۵ اشتباه هنگام میکس کردن با هدفون

۵ اشتباه هنگام میکس کردن با هدفون

در دسته بندی : آهنگسازی

همه ی ما هنگام به کار بردن هدفون ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم و برای جلوگیری از برخی از این اشتباهات در هنگام میکس کردن ما ۵ توصیه ی سودمند را برای شما بازگو میکنیم.

سیمی بمانید

سیمی بمانید

اگر به فکر استفاده از هدفون های بی سیم برای میکس کردن هستید، ایده ی بهتر این است که اگر امکانش وجود داشت آن هدفون را با استفاده از سیم به کار ببرید. یا در غیر اینصورت یک هدفون سیمی بخرید. این کار برای جلوگیری در تاخیر صدا نیست بلکه بیشتر به مشکلات ترکینگ و ضبط با صدای وایرلس ربط دارد که عمل ارسال و دریافت صدا به همراه فشرده سازی سیگنال انجام می‌شود.

حتی بهترین هدفون های بلوتوث صدا از یک کدگذار برای فشرده سازی صدا استفاده می‌کنند زیرا پهنای باند فرمت های استودیویی WAV و AIFF به قدری بالا است که توسط ارتباط بی سیم قابل حمل نیست. به طور کلی می توان گفت این کدگذاری برای گوش خیلی از افراد قابل تشخیص نیست ولی در موارد حرفه ای و میکس کردن شما در مواردی مانند پاسخ فرکانسی در محدوده ی بیس دچار مشکل خواهید شد. همچنین ممکن است کمی از درخشش صدا پس از کدگذاری گرفته شود. پس به دنبال مدل های سیمی باشید.

از بکار بردن هدفون های تو گوشی خودداری کنید

از بکار بردن هدفون های تو گوشی خودداری کنید

هدفون های تو گوشی برای تست کردن نهایی موزیک مستر شده خوب است و می‌توانید ترک های نهایی را با هدفون‌های توگوشی در کنار اسپیکرهای خانگی و سیستم‌های پخش ماشین آزمایش کنید. اما آنها برای میکس کردن خوب نیستند زیرا هدروم بسیار پایینی دارند و میزان فضای کافی برای شنیدن کامل جزئیات را ندارند مگر اینکه مبلغ بالایی را خرج کنید و مدل های حرفه ای را تهیه کنید.

اما باز هم بهتر است که مدل های روی گوش یا دور گوش حرفه ای را برای میکس کردن تهیه کنید تا از میزان هدروم بالا و فنجونی های بزرگ و راحتی استفاده کنید که به راحتی روی سرتان قرار بگیرند و برای استفاده ی طولانی مدت آزار دهنده نباشند. همچنین به کار بردن هدفون های بزرگ خیلی راحت تر از هدفون های تو گوشی است و کیفیت و قدرت صدای بیشتری را نیز در اختیارتان می‌گذارند.

از مسائل استریو آگاه باشید

از مسائل استریو آگاه باشید

 تفاوت قضاوت کردن بین پن استریو اسپیکری که صدایش متمرکز برای هر نوع گوشی نیست و هدفون هایی که مستقیما رو گوشتان قرار می‌گیرند می‌تواند امری قابل توجه باشد. هرگونه پن کردن خشن صدا در هدفون ها خیلی به وضوح به نظر نمی‌رسند. نکته ی مهم این است که جاگیری استریوی صدا چیزی است که حتما باید با پخش به همراه اسپیکر ها به آن رسید و هدفون مکملی برای اسپیکر ها است. تنها با استفاده از هدفون به سختی می‌توانید فضاسازی‌های لازم و قرارگیری های استریو را متوجه شوید و به درستی تنطیم کنید.

محدودیت ها را بشناسید

محدودیت ها را بشناسید

مانند اسپیکرها، هدفون ها نیز هر کدامشان دارای ویژگی‌های خاص خودشان هستند شاید یکی کمی سنگین باشد یا یکی دیگر تمایل زیادی برای تمرکز روی مید-رنج صدا داشته باشد یا کمی بیس دار باشد. اینها دقیقا همان فاکتورها و ویژگی‌هایی می‌باشند که شما با بتوانید تصمیم بگیرید که کدام مدل برای شما بهتر است. هدفون های پشت باز تمایل به ارائه ی یک صدای میکس دقیق تر دارند زیرا ساب بیس در آنها خیلی کم است. البته آنها برای ضبط مناسب نیستند زیرا صدای آنها به داخل اتاق نشت می‌کند.

هدفون را به عنوان مکمل استفاده کنید

هدفون را به عنوان مکمل استفاده کنید

هیچ راهی برای گریز از این کار وجود ندارد شما باید همیشه در مقطعی صدای میکستان را با اسپیکرها تست کنید. شما اگر دقیقا بدانید که چه می‌خواهید و یک هدفون خوب هم داشته باشید. می‌توانید ۹۰ درصد راه را بروید و میکس کنید اما باقی راه را باید با اسپیکرها طی کنید. به همین دلیل این ایده ی خوبی نیست که فقط با هدفون میکس کنید و به آن میکس اعتماد کنید و برای شنیدن همگان آن را بر روی اینترنت بفرسیتید. آن ممکن است در هدفون شما خوب به نظر برسد اما برای تطبیق بهتر روی سایر اسپیکرهای مورد استفاده مردم باید آن را در یک جفت اسپیکر مانیتورینگ با صدای بدون رنگ و تخت بررسی کنید و تغییرات ویژه ای را انجام دهید و به هر روشی که با هدفون ها کار کنید آزمایش کردن صدا در اسپیکرها ضروری است.

منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *