داشتن صدا در مقابل داشتن سبک

داشتن صدا در مقابل داشتن سبک

در دسته بندی : دی‌جی , روانشناسی دی‌جی

اگر در شهر شما هم مثل اکثر نقاط دنیا باشد، دی جی های خاصی برای سبک های خاصی شناخته شده اند. ما در شهرمان دی جی های سبک House، دی جی های Techno، Dubstep، Hip-Hop و Psy-Trance و ... داریم. و این بسیار متداول است و احتمالا تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است (اگر که می خواهید به عنوان یک دی جی شناخته شوید). اما دی جی های مورد علاقه ی من آنهایی هستند که به نظر می رسد صرف نظر از سبک، قادر به پلی کردن انواع خاص صدا هستند. این ممکن است گیج کننده باشد، زیرا بسیاری از افراد سبک یک آهنگ را به وسیله ی صدایی که می دهد تعیین می کنند. بنابراین بیایید این موضوع را کمی بررسی کنیم و ببینیم تفاوت چه می باشد.

سبک ها ساخته ی ذهن هستند

سبک ها ساخته ی ذهن هستند

در درجه ی اول و مهم تر از همه چیز این است که، مرز بندی سبک ها این روز ها مبهم و مبهم تر می شوند. برخی از آهنگ ها ممکن است توسط 10 نفر مختلف با 10 عنوان مختلف برچسب گذاری شوند. دلایل بسیار کمی برای ترسیدن از سبک وجود دارد، و به نظر من شما می توانید خیلی بهتر از چیزی که هستید باشید و به جای فکر کردن به سبک ها به صداها فکر کنید.

من به شخصه ایده ی پرت کردن سبک ها از پنجره به بیرون را دارم. در اصل، من از هر چیزی که لایه های انتزاع را از بین ببرد و به پایین آمدن چیزی که مهم است کمک کند، حمایت می کنم. بیایید از یک مثال کاملا مشهور استفاده کنیم: آهنگ "Get Lucky" از گروه Daft Punk. بسته به اینکه از چه کسی سوال می کنید، این آهنگ می تواند به عنوان Disco، Funk، House یا French House، Techno یا به راحتی به عنوان یک آهنگ پاپ دسته بندی شود.

سبک ها محدود کننده هستند

سبک ها محدود کننده هستند

بنابراین بسیاری از دی جی ها وقتی شروع به فکر کردن در مورد سبک خودشان به عنوان دی جی می کنند به شدت خود را محدود می کنند. من فکر نمی کنم این کاری باشد که آنها عمدا و اختیاری انجام دهند، و همچنین فکر نمی کنم که تخصص خاصی در این زمینه وجود داشته باشد. اما، با این حال، این من را متحیر می کند که ببینم چند نفر بر اساس سبک انتخابی خود مطابق با چیزی که Beatport به آنها معرفی کرده است، در دنیای کوچک خود زندگی می کنند.

نکته ی جالب این است، وقتی این طرز تفکر را تغییر می دهید، دنیای کاملا جدیدی از شگفت انگیز ها برای شما باز می شود. به خصوص آن دسته از برنامه هایی که کمی خارج از دسته بندی هستند (کلاب اصلی شما یا برنامه های سیار را نمی گویم... من در مورد، سالن ها یا فروشگاه های عجیب غریب صحبت می کنم). به عنوان مثال، به جای گفتن: "نه، من نمیتوانم در کلاب پلی کنم... آنها یک جمعیت Techno باز هستند و من یک دی جی Deep House هستم."

من پیدا کردن زمینه های مشترک با دیگر جمعیت ها با سلیقه های مختلف و دیدن اینکه چطور می توانم آن کار را انجام دهم را خیلی جالب می دانم. مطمئنا شما نمی خواهید این مسئله را بر ای خودتان خیلی دور از دسترس کنید. من در انتخاب برنامه ها یک عقیده ی سرسختانه دارم که آن باید متناسب با سبک و صدای شما باشد. من فقط می گویم که، در نظر گرفتن لیبل سبک به عنوان یک عامل تعیین کننده کاری با ارزش است.

اما در مورد سبک و "برند" من این موضوع چطور می باشد؟

اما در مورد سبک و "برند" من این موضوع چطور می باشد؟

ممکن است برخی دی جی ها در مورد سبک های گذری نگران باشند، در حال که آنها دارای شهرت کافی به عنوان یک نوع خاص از دی جی می باشند، که آن نگرانی درست می باشد.

اگر شما به نقطه ای رسیدید که شناخته شده اید و به طور نزدیکی با یک سبک و استایل خاصی مرتبط هستید، من نمی گویم که همه ی اینها را کنار بگذارید. اگر شما یک دی جی Trance زیر زمینی با یک عقیده سرسخت می باشید، نگرانی شما را متوجه می شوم وقتی که صحبت از ایده ی تغییر می آید، و نگران این هستید که مثلا این تغییر و پلی کردن برخی از رگه تون های کلابی ممکن است بر روی عکس العمل مخاطبانتان اثری غیر منتظره داشته باشد.

و با خود می گویید این واقعا کاری نیست که من بخواهم با تلاش با آن به اینجا برسم. چیزی که من می گویم این است که اگر شما این ترک Trance را دوست دارید، احتمالا یک فرصت مناسب و معقولانه است که شما یک ترک Progressive، یک ترک Ambient، یا این ترک Drum-n-Bass را نیز دوست داشته باشید، یا حتی اگر دوست نداشته باشید هم می توانید از آنها ایده هایی را بگیرید. این ترک ها همگی یک احساس مشابه را انتقال می دهند، حتی اگر از نظر سبک و سرعت باهم متفاوت باشند. اگر شما دید خود را بر اساس ترک هایی که با عنوان "Trance" برچسب خورده اند محدود کنید، هرگز فرصتی برای پیدا کردن دیگر آهنگ ها نخواهید داشت.

اگر به دلیل از دست دادن تمرکز خود در سبک خاصی که دارید نگران حرفه ی دی جی خود هستید، گزینه های مختلفی دارید. شما می توانید تحت نام های مختلفی کار کنید. برای مثال یکی برای ترک های تجاری و دیگری برای ترک های خاص و زیر زمینی تر. این کار می تواند برای آهنگ سازانی که نمی خواهند کار خودشان با چیزی که در کلاب ها پلی می کنند ارتباطی داشته باشد مفید است. من تا به امروز ندیده ام کسی که در دو سبک مختلف مهارت دارد بتواند هر دو نوع موسیقی خود را به صورت یکپارچه ادغام کنند و به موسیقی خود انتفال دهند و همان چیزی باشد که جمعیت انتظار شنیدنش را دارند. من به شخصه 10 سال در سبک هیپ هاپ فعالیت کرده ام ولی اکنون به مدت 3 یا 4 سال است که به موسیقی Techno علاقه مند شده ام ولی جایی برای ارائه ی هر دو سبک به صورت کار ترکیبی وجود ندارد و تنها گزینه ی پیش رو برای من داشتن دو شخصیت و صدای متفاوت بود. در نهایت این عناصر یک آهنگ و مجموعه ی کامل صدا های به هم پیوسته است که نوع آن صدای کلی آن را مشخص می کنند، نه سبک.

منبع دی جی سنتر :‌هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *