پایه‌ها و اساس Akai MPC

پایه‌ها و اساس Akai MPC

در دسته بندی : دی‌جی

این نوشته پیش‌درآمدی به سری کنترلرهای MPC کمپانی Akai می‌باشد. سری ابزارهای MPC از سال ۱۹۸۸ با مدل MPC60 در قلب تنظیمات در کنار آهنگسازان و اجرا کنندگان مشهور آماده بوده است. شاید بتوان گفت MPC یکی از پیشگامان گسترش و رویش تکنولوژی در صنعت موزیک الکترونیک بوده است. شاید MPC در زمینه‌ی تکنولوژی موزیک یکه تاز باشد. اما این پیشرفت به گونه ای پیوسته و همیشگی بوده است و دارای یک ساختار و جریان کاری می‌باشند که سالها پیش به دست Roger Linn بنا شده است.

این ابزار به کسانی که عاشق آن باشند یک روش بسیار سریع و قدرتمند برای آهنگ سازی ارائه می‌دهد. اما میراثی که MPC از مدل‌های اولیه با خودش به دوش می‌کشد برای تازه‌ واردان می‌تواند کمی پاگیر باشد. MPCها به روش خودشان کار می‌کنند و پرش از پلتفرم یا DAW دیگر بر روی MPC می‌تواند کمی نگران کننده باشد. این ویژگی MPC ها به عنوان یک سری مبانی اولیه برای هرکسی که با آن کار می‌کند برپا شده است و یک بررسی کلی از مفهوم هسته‌ای و جریان کاری و یک نقط‌ه ی پرش برای کاوش و بهتر کردن جزئیات کارآمد را به کاربرانش پیشنهاد می‌دهد.

این روزها سری MPC از احیای دوباره خودش لذت می‌برد. MPC One این سیستم عامل را در یک بسته بندی مقرون به صرفه تر از همیشه پیشکش کرده است و همچنان چراغ بازار و شوق بی اندازه‌ی هنرمندان به آهنگ سازی بدون DAW را روشن نگه داشته است. اولین MPC که من به کار گرفتم مدل Touch بود و مدلی بود که رابط کاربری و گردش کاری به کار رفته در همه‌ی مدل‌های فعلی را در بر داشت. در جایگاه یک کاربر Ableton و کنترلر Maschine زمان زیادی برد تا ذهنم درباره‌ی رویکرد و واژه‌های MPC به درکی کامل برسد. برای کمک در این بستر یک واژه‌نامه درست کردم که جای خوبی برای شروع است.

پیش از این که گیر بیافتید به این بیاندیشید که چگونه می‌خواهید MPC را به کار ببرید و در کجای موزیک شما جای می‌گیرد. MPC‌های با نژاد سمپلرهایی با پدها و یک سکوئنسر بودند. آنها درام ماشین‌ها و لوپ‌های دستسازی بودند که افزوده بر اینها دارای جایزه‌های فریبدنده‌ای مانند سکوئنسرهای MIDI مستقل نیز بودند. MPCهای مدرن از این ویژگی‌های اصلی فراتر رفته‌اند، آنها دارای پلاگین‌های درونی، درگاه پچ بی‌ CV برای کنترل سینتی سایزرها، راه اندازی کلیپ و ترک‌های شنودی می‌باشند.

MPC می‌تواند قطب اصلی استودیو یا آهنگ سازی زنده‌ی شما باشد، به شما کمک کند تا ایده‌هایتان را پیاده کنید و تا گام پایانی و میکس نهایی آن را به یک موزیک کامل تبدیل کنید، اما اینها تنها یکی از امکانات آنها است. خیلی‌ها بیشتر در تلاشند تا با یک ابزار همه‌ی کارها را انجام دهند ولی باید بگویم که این راهی برای نا امیدی است. به شما پیشنهاد می‌کنم که در جریان کاری ویژه‌ی خودتان MPC را در جایگاه طبیعی خودش به کار ببرید و نخواهید همه‌ی امکانات آن را در یک پروژه به کار بگیرید. بگردید و ببینید که MPC برای کار شما در چه جایگاهی بهترین بهره را برایتان دارد، سکوئنسر MIDI/CV، سمپلر قدرتمند، ماژول صدای چند قطبی، درام ماشین یا ...

من به شخصه MPC را در جایگاه یک ایده پرداز به کار میگیرم و همه‌ی سمپل‌ها و گروه لوپ‌ها را بر روی آن میریزم و دوست دارم که به دور از استودیو و میدی کیبورد‌های دست و پاگیر و بزرگ و گیتار و بیس باشم و فقط صداها را با MPC سرهم بندی کنم وبه آنها ترتیب بدهم و یا صدای برخی سینت‌ها را نیز درون آن ضبط کنم و بعدا برای میکس و ویرایش بیشتر به رایانه متصل شوم و با به کار بردن پلاگین MPC در Pro Tools و Ableton Live کار را نهایی کنم.

واژگان کاربردی و شرح مختصری از مفهوم آنها در MPC :

Sequence: یگان بنیادی یک MPC.

Project: می‌توانند به عنوان یک قطعه، یک بخش آهنگ یا یک آهنگ کامل به کار بروند.

Program: یک منبع صدا-کیت درام، گروه کلیدها، برنامه‌ی کلیپ، ترک MIDI، ترک CV، پلاگین.

Drum Program: ساز کیت به همراه سمپل‌های مختلف بر روی هر پد.

Keygroup Program: ساز ملودیک بر پایه‌ی سمپل.

Plugin Program:یک منبع صدا با بکارگیری یک سینت نرم‌افزاری MPC یا یک VST پلاگین در نرم‌افزار MPC.

MIDI Program: یک پچ پیکربندی برای ترک‌هایی که یک ساز MIDI بیرونی را کنترل می‌کنند.

CV Program: یک پچ پیکربندی برای ترک‌هایی که با درگاه CV سینت‌ها یا درام ماشین‌ها در ارتباط هستند.

Clip Program: ابزار سمپل برای اجرای لوپ.

Q-Link: ناب رمزگذار چرخشی سخت افزاری.

TC/Time Correction: کوانتایز کردن.

Chop: تکه کردن سمپل.

Expansion: یک بانک صدای افزوده شده.

MPCهای جدید حالت‌ها و صفحه‌های مختلف و زیادی دارند که این در آغاز کمی خسته کننده بوده اما با این همه بیشتر زمان‌ها برای پلی کردن و آهنگ سازی باید به نمای اصلی برگردید و برای کارهای ويژه به صفحه‌های دیگر می‌روید. صفحه‌ی Main به سه بخش Sequence، Track و Program تبدیل می‌شود که هر کدام یکی از بلوک‌های پروژ‌های MPC هستند و اگر ماهیت آنها را درک کنید، چشمتان به دنیای آهنگ‌سازی بدون DAW بیشتر باز می‌شود.

منبع دی جی سنتر :‌هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *