پنج نکته ی ضروری برای استفاده از CDJ برای اولین بار

پنج نکته ی ضروری برای استفاده از CDJ برای اولین بار

در دسته بندی : دی‌جی

توجه :‌ این مقاله برای مبتدیانی که تا به حال با CDJ پلی نکرده اند و با بیت مچ آنالوگ آشنایی زیادی ندارد مفید خواهد بود و در مقاله های بعدی در مورد CDJ ها به مطالب تخصصی تر خواهیم پرداخت.

آیا شما در حال قدم برداشتن به سمت اجرا با اولین ست CDJ در برنامه هستید؟ این کار برای بسیاری از دی جی هایی که هرگز با CDJ کار نکرده اند، بسیار ترسناک می باشد. پس بهتر است بدانید هیچ دلیلی برای ترس وجود ندارد، زیرا بر روی CDJ ها توابعی وجود دارند که فقط برای انجام کاری هستند که هر کنترلر دیگری انجام می دهد. یعنی اگر شما توانایی پلی کردن با کنترلر های دیجیتالی را داشته باشید، در هنگام کار با CDJ ها به مشکلی برای شما به وجود نمی آید. ما برای افرادی که تا به حال با CDJ ها کار نکرده اند چند نکته ی ضروری را شرح داده ایم:

تمام پلی لیست و ترک هایتان را در Rekordbox آماده کنید

Five Essential Tips for Using CDJ for the First Time

نرم افزار Rekordbox متصل شدن و پلی کردن سریع با استفاده از CDJ ها را برای دی جی ها بسیار راحت کرده است. همچنین شما به راحتی می توانید از ست خود بر روی یک فلش خروجی بگیرید، تنها کافی است فلش خود را به CDJ وصل کنید و CDJ ها را به هم لینک کنید و به همین راحتی ست شما آماده ی ضبط می شود.

اولین چیزی که باید هنگام ساختن یک ست در Rekordbox بدانید اهمیت تنظیم کردن Hot Cue ها و Cue های حافظه می باشد. Hot Cue ها به شما اجازه می دهند تا 3 نقطه ی Cue مختلف را بر روی ترکی که در CDJ در هنگام میکس کردن استفاده می کنید، داشته باشید. با انتخاب این Hot Cue ها در هنگام آماده سازی یک ست، آنها به صورت خودکار بر روی درایو فلش شما در هنگام اکسپورت ذخیره می شوند.

Cue های حافظه نیز در هنگام استفاده از Rekordbox برای تنظیمات فوق العاده می باشند. از آنها برای ایجاد گزینه های بیشتر برای پریدن به جاهای مختلف یک آهنگ استفاده کنید. این Cue های حافظه به شما کمک می کنند تا تصمیم بگیرید آن بخش از آهنگ که می خواهید به داخل میکس بیاورید را انتخاب کنید. به سادگی بخشی که می خواهید Cue حافظه در آنجا قرار بگیرد را کلیک کنید و کلید "Memory" در Rekordbox را فشار دهید. و زمانی که به برنامه می روید، تنها کافی است کلید Call را فشار دهید تا CDJ Cue  های شما را ثبت کند.

لینک کردن + بارگذاری ترک هایتان

Five Essential Tips for Using CDJ for the First Time

خب فرض کنید شما به محل برنامه رسیدید و این CDJ های زیبا را دیدید. فلش خود را وصل کردید. اما صبر کنید، الان چکار باید کنید؟ چطور یک آهنگ را بارگذاری کنید؟ نترسید. هنگامی که فلش خود را وصل می کنید، کتابخانه ی شما به سرعت روی CDJ ظاهر می شود. و برای دسترسی به کتابخانه خود بر روی CDJ دیگر کلید Link بر روی آن دستگاه را فشار داده و فلش شما در اتصال LAN پیدا می شود. و اگر پیدا نشد از اتصال صحیح کابل لینک Cat5 خود و قطعی نداشتن آن مطمئن شوید. جست و جو در کتابخانه ی شما نیز از طریق ناب انکودر کنار صفحه و کلید Back به راحتی انجام می شود و با فشار دادن ناب می توانید آن را بر روی دک بارگذاری کنید.

تغییرات Pitch فیدر

Five Essential Tips for Using CDJ for the First Time

CDJ ها گزینه های زیادی را برای میکس کردن با روش های خلاقانه در اختیار شما می گذارند، اما برای اولین میکس شما نیازی نیست تا همه ی این گزینه ها را بشناسید. اولین ویژگی مهمی که برای میکس کردن باید آن را بشناسید فیدر Pitch (گام) می باشد. این فیدر بر روی CDJ ها به شما اجازه می دهد تا محدوده ی Bpm مورد نیازتان برای میکس کردن با یک ترک دیگر را پیدا کنید. زمانی که یک ترک را بارگذاری می کنید Bpm آن به زودی روی صفحه ظاهر می شود و شما با دیدن Bpm ترک در حال پخش، Bpm ترک جدید را با استفاده از فیدر آن دک با Bpm ترک در حال پخش  یکی می کنید.

تنظیم Cue

Five Essential Tips for Using CDJ for the First Time

یکی از مهمترین و پر استفاده ترین کنترل ها بر روی CDJ ها کلید های Play/Pause و Cue می باشند که در گوشه ی پایین سمت چپ پلیر ها قرار دارند. هنگامی که شما Cue هایتان را مشخص می کنید و شروع به پلی کردن می کنید، اگر دوباره به هر دلیلی کلید Cue را فشار دهید، آهنگ در حال پخش دوباره به جایی که Cue قرار دارد پرش می کند. برای مثال اگر این Cue در اول آهنگ قرار داشته باشد و شما 8 یا 16 بار را پخش کرده باشید با فشردن این کلید، آهنگ به جای اولی که شروع کردید بازمیگردد و ترک متوقف می شود.

مبانی Loop

Five Essential Tips for Using CDJ for the First Time

ما نمی خواهیم بیش از حد بر روی لوپ گرفتن در CDJ عمیق شویم. اما این موضوع مهمی است و باید بدانید چطور به سرعت لوپ بگیرید. تقریبا بر روی هر CDJ سریع ترین راه برای تنظیم یک لوپ، نگه داشتن کلید LOOP IN به مدت 1 ثانیه است. این کار باعث ایجاد یک لوپ 4 تایی از همان جایی می باشد که کلید را فشار داده اید.

اگر می خواهید به سرعت آن لوپ را طولانی تر کنید، کلید LOOP 2X را فشار دهید تا اندازه ی آن را دوبل کند. و برای دسترسی به لوپ های 8، 16 یا 32 تایی می توانید چندین مرتبه آن کلید را فشار دهید.

منبع دی جی سنتر:‌هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *