چطور مانند یک دی‌جی هیپ‌هاپ دراپ‌میکس کنیم؟

چطور مانند یک دی‌جی هیپ‌هاپ دراپ‌میکس کنیم؟

در دسته بندی : دی‌جی

دی‌جی کردن هیپ‌هاپ در مقایسه با سبک‌های دیگر مانند هاوس یا تکنو دارای یک صدای متمایز است. علاوه بر اسکرچ کردن و تکنیک‌های ترن‌تیبلیسم که معمولا مربوط به هیپ‌هاپ می‌باشند، دراپ‌میکس نیز یک تکنیک امضایی است که دی‌جی‌های هیپ‌هاپ باید با آن آشنا باشند. حتی اگر دی‌جی هیپ‌هاپ نیستید، تکنیک دراپ‌میکس می‌تواند برای بسیاری از دیگر سبک‌های دی‌جی کاربردی باشد. بنابراین، بیایید تا دو روش مختلف برای امتحان کردن دراپ‌میکس را صرف نظر از سبک پلی کردنتان، بررسی کنیم.

دراپ‌میکس چیست؟

دراپ‌میکس چیست؟

دراپ‌میکس یک تکنیک انتقال است که به طور ناگهانی رخ می‌دهد و اینگونه است که هنگامی که زمان زیادی از یک آهنگ باقی مانده است، به آهنگ دیگری می‌روید. آن یک ابزار برای دی‌جی‌های هیپ‌هاپ است که دهه‌ها برای انتقال سریع بین سبک‌ها و تمپو‌های مختلف یا برای خلق یک لحظه‌ی جلب توجه کننده استفاده می‌شد و سریعا به آهنگ بعدی می‌رفتند. البته از جهات بسیاری آن مانند یک بیت میکس طولانی تکنیکی نیست اما دراپ‌میکس یک روش انتقال موثر است.

دراپ کردن روی یک

دراپ کردن روی یک

امکان دارد “دراپ کردن روی یک” رایج ترین تکنیک دراپ‌میکس کردن باشد. آن شامل انتقال از یک آهنگ به آهنگ دیگر در ابتدای یک بار است که “یک” به معنی شمارش یک دو سه چهار در هر بار می‌باشد.

این نوع دراپ‌میکس کردن مناسب انواع مختلفی از ترک‌ها است. آن خوب عمل می‌کند، مخصوصا اگر نقطه‌‌ای که آهنگ را از آن دراپ می‌کنید بدون آواز باشد یا آواز بعد از شماره‌ی یک شروع بشود.

برای اجرای این تکنیک شما باید یک نقطه‌ی Cue را در ابتدای یک عبارت، مانند شروع اینترو، ابتدای ورس یا ابتدای کورس یک آهنگ تنظیم کنید. با بالا آوردن فیدر هر دو کانال آهنگ را آماده‌ی پخش کنید، کراس فیدر را در سمت معکوس دکی که می‌خواهید به آن منتقل شوید قرار دهید و دک را آماده‌ی پخش از نقطه‌ی Cue در ابتدای عبارت کنید. 

هنگامی که دک در حال گذر شما به پایان عبارت  مانند پایان کروس خود نزدیک‌ می‌شود، در ابتدای بار بعدی‌اش شما باید کلید پلی در دکی که می‌خواهید به آن منتقل بشوید را فشار دهید و به سرعت جهت کراس‌فیدر را به آن سمت تغییر دهید. اگر انتقال شما به موقع انجام شود با اینکه خیلی سریع است، باید به صورت یکپارچه به نظر برسد.

دراپ کردن روی چهار

دراپ کردن روی چهار

برای آهنگ‌هایی که آواز‌ها دقیقا قبل از شروع بار شروع می‌شوند، ممکن است لازم باشد تا از تکنیک “دراپ روی چهار” استفاده کنید. که شامل دراپ کردن در آهنگ‌هایی است که یک ضرب قبل از شروع بار، یعنی ضرب چهارم بار (یک، دو، سه، چهار) قبل از بار اصلی که قصد پخش کردنش را دارید می باشد.

مانند دراپ کردن روی یک، شما باید نقطه‌ی Cue را درست در نقطه‌ای که می‌خواهید آن را دراپ کنید قرار دهید که در این مورد ضرب چهارم از بار قبلی می‌باشد. برای اکثر ترک‌های هیپ‌هاپ و R&B، ضرب‌های دو و چهار معمولا صدای متمایز Snare‌ها را دارند که باعث می‌شود آنها را راحت‌تر پیدا کنید و بتوانید از آنجا میکس کنید.

دقیقا مانند دراپ کردن روی یک، شما باید کلید پلی را از نقطه‌ی Cue که تنظیم کردید فشار دهید و به سرعت کراس‌فیدر را از دک در حال پخش به سمت مقابلش یعنی دکی که قصد پخش آن را دارید، ببرید. بزرگترین تفاوت در اینجا این است که شما کلید پلی را یک ضرب زودتر فشار می‌دهید به جای اینکه درست در سر ضرب اول بارپایانی این کار را بکنید.

من به شخصه دراپ‌میکس روی چهار را ترجیح می‌دهم زیرا فضای به وجود آمده بین ضرب‌های چهار و یک به شما برای داشتن یک انتقال نرم‌ و هموارتر کمک می‌کند و در مقایسه با حرکت سریع کراس‌فیدر در روش دراپ روی یک، می‌توانید حرکت کراس فیدر را کندتر کنید تا در هنگام دراپ کردن روی چهار هر دو آهنگ با هم شنیده بشوند. این به شما اجازه می‌دهد تا انتقال کمی احساس شروع/توقف داشته باشد و همچنین زمانی در اختیار شما می‌گذارد تا اگر زمان کم آوردید مشکلات زمانی را برطرف کنید.

دراپ کردن روی چهار برای بسیاری از مبتدیان ناخوشایند خواهد بود، زیرا شروع انتقال بین آهنگ‌ها از ضرب چهارم به جای استفاده از ضرب اول برایشان غیر طبیعی است. اگر شما به یک روش عادت کره‌اید بهتر است آن را به همان روش انجام دهید ولی قطعا برای بهتر شدن در این هماهنگی‌ها فقط کمی تمرین لازم است.

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *