سبک تکنو چیست ؟ | آشنایی با روند تکامل سبک تکنو

سبک تکنو چیست ؟ | آشنایی با روند تکامل سبک تکنو

در دسته بندی : آهنگسازی

سبک تکنو یکی از ژانر های محبوب موسیقی است که در اواسط دهه 1980، در ایالات متحده ظهور کرد. گوش دادن به این سبک از موسیقی چه در باشگاه های ورزشی و چه در اتاق خواب می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. ملودی جذاب تکنو باعث شده است که این سبک به یکی از محبوب ترین و تاثیر گذار ترین ژانر های موسیقی در بین جوانان تبدیل شود. در مقاله پیش رو این موضوع را که موسیقی تکنو چیست ، از کجا آمده و چگونه در طول سال ها تکامل یافته است بررسی می کنیم.

موسیقی تکنو چیست ؟

تکنو چیست

تکنو مخفف کلمه تکنولوژی است و در موسیقی به آهنگ هایی گفته می شود که با استفاده از فناوری تولید می شوند. همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، سبک تکنو برای اولین بار در اواسط دهه 1980 در ایالات متحده آمریکا (دیترویت، میشیگان) ظهور کرد. این ژانر معمولا با ضرب آهنگ تکراری 4/4، ملودی های سنتز شده و تمرکز بر ریتم موسیقی شناخته می شود.

سبک تکنو اغلب توسط ساز های الکترونیکی مانند synthesizers، sequencers  وdrum sampler یا ساز هایی که به خوبی توسط برنامه های صوتی دیجیتال پردازش می شوند، تولید می شود. موسیقی تکنو به ژانر های فرعی دیگری از جمله اسید تکنو، تکنو مینیمال و تکنو دیترویت تقسیم می شود. این سبک از موسیقی را می توان به عنوان یک ژانر الکترونیکی نیز تعریف کرد.

تفاوت موسیقی های الکترونیکی با موسیقی تکنو چیست ؟

سبک تکنو چیست

تفاوت اصلی موسیقی تکنو با سایر ژانر های موسیقی الکترونیک در این است که نگاه آینده نگرانه ای دارد. در واقع این سبک از موسیقی در استفاده از صدا های رباتیک و کاوش در موضوعات علمی و تخیلی ترسی ندارد و هنرمندان آن می خواهند حسی مدرن را انتقال دهند.

در موسیقی تکنو اغلب از آواز کمی استفاده می شود. به این ترتیب معمولا آواز ها بار ها و بار ها تکرار شده و به صورت دیجیتالی پردازش می ‌شوند تا به صدای طبیعی انسان نزدیک تر شوند. برخی از نوازندگان تکنو برای ترکیب این موسیقی با ساختار آهنگ های سنتی تر با ستارگان پاپ نیز همکاری کرده اند.

تفاوت بین موسیقی هاوس و تکنو چیست ؟

تفاوت بین موسیقی هاوس و تکنو چیست ؟

درک تفاوت بین موسیقی تکنو و هاوس ممکن است کمی گیج کننده باشد؛ زیرا هر دو  آن ها در یک ژانر یعنی EDM قرار دارند.

موسیقی تکنو همواره در حال تکامل است و هر هنرمند ویژگی های خاص خود را به آن اضافه می کند؛ به همین دلیل گاهی اوقات ممکن است آنچه به گوش می رسد چندان هم تکنو نباشد. هرچند تفکیک این دو ژانر از موسیقی بسیار دشوار است؛ اما به هر حال الگوی خاصی وجود دارد که می توانید برای متمایز کردن آن ها از یکدیگر استفاده کنید.

از جمله تفاوت های بین سبک تکنو و هاوس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موسیقی تکنو بیشتر به سمت صدا های مخدوش گرایش دارد و شامل جلوه‌ های ویژه بسیاری است. به همین دلیل اغلب مدرن تر به نظر می ‌رسد؛ اما موسیقی هاوس لحن شادی دارد.
  • از نظر فنی تکنو سریع تر از موسیقی هاوس است. به این معنی که آهنگ های سبک هاوس معمولا از حدود 115 BPM شروع می شوند؛ ولی آهنگ های تکنو از 125 BPM تا 135 BPM شروع شده و گاهی اوقات حتی تا 150 BPM نیز می رسند.
  • اگرچه امروزه تعداد نوازندگان تکنو بسیار بیشتر از گذشته شده و این ژانر نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما موسیقی هاوس به دلیل ویژگی ها، صدا ها و مضامین خاص خود، همچنان مقبولیت بیشتری در بین عموم جامعه دارد.

چند نکته‌ ضروری برای تولید موسیقی تکنو

موسیقی تکنو
  • از کاری که انجام می‌ دهید لذت ببرید.

ممکن است کمی کلیشه‌ ای به نظر برسد؛ اما در وهله‌ اول از کاری که انجام می‌ دهید لذت ببرید. شما موسیقی می ‌سازید؛ زیرا عاشق آن هستید. گاهی اوقات ممکن است مردم به شما بگویند باید چیزی شبیه به این یا آن یکی ترک بسازید؛ اما اگر احساس خوبی به آن نداشته باشید نباید هیچوقت این کار را بکنید.

  • بسیار آزمایش کنید.

نکته‌ جالب در مورد تولید موسیقی در استودیوی خانگی این است که احتمالا شما تنها و اولین کسی هستید که چیزی که می ‌سازید را می ‌شنود. لازم نیست نگران امتحان کردن صدایی عجیب یا بد باشید. شما می ‌توانید به مقدار دلخواهتان صدا ها را آزمایش کنید. شاید آن صدای خاصی که در ابتدا از پخش کردن آن برای کسی خجالت می‌ کشیدید بعدا برای استفاده در ترکی که ساخته ‌اید عالی باشد. شما از ابتدا هرگز این موضوع را نمی ‌دانید؛ پس آزمایش کنید و بدانید که آزمایش کردن منبع الهامات جدید شما در سبک تکنو است.

  • ترک خود را با دیگر ترک‌ ها مقایسه کنید.

هنگامی که شما در جریان ساخت موسیقی هستید و ترکی را می ‌سازید که به آن افتخار می‌ کنید، بد نیست ترک خود را با ترک ‌های مورد علاقه‌ تان مقایسه کنید. استفاده از این روش به شما بینشی در مورد چیزی که به بهبود ترک‌ شما کمک می ‌کند خواهد داد و حتی می‌ توانید متوجه شوید که چه صدا یا کاری از قلم افتاده است. به عنوان مثال، من یک طرفدار موسیقی Joseph Capriati  هستم و همیشه نحوه‌ صدا گذاری آهنگ ‌های او را کاملا تحسین می کنم. همین باعث شد تا کمی در مورد موسیقی او تحقیق کنم و من متوجه شدم که او همیشه چیز های زیادی را در پس زمینه می ‌گذارد و فقط زمانی که به آن ها توجه می‌ کنید آن صدا ها را متوجه خواهید شد. زمانی که در ذهن خود این صدا های پس زمینه را حذف کنید متوجه خواهید شد که آن ترک خیلی کمتر غنی به نظر می ‌آید و من از آن به بعد سعی کردم تا در ترکم از صدا هایی که به طور مستقیم متوجه آن ها نخواهید شد، استفاده کنم.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با یک ژانر خاص از موسیقی آشنا کنیم و به این سوال که سبک تکنو چیست و چه تفاوتی با سایر سبک های موسیقی دارد، پاسخ جامع و کاملی بدهیم. اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه توضیح دهیم که موسیقی تکنو چیست باید بگوییم که اصطلاح تکنو از کلمه تکنولوژی گرفته شده و به موسیقی ای گفته می شود که توسط فناوری تولید شده باشد. هرچند امروزه طرفداران موسیقی تکنو نسبت به گذشته بیشتر شده اند، اما این ژانر هنوز به اندازه هاوس شناخته شده نیست و برای رسیدن به موفقیت مسیر طولانی ای در پیش دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *