۵ مرحله تا موفقیت در دی‌جی

۵ مرحله تا موفقیت در دی‌جی

در دسته بندی : دی‌جی

 

در این مقاله‌ی ویژه قصد داریم تا پنج مرحله‌ی کلی برای رسیدن به موفقیت در دی‌جی کردن را به شما بگوییم. اینها مراحلی هستند که طی چندین سال تجربه‌ی دی‌جی‌های مختلف کسب شده‌اند. پس نگاه انداختن به آن می‌تواند نکات کلیدی که برای موفقیت در دی‌جی لازم می‌باشند را به شما بگوید یا گوشزد کند. این پنج مرحله شامل ابزار، موسیقی، تکنیک‌ها، پلی کردن و پروموت کردن خودتان است.

مرحله‌ی اول: ‌ابزار

امروزه ما شاهد دی‌جی‌هایی هستیم که با لپ‌تاپ و یک نرم‌افزار Virtual DJ و بدون هیچ ابزاری ترک‌ها را پخش می کنند و خیلی غیر حرفه‌ای برخورد می‌کنند و صریحا به هنر دی‌جی کردن توهین می‌کنند و تمایلی برای استفاده از ابزار ندارند. اگر شما ابزاری نداشته باشید یعنی خیلی از تکنیک‌ها را در اختیار ندارید و هرگز آنها را نخواهید یاد گرفت و درک درستی از یک اجرای خوب نخواهید داشت. مثلا اگر شما تجربه‌ی کار کردن با ابزار را نداشته باشید و به یک اجرای زنده در جایی بروید که از ست‌های دی‌جی استفاده می‌کنند در صورت بروز اتفاق‌های ناگهانی مانند قطع صدا، یا دیستورت شدن آهنگ‌ها زمان زیادی طول می‌کشد تا صدا را دوباره به حالت عادی برگردانید و بفهمید که مشکل از کجا بوده و آن چند دقیقه برای شما مانند یک عمر سپری می‌شود و بعد از این اتفاق در دید مخاطبانی که در آنجا حضور داشته‌اند نیز یک فرد غیر حرفه‌ای به حساب خواهید آمد. پس اگر موفقیت در دی‌جی کردن برای شما مهم است به شما پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر برای تهیه‌ی یک ابزار مناسب مانند یک ست دی‌جی یا کنترلر اقدام کنید.

مرحله‌ی دوم: موسیقی

حالا زمان این رسیده است که یک دی‌جی را تصور کنید که به طور کامل در یک اجرا روی دک‌ها پرواز می‌کند و ترک‌های خوب را یکی پس از دیگری پخش می‌کند و جمعیت نیز عاشق تک تک انتخاب‌های او هستند. خب این چیزی بوده است که همه‌ی ما قبل از اینکه شروع به دی‌جی کردن کنیم عامل پیدایش علاقه‌‌ی ما به هنر دی‌جی کردن بوده است. پس شما باید مانند آن چیزی که می‌بینید عمل کنید و برای انجام کارهایی که برای رسیدن به آن نقطه لازم است، بدون اینکه کسی از شما بخواهد وارد عمل شوید که بیشتر این کارها در مورد موسیقی است، انتخاب موسیقی، سبک موسیقی، با آواز یا بدون آواز و ...

این روزها اگر روی بخش موسیقی خودتان به اندازه کافی وقت نگذارید ممکن است در ضعیف ترین حالت خود قرار بگیرید. انتخاب موسیقی خوب و تشخیص زمانبندی و اولویت آنها برای پخش شدن و سبک‌ها و زیر سبک‌های انتخابی تاثیر مستقیمی بر روی شنیده شدن و تازگی ست شما دارند. یک دی‌جی خوب بودن یعنی یک فردی که بتواند به خوبی با ترک‌های خودش عده‌ای را به یک سفر مهیج ۱ تا ۲ ساعته ببرد. گرچه دی‌جی‌های بزرگی وجود دارند که ساعت‌ها را پشت سر هم بر روی دک‌ها در حال پلی کردن می‌باشند، اما برای اطمینان یک ست دی‌جی معمولی از ۳ ساعت بیشتر نمی‌شود. پلی لیست خودتان را بسازید و آن را به خوبی سازماندهی و از لحاظ سرعت و سطح انرژی آنها را از هم در فولدر های مجزا جدا کنید به صورتی که در زمان مناسب بتوانید به راحتی آنها را پیدا کنید و همچنین با ترک‌های خودتان کاملا آشنا باشید و فراز و نشیب‌های آنها را حفظ باشید.

مرحله سوم: تکنیک‌ها

افراد زیادی فکر می‌کنند که منظور از تکنیک همان دی‌جی‌ کردن است ولی اینطور نیست و هر سبک موسیقی دارای تکنیک‌های اجرایی مخصوص به خود است و همچنین تکنیک‌هایی مشابهی نیز برای عموم سبک‌ها ویکسان هستند که به اجرای شما چاشنی اضافه می‌کنند و آن را از یکنواختی و بی روح بودن خارج می‌کنند. دی‌جی‌های مشهوری که مقابل جمعیت‌های خیلی زیاد پلی می‌کنند و شما آنها را در کانال‌هایی مانند YouTube مشاهده می‌کنید یک شبه به این تکنیک‌ها دست نیافته‌اند و سالها برای آنها زحمت کشیده‌اند و تلاش کردند. پلی کردن ۱۵ ترک در عرض ۱۰ دقیقه شاهکار نیست و شما باید از کسانی که ست‌های بلند پلی می‌کنند و تقریبا نصف بیشتر هر ترک را پخش می‌کنند یاد بگیرید. برخی از این تکنیک‌ها شامل بیت میکس کردن دستی، استفاده ی صحیح از ولوم و اکولایزرها، توانایی استفاده از هدفن و ... می‌باشند.

مرحله‌ی چهارم: پلی کردن در عموم

اولین باری که برای مردم پلی می‌کنید را شاید هیچ وقت فراموش نکنید زیرا آنجاست که شما کاملا متوجه تفاوت پلی کردن در اتاق خواب و در مقابل جمعیت بشوید. دست‌هایتان شاید بلرزد و عرق کنید اما شما در این مرحله چیزی به خودتان اهدا می‌کنید که شما را به یک سطح جدید هدایت می‌کند و باعث می‌شود تا با مردم در تعامل باشید و از حالات آنها متوجه بشوید که اوضاع خوب پیش می‌رود یا نه، ترک خوبی پلی کرده‌اید که مناسب جو آن لحظه باشد؟ برای ترک بعدی انتخاب هوشمندانه‌ای دارید تا همان وایب را حفظ کنید؟ از تغییرات ناگهانی در احساس موسیقی پیشگیری می‌کنید یا خیر؟  برای ست خود یک شروع و پایان و فراز و نشیب‌های مناسب در نظر گرفته اید یا نه؟... شما با پلی کردن در مقابل مردم و داشتن تعامل با آنها و دیدن عکس العمل آنها می‌توانید به جواب این سوال‌ها برسید و با هربار پلی کردن چیزهای جدیدی را بیاموزید و به بهتر شدن خودتان کمک کنید و کمبودهای خودتان را متوجه شوید و جبران کنید.

مرحله‌ی پنجم: پروموت کردن خودتان (تبلیغ)

فرض کنیم که شما پروفایل خودتان را با انواع برنامه ها و اجراها پر کرده‌اید و چگونگی برگزاری یک مراسم جشن تولد و هر برنامه‌ی دیگری را به خوبی یاد گرفته‌اید، یک دی‌جی و آهنگساز هستید و از هر لحاظ دیگری مانند تکنیک‌های دی‌جی و خواندن جمعیت و خلاقیت در آهنگ سازی و ... فردی کامل هستید. حالا زمان این رسیده است که به شما بگویم این سرگرمی بسیار خوبی است اما اگر بخواهید از آن کسب درآمد داشته باشید و یک جایگاه ثابت در آن پیدا کنید باید ایده‌های خودتان را به حالت اجرا دربیاورید و شروع به تبلیغ خودتان کنید ست‌های خودتان را تولید کنید و آنها را در پلتفرم‌های معتبر یا سایتی برای خودتان آپلود کنید و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید تا دیده شوید و همچنین ترک‌های خودتان را نیز به اتمام برسانید و آنها را آماده‌ی پخش کنید و به دنبال لیبلی مناسب برای آنها بگردید و بعد از انتشار آنها را تبلیغ کنید تا بتوانید گستره‌ی مخاطبان خودتان را افزایش دهید و در زمینه‌ی شبکه سازی هم پیش روی کنید. این روند ممکن در ایران به صورت ناهماهنگ انجام شود و کسانی را در حرفه خواهید یافت که با وجود پرداختن هزینه های زیاد و کارزیاد همچنان نتوانسته اند درآمدی آن چنانی از این کار داشته باشند که قصد داریم در مقاله ای آینده به مشکل این دسته از افراد بپردازیم که با وجود فعالیت کردن در پلفترم های معتبر و انتشار ترک در رکورد لیبل های نامدار اما باز هم درآمد خاصی از این کار بدست نیاورده اند تا زندگی خود را بگذرانند

منبع دی جی سنتر‌:‌هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *