میکس کردن با هدفون

میکس کردن با هدفون

در دسته بندی : آهنگسازی

میکس کردن با هدفون برای هرکس به یک مهارت هسته ای تبدیل شده است. ما از برخی از بزرگترین نام‌ها در زمینه‌ی مهندسی صدا پرسیده ایم که چطور بهترین بازده را دریافت کنیم. هر مهندس صدایی عاشق استودیواش است  و هیچ انکاری وجود ندارد که کار کردن در فضایی مناسب در برابر مانیتورهای استودیویی، طبیعی ترین و راحت ترین روش انجام این کار است.

با این همه برخی زمان ها لازم است تا بتوانید در جاده و در هنگام جابجایی نیز این کار را به خوبی انجام دهید. کسانی هستند که ادعا می‌کنند میکس کردن با هدفون به خوبی انجام نمی‌شود اما من می‌دانم که این ایده نادرست است بنابراین ما به چندین مهندس میکس و مستر رو آوردیم تا دیدگاه‌های ایشان را در مورد نکات مثبت و منفی میکس کردن با هدفون و چگونگی به کار بردن هدفون به عنوان یک ابزار قابل اعتماد برای مانیتورینگ در صورت نیاز را بدست آوریم.

به عنوان یک فریلنسر میدانم که بیشتر میکس کننده ها بیشتر زمان خودشان را در استودیوهای مختلف گذرانده اند و به همین دلیل یاد گرفته اند که سازگاری خودشان را بالا ببرند. Manny Marroquin یکی از بزرگترین میکس کننده‌های دنیا گفته است: “مهندسان به طور طبیعی مجبور هستند در هر شرایطی و با هرچیزی که دارند کار کنند.” ریحانا، برونو مارس و کانیه وست نیز گفته اند که: “ در صورت لزوم میتوانم با میکس کردن با هدفون سازگار شوم.”

بخش زیادی از حرفه‌ی گوناگون David Bottrill (Peter Gabriel، Tool، Muse) در سبک زندگی کوچ نشینی سپری شده است و این سبک زندگی شما را به سوی این باور می‌کشاند که شما باید خودتان را با این نوع زندگی و ابزاری که در دست دارید سازگار کنید و اگر مشتری داشته باشید تنها کاری که باید بکنید عملی کردن خواسته‌ی مشتری است. این سازگاری در بیشتر مهندسانی که من دیده‌ام باعث ایجاد مهارت شده است و در نهایت به این منجر شده است که هر کاری که لازم بوده است انجام بشود. Ali Staton ، مدونا Seal و Turin Brakes را مثال زده است و گفته است که چطور موفق شده است زندگی خودش را به عنوان مهندس میکس متعادل کند و کارش را به عنوان برنامه نویس ایبلتون برای هنرمندانی مانند مدونا، ریچارد اشکرافت و اسنو پاترول انجام دهد.

 او گفته است که یک ضبط با George Ogilvie در استودیوی واقعی داشت اما مجبور شد برای ۵ ماه با Snow Patrol و Ed Sheeran در آمریکا برای ضبط آنها را همراهی کند و در این میان در مواری مجبور می‌شد که در هنگام حرکت کارش را با هدفن انجام دهد و مدعی شده است که به خوبی توانسته با هدفون میکس کند و برای بخش پایانی فقط بخشی از آلبوم را در استودیوی واقعی میکس کرده است و در این باره گفته است که شما به سختی میتوانید تفاوت میان استودیو و هدفون را بازگو کنید و این در صورتی است که کارها ماهرانه میکس شده باشند، پس کار با هدفون تنها نیاز به درک روش پخش صدای آن نسبت به مانیتور دارد.

این روزها اسپیکر مانیتورهای بسیار خوبی در بازار پیدا می‌شوند که نسبتا بدون اغراق و به صدا وفادار هستند اما در هر استودیویی کیفیت این مانیتورها به کنترل صدای آکوستیک آن اتاق بستگی دارد و هر چیزی که در آن اتاق وجود داشته باشد یک متغییر صوتی به شمار می‌رود و به طور مستقیم در نحوه‌ی پخش شدن صداها تاثیر می‌گذارد. این برابر است با اشتباه شنیدن فرکانس‌ها و تصمیمات گاها اشتباه در میکس کردن.

بنابراین بسته به اتاقی که صدا در آن پخش می‌شود نوع میکس شما نیز ممکن است متفاوت شود و اینها تاثیرات کاملا زودگذر و رنگ صدایی است که یک اتاق غیر آکوستیک بر روی نحوه ی پخش و شنیده شدن صدا می‌گذارند و وظیفه ی شما این است که آهنگ را جوری میکس کنید که وقتی در هر دستگاهیی پخش شد به یک شکل شنیده شود. به همین دلیل مرجع پخش صدای شما باید کاملا بی طرف و وفادار به اصل صدا باشد. یکی از بی ثبات ترین فاکتورها داشتن اتاقی غیر آکوستیک است که رفتارهای متفاوتی در مقابل صداها از خودش نشان می‌دهد و آن را غیر واقعی می‌کند . پس به کار بردن یک هدفون شایسته برای میکس کردن موزیک در چنین شرایطی از سوی مهندسین صدا بسیار پیشنهاد می‌شود.

مهندس و افسانه‌ی مستر کردن صدا Bob Ludwig که کارهای لدزپلین، دیوید بویی و جیمی هنریکس را مستر کرده است گفته است که: اگر فرض کنیم که یک اتاق دارای کالیبراسیون خوب و سیستم مانیتورینگ خوبی باشد من در ابتدا نمیدانم که روی هدفون آن کار را میکس کنم یا با اسپیکر مانیتور. اگر تنظیمات اسپیکر استودیویی رضیت بخش نیست و با شاخص های شما متفاوت است باید به هدفون اعتماد کنید.

منبع دی جی سنتر :‌هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *