تجسم ساختار موسیقی Dance

تجسم ساختار موسیقی Dance

در دسته بندی : آهنگسازی

برای یک میکس خوب، شما باید با ساختار یک ترک Dance معمولی آشنا شوید. خوشبختانه اکثر ترک های Dance از یک الگوی یکسان استفاده می کنند و همین باعث شده تا کار دی جی ها راحت تر شود. شناختن این الگو به شما این امکان را می دهد که موسیقی در حال پخش را در هر نقطه ای که باشد درک کنید و بتوانید میکس آن را مدیریت کنید.

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم، هر موسیقی Dance دارای ضرب های درام Kick می باشد که ریتم آن را تعریف می کند. این ضرب ها در گروه های چهار تایی قرار می گیرند که "بار" نامیده می شوند. اولین ضرب های هر بار معمولا تاکید بیشتری دارند و از دیگر ضرب ها قابل تشخیص دادن می باشند. بار ها در گروه های 4 تایی و 8 تایی دسته بندی می شوند که عبارت نامیده می شوند. یک عبارت 4 بار دارای 16 ضرب (4*4( و یک 8 بار دارای 32 ضرب (8*4) می باشد.

هر عبارت با یک عنصر منحصر به فرد شروع می شود، مانند یک سنج crash یا ملودی، و این نقاط از دیدگاه شنوندگان جایی برای کشف صدای جدید می باشد. عبارت ها مهم هستند زیرا همه ی بخش های یک ترک (Intro، Verse، Chorus و ...) شامل تعدادی عبارات 4 بار زوج می باشند. بنابراین تمام تغییرات بزرگ در موسیقی در فواصل زمانی منظم انجام می شوند، که به طور معمول برابر با یک یا دو تکه ی 8 بار می باشد. برای مثال 16 بار برای اینترو، 16 بار برای کورس اینسترومنتال، 8 بار برای ورس، 8 بار برای کورس (تعداد ورس ها و کورس ها در ترک های مختلف متفاوت می باشد) ، هشت بار برای Bridge ، شانزده بار برای Breakdown، شانزده بار کورس، شانزده بار برای کورس ساز، و شانزده بار برای اوترو یک تصویر خوب از الگوی رفتاری یک ترک Dance معمولی می باشد.

در اینترو یک ترک Dance ابتدا معمولا شامل یک ضربه ی درام Kick خالص به همراه Clap ها، Snare و یا شاید تعدادی از ساز های کوبه ای (Percusion) می باشد. توجه کنید که در برخی از ترک ها ممکن است در پایان اینترو یک Breakdown یا به جای آن یک کورس ساز کوچک وجود داشته باشد که انتظارش را نداشته باشید و ماهیت آن ترک را به شما معرفی می کند و باعث می شود با آن ترک بیشنر آشنا شوید.

بعد از این کورس ساز یا Breakdown ابتدا ورس شروع می شود که به دنبال آن کورس می آید و بعد از چند بار تکرار پس از دومین یا سومین کورس Bridge شروع می شود و سپس به دنبال آن Breakdown می آید که دراماتیک ترین بخش ترک می باشد و ضرب های درام کلا محو می شوند و بعد از آن معمولا پر انرژی ترین بخش یا اوج ترک می آید، جایی که  ضرب های درام با انرژی بیشتری به آهنگ باز می گردند و بعد از آن کورس است که ممکن است چند بار تکرار شود و سپس آن ترک به اوترو می رود و دوباره با حالت اولیه ی خود نزدیک می شود که فقط ضرب های درام باقی می مانند. توجه داشته باشید این الگو فقط یک مثال بود و این تغییرات در بخش های یک ترک ممکن است در فواصل زمانی متفاوتی انجام شود، اما همیشه تغییرات این فواصل زمانی در تعداد بار های زوج می باشند.

اگر شما به یک آلبوم صفحه ی واینیل به دقت نگاه کنید، می توانید ببینید که کدام بخش دارای آواز و کدام بخش موسیقیایی است، بنابراین شما دارای نقاط شروع می باشید. بخش هایی از شیار های این صفحات که دارای شیار های مشکی تیره هستند، بخش های سازی و شیار های مشکی کمرنگ آواز ها می باشند. در دنیای دی جی امروزی اهمیتی ندارد که شما از تنظیمات دی جی دیجیتالی، واینیل، CD ها یا حتی ابزار دی جی Mp3 استفاده می کنید، تنها موضوع پر اهمیت این است که چطور آنها را به کار می گیرید.

ممکن است ابزار ها و رسانه ها متفاوت باشند اما تقاضای مخاطبان امروزی یکسان است، و آنها می خواهند از چیزی که می شنوند به هیجان بیایند. در حالت ایده آل یک آهنگ با ساختار خوب یک تجربه ی زود و ماندگار را در ذهن شنونده ایجاد می کند، و با شناخت بهتر این بخش ها و درک احساس عبارات این بخش ها باعث می شود تا شما بتوانید، بسته به نیاز و حال مخاطبان میکس های به یاد ماندنی تری را خلق کنید. هنگامی که شما به عنوان یک دی جی بتوانید ساختار یک آهنگ را تجسم کنید، می توانید عناصر مورد نیاز برای میکس را به راحتی بشناسید و بدون از بین رفتن انرژی جمعیت بکار ببرید.

ضرب Kick در موسیقی Dance بسیار واضح و سر ضرب می باشد، اگر شما این ضرب را با حرکت سر و یا انگشتان خود دنبال کنید خواهید دید که اعمال تغییرات با این روش بسیار سریع تر و به موقع انجام خواهد شد. مهمترین کار که برای شناخت بهتر ترک ها لازم است انجام دهید، این است که آنها را به دقت گوش دهید و تغییرات آن در طول عبارات و حذف یا اضافه شدن صدای برخی از المان ها در طول ترک را بررسی کنید و همچنین با استفاده از نرم افزار های دی جی شکل موج ترک ها را با دقت مشاهده کنید.

منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *