند چوب های درام استفاده می کنند. اسنیر درام نقش بسیار مهمی را در موسیقی راک، پاپ و جاز ایفا می کند و انواع مختلفی دارد که به معرفی و شرح آن ها پرداختیم

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *